Dossier autoverkopen Nederland 2019

0

Er zijn in Nederland in 2019 in totaal 446.114 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd. Dat is 0,6 procent meer dan het jaar ervoor. In december werden grote aantallen, vooral elektrische, personenwagens afgeleverd voor de zakelijke markt om zodoende nog te kunnen profiteren van de lage bijtelling van 2019.

De verkoop lag tot de laatste week van december onder het niveau van 2018. Dankzij een groot aantal registraties van elektrische auto’s werd het totaal van 2018 bijgehaald. Omdat in 2020 de bijtelling van 4 naar 8 procent verdubbelt en de bijtelling plafond wordt verlaagd naar 45.000 euro, zijn er op de valreep nog massaal elektrische auto’s geregistreerd. Dit leidde tot een verdubbeling van het aantal registraties in december: er werden afgelopen maand 42.436 personenwagens op kenteken gezet; een stijging van 113,9 procent.

De bijtelling voor privé gebruik van zakelijke elektrische auto’s is per 1 januari verhoogd van 4 procent naar 8 procent voor zover het de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs betreft. Over het bedrag boven die grens is 22 procent bijtelling verschuldigd, zoals ook wordt berekend over de gehele waarde van zakelijke auto’s met een verbrandingsmotor. Voor de elektrische personenwagens die vóór 1 januari werden geregistreerd, geldt nog een bijtelling van 4 procent over de eerste 50.000 euro.

Particulieren maakten in 2019 pas op de plaats. De reden voor hun gematigde kooplust is het feit dat nieuwe auto’s afgelopen jaar flink duurder zijn geworden. Vooral particulieren haken daardoor af: in 2019 werd slechts 21 procent van alle nieuwe auto’s door hen aangeschaft. In 2016 was dat nog 26 procent. Meer particulieren dan voorheen opteerden voor een tweedehands auto, met als gevolg dat de afzet van occasions in 2019 naar recordhoogte is gestegen. Ook private lease had in 2019 een hoger marktaandeel dan ooit tevoren.

 

Merken in 2019

De populairste automerken waren in 2019 achtereenvolgens Volkswagen met 47.452 registraties en 10,6 procent marktaandeel, Opel (3.324 en 7,3 procent), Tesla (30.911 en 6,9 procent), Peugeot (29.318 en 6,6 procent) en Toyota (27.128 en 6,1 procent). Buiten de top 5 worden de plekken 6 t/m 10 bezet door achtereenvolgens Renault (26.207 registraties; 31,8 procent lagere verkopen dan in 2018), Ford (25.295; +2,2 procent), Kia (25.260; -4,1 procent), BMW (22.150; +7,2 procent) en Mercedes (19.125; +22,6 procent).

Ook in 2019 was Volkswagen dus het meest verkochte automerk, ondanks dat het aantal registraties 5,5 procent minder was dan in 2018. Maar Opel, de nummer 2, leverde nog meer in (-11,2 procent) dus de toppositie van de autofabrikant uit Wolfsburg werd niet bedreigd. Sterker nog: de afstand tussen beide merken is vergeleken met 2018 groter geworden. Volkswagen was in 2019 voor de 15de maal op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 ging Opel 36 jaar lang onafgebroken aan kop. Peugeot leverde ten opzichte van 2018 qua verkoopaantallen 7,4 procent in.

Tesla realiseerde relatief gezien de grootste verkoopgroei in Nederland: +259,6 procent. Dit merk eindigde in 2018 nog op een bescheiden 23ste plaats in de statistieken. Van alle grote ‘gevestigde’ spelers kende Toyota in Nederland de sterkste verkoopstijging, namelijk 15,7 procent. Ook Mercedes (+22,6 procent) deed ook goede zaken, maar moet in het premium segment op de Nederlandse markt BMW wel voor laten gaan, dat een verkoop plus van 7,2 procent realiseerde.

Smart had flink minder registraties (-75 procent). Oorzaak is de volledige concentratie op elektrische modellen. De verkoopdaling bij Smart toont aan dat niet elke elektrische auto een hit wordt in Nederland. Bij de grote automerken zagen Jaguar (-71 procent), Fiat (-49 procent) en Renault (-32 procent) het aantal registraties het hardst teruglopen. Merken die in 2019 niet wisten te profiteren van de algehele marktgroei en juist minder kopers trokken, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (van 1.372 registraties naar 710), Dacia (van 4.334 naar 3.076),  Fiat (van 7.935 naar 4.025), Infiniti (van 38 naar 16), Jaguar (van 4.611 naar 1.325), Kia (van 26.339 naar 25.260; de boot met verse exemplaren van de e-Niro komt pas in januari aan), Land Rover (van 1.666 naar 1.306), Mitsubishi (van 6.744 naar 6.358), Nissan (van 15.531 naar 13.151), Opel (van 36.410 naar 32.324), Peugeot (van 31.656 naar 29.318), Renault (van 38.437 naar 26.207), Skoda (van 18.710 naar 18.694), Smart (van 1.649 naar 413), Subaru (van 653 naar 526), Suzuki (10.525 nar 8.838) en Volkswagen (van 50.188 naar 47.452).

Bij de exclusieve merken heeft Lamborghini een opvallende stijging van de verkoopcijfers weten te realiseren. Het aantal kentekenregistraties nam namelijk met liefst 157,9 procent toe. Daarmee is Lamborghini na Tesla het automerk dat de grootste groei realiseerde. De stijging, van 19 naar 49 verkopen, is geheel te danken aan de Urus. Ook bij andere automerken hebben wij in het verleden gezien dat de toevoeging van een SUV aan het gamma wonderen kan verrichten voor de orderstroom. Rivaal Ferrari zal pas op zijn vroegst in 2021 met een alternatief komen, met als gevolg dat dit exclusieve Italiaanse merk juist minder auto’s verkocht: 38 stuks versus 50 exemplaren in 2018. Landgenoot Maserati zag haar afzet vorig jaar vrijwel halveren van 64 naar 34 registraties. De Ghibli veroorzaakte relatief de minste verkoopschade. Dit kan een signaal zijn dat Maserati haar verkoopgeluk in de toekomst lager op de prijsladder moet gaan zorgen. Bij de Britse exclusieve merken ging vooral Bentley in 2019 erg lekker. De verkopen namen toe van 46 stuks naar een recordaantal van 75 eenheden. Dit was vooral te danken aan de nieuwe Continental, die door liefst 60 Nederlanders werd besteld. Bij landgenoot Aston Martin daalde de afzet, ondanks de komst van de nieuwe Vantage, van 31 naar 26 auto’s. Alle hoop is nu gevestigd op het SUV model DBX. Bij de exclusieve Britse merken zien wij dat McLaren 16 auto’s verkocht, Rolls-Royce 13 exemplaren, Morgan 7 stuks en hekkensluiter Lotus 5 sportwagens. Porsche, dat ook nog steeds onder de exclusieve merken geschaard kan worden, heeft vorig jaar in ons land 1.324 auto’s verkocht. Dit betekende een afzetdaling van 10,9 procent ten opzichte van 2018. De bestverkochte Porsche was de Macan, gevolgd door de 911 en de Cayenne. De afzet van de Panamera halveerde vrijwel (van 359 naar 203 eenheden), maar relatief de grootste verkooppijn werd geleden door de Cayman die bijna tweederde minder klanten trok.

 

Modellen in 2019

De populairste automodellen waren in 2019 achtereenvolgens de Tesla Model 3 met 29.922 registraties en 6,7 procent marktaandeel, de Volkswagen Polo (12.920 en 2,9 procent), de Ford Focus (10.478 en 2,4 procent), de Volkswagen Golf (9.263 en 2,1 procent) en de Kia Niro (9.235 en 2,1 procent). Het bestverkochte model in 2018 was de Volkswagen Polo en in het jaar daarvoor de Renault Clio. Modellen die in 2019 minimaal 3.000 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (3.049), de Audi e-Tron (4.116), de BMW 3-serie (5.088), de Citroën C1 (4.484), de Citroën C3 (3.863), de Ford Fiesta (8.862), de Ford Focus (10.478), de Hyundai i10 (4.625), de Hyundai Kona (7.156), de Kia Picanto (8.006), de Kia Niro (9.235), de Mazda CX-5 (4.081), de Mercedes A klasse (4.253), de Mini Hatch (4.217), de Nissan Micra (3.197), de Nissan Leaf (3.800), de Nissan Qashqai (5.255), de Opel Karl (7.961), de Opel Corsa (3.411), de Opel Crossland X (6.187), de Opel Astra (5.992), de Opel Grandland X (4.554), de Peugeot 108 (8.319), de Peugeot 208 (4.956), de Peugeot 2008 (2.747), de Peugeot 308 (3.780), de Peugeot 3008 (4.755), de Peugeot 5008 (3.186), de Renault Clio (9.003), de Renault Captur (5.678), de Renault Mégane (3.712), de Seat Ibiza (3.211), de Skoda Fabia (3.200), de Skoda Octavia (5.974), de Tesla Model 3 (29.922), de Toyota Aygo (8.655), de Toyota Yaris (6.081), de Toyota Corolla (4.812), de Toyota C-HR (3.674), de Volkswagen Up (7.102), de Volkswagen Polo (12.920), de Volkswagen T-Cross (3.625), de Volkswagen T-Roc (5.387), de Volkswagen Golf 9.263), de Volkswagen Tiguan (5.574), de Volvo V40 (4.431), de Volvo XC40 (4.459) en de Volvo V60 (3.647).

Bij de modellen gaat de weldoordachte, fijn rijdende en fiscaalvriendelijke Tesla Model 3 afgetekend aan kop. Met alleen het in december geregistreerde aantal exemplaren zou deze elektrische auto al bovenaan de lijst eindigen. De Tesla Model 3 verslaat de vorige bijtelling knaller, de Peugeot 308 BlueHDi, nipt. Daarvan werden er in 2015 afgerond 28.000 exemplaren op kenteken gezet. De Volkswagen Polo trok in vergelijking met 2018 vorig jaar 11,4 procent minder klanten. Voor de Ford Focus waren er 71,9 procent meer registraties. De Volkswagen Golf leverde 4,5 procent in en voor de Kia Niro meldden zich vorig jaar 57,8 procent meer kopers.

 

Elektrische auto’s

De elektrische auto die veruit het meest geregistreerd werd in 2019 was dus de Tesla Model 3 met 29.922 exemplaren. Volgens de Bovag en de RAI Vereniging zijn er vorig jaar meer dan 60.000 nieuwe emissievrije personenwagens geregistreerd. Dat betekent een marktaandeel van afgerond 13 procent. Van de Tesla Model 3 werden er in december 12.053 stuks geregistreerd. Mede daardoor eindigde Tesla als derde meest verkochte merk van Nederland. De populairste kleur voor de Model 3 in Nederland is zwart (32,7 procent). Daarna volgen wit (25,4 procent) en grijs (23,1 procent). Blauw en rood staan met 13,8 procent en 5,1 procent op de plaatsen 4 en 5. Maar ook andere elektrische auto’s scoorden hoge aantallen. Zo werden er in december 3.000 exemplaren van de Audi e-Tron geregistreerd en ongeveer 1.000 stuks van de Hyundai Kona Electric, de MG ZS EV, de Nissan Leaf en de Renault Zoe. Ook de Kia Niro (671) en BMW i3 (768) scoorden hoog in de registratiestatistieken.

Op jaarbasis ziet de elektrische modellen top 10 er na de Tesla Model 3 met 29.922 registraties er als volgt uit: 2. Volkswagen e-Golf (9.793), 3. Kia e-Niro (9.305), 4. Hyundai Kona Electric (7.294), 5. Audi e-Tron (4.165), 6. Nissan Leaf (3.846), 7. BMW i3 (2.878), 8. Renault Zoé (2.264), 9. Hyundai Ioniq Electric (2.082) en 10. MG ZS EV (1.066). Opvallend is dat de uit 2014 stammende, inmiddels qua actieradius achterhaalde Volkswagen e-Golf vorig jaar nog steeds heel behoorlijk scoorde. De Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro zijn terecht publiekslievelingen waarvan veel meer exemplaren op kenteken gezet hadden kunnen worden als die beschikbaar waren geweest. De Kia e-Soul ontbreekt in de top 10 omdat dit model met zijn hoekige design niet in de smaak valt in Nederland. De levering van de Audi e-Tron is in 2019 goed op gang gekomen. Deze dure, zware, maar imponerende elektrische cross-over trok vorig jaar 4.116 klanten en was daarmee met afstand het populairste model van het merk van de 4 ringen. De Audi e-Tron bezorgt qua verkoopresultaten zijn landgenoot en directe concurrent Mercedes-Benz EQ C het schaamrood op de kaken (zie ook volgende alinea). Autointernationaal.nl schreef al eerder dat de tweede generatie Nissan Leaf een flop is. Ondanks de toevoeging van een E+ uitvoering aan het gamma met een accupakket van 62 kWh, wat een heel behoorlijk rij bereik oplevert, is dit model in de verkoopstatistieken geen hoogvlieger. De BMW i3 is al jarenlang een vaste waarde in het segment voor elektrische auto’s en onverminderd populair. De Renault Zoé werd afgelopen jaar ingrijpend vernieuwd met als resultaat een aantrekkelijke prijs:kwaliteit verhouding. Dat heeft geleid tot een verdubbeling van de verkopen in 2019. In het eerste semester van dit jaar zal Renault ook goede zaken moeten kunnen doen met de Zoé. Daarna zal de concurrentiedruk van de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3 zichtbaar worden in de verkoopresultaten. De Hyundai Ioniq zou met een aantrekkelijker design vermoedelijk veel beter scoren, maar moet het nu vooral van taxichauffeurs hebben. In dat sub segment zit weinig groei. De nieuwe en nog relatief onbekende MG ZS EV lijkt beter in de smaak te vallen bij het publiek voor elektrische auto’s. Hij heeft zijn carrosserietype (SUV) mee, de merknaam doet nog steeds vertrouwd aan en distributeur Van Mossel pakt de marketing professioneel aan. Het resultaat is dat deze elektrische auto van Chinese makelij in december liefst 1.018 keer over de toonbank ging. Dat belooft nog wat voor 2020 want nu kan er ook geadverteerd worden met het behalen van 5 botssterren van Euro NCAP; de maximale score.

De sterk gestegen verkoopaantallen van elektrische auto’s, en die van de Tesla Model 3 in het bijzonder, is vrijwel uitsluitend te danken aan leaserijders. Deze groep consumenten blijkt uiterst gevoelig voor fiscale prikkels, vooral als deze in de toekomst verminderen. Tegelijkertijd heeft de verkoop van dieselauto’s andermaal een enorme duikeling gemaakt. In 2019 daalde het marktaandeel van nieuwe oliegestookte personenwagens in ons land naar 7 procent.

Wie als leaserijder vorig jaar achter het net heeft gevist bij het bemachtigen van een Tesla Model 3 kan op zoek gaan naar een reeds op kenteken gezet exemplaar uit 2019. Op die manier kan alsnog geprofiteerd worden van 4 procent bijtelling in plaats van, in dit nieuwe jaar, 8 procent (in combinatie met een lager prijsplafond). Er staan nu 34 exemplaren van de Model 3 uit 2019 te koop, waarvan liefst 26 stuks slechts 250 kilometer of minder op de teller hebben staan. In sommige gevallen wordt er bijna 10.000 euro meer voor de auto gevraagd dan de officiële nieuwprijs, hoewel een deel daarvan uiteraard ook door aanwezige opties is te verklaren. Er is echter ook een heel rijtje exemplaren dat, zo goed als nieuw, voor enkele duizenden euro’s minder dan de nieuwprijs wordt aangeboden. Daar is het gissen naar de reden voor de snelle verkoop.

De verkoopcijfers van Tesla maken duidelijk dat dit merk wel érg afhankelijk van één model. Want terwijl de Model 3 niet aan te slepen was, werden er van de Model S en de Model X in 2019 respectievelijk slechts 526 en 463 exemplaren verkocht. Op de Model Y moeten wij nog tot 2021 wachten. Tesla zal 2020 dan ook rustig gaan beginnen. Pas in het vierde kwartaal, als het ‘spook’ van 12 procent bijtelling reëel wordt, zal het merk van Elon Musk weer goed zaken kunnen doen, al zullen de ‘gouden tijden’ nooit herleven. Dat komt ook door de introductie van een serie concurrerende elektrische auto’s zoals de BMW iX3, de Ford Mustang Mach-E, de Polestar 2, de Volkswagen modellen ID.3 plus ID.4 en de Volvo XC40 Recharge.

Van de Mercedes-Benz EQ C heeft Tesla minder te duchten en dat komt niet alleen doordat die elektrische cross-over in een hoger prijsechelon opereert. In 2019 zijn slechts 125 exemplaren van de Duitser op kenteken gezet. Ter vergelijking: zijn landgenoot Audi e-Tron ging 4.118 keer over de toonbank. Toch hoeft dit niet perse te betekenen dat de Mercedes-Benz EQ C een flop is. Vermoedelijk zijn productieproblemen en vertraging bij de levering van accupakketten de oorzaak, en niet het gebrek aan belangstelling. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van de EQ C heeft Mercedes-Benz besloten om de Amerikaanse marktintroductie uit te stellen. Audi is afgerond een half jaar eerder begonnen met de productie van de e-Tron en hoewel dat proces aanvankelijk ook niet op rolletjes liep, zijn de grootste hobbels nu gladgestreken. Daardoor kon afgelopen tijd een flinke treinlading met exemplaren naar Nederland worden gestuurd. Het kan ook zijn dat Mercedes-Benz expres de voorraad EQ C voor dit jaar bewaard. In 2020 treedt namelijk de gevreesde CO2 maatregelen vanuit Brussel in werking. Het is zaak om op een zo laag mogelijke gemiddelde uitstoot uit te komen. Een elektrisch model helpt daar natuurlijk uitstekend bij. Door de beschikbare exemplaren van de EQ C pas dit jaar op kenteken te zetten, tellen ze mee bij het berekenen van de gemiddelde emissiewaarde.

 

Prognose 2020

Voor 2020 gaat Autointernationaal.nl voor de gehele markt vooralsnog uit van een verkoopniveau van 435.000 personenwagens, waarvan 15 procent volledig elektrisch is. De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging plus bureau Aumacon gaan uit van een lager afzetaantal, maar zij rekenen vermoedelijk buiten de Volkswagen ID.3. Die wordt aanzienlijk goedkoper dan de Model 3 en zal minder last ondervinden van de hogere bijtelling. Een segment lager geldt dat nog sterker. Modellen als de DS 3 Crossback E-tense, Honda E, Mini Electric, Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 blijven allemaal ruim onder de kritische grens van 45.000 euro. Bovendien geldt: hoe lager de prijs van een elektrische auto, hoe meer particuliere rijders aan zullen haken.

Het nieuwe jaar zal verkooptechnisch door de verhoging van de bijtelling per 1 januari rustig van start gaan (veel emissievrije auto’s zijn in 2019 op kenteken gezet), maar aangezien per 1 januari 2021 het bijtellingtarief wederom wordt verhoogd (van 8 procent naar 12 procent), kan er tegen het einde van het jaar wederom een run op elektrische auto’s ontstaan, zoals afgelopen december. Het marktaandeel van diesels zal naar verwachting verder dalen naar slechts 5 procent.

 

Leaseregistraties

Volkswagen is het populairste merk op de leasemarkt en de Tesla Model 3 het populairste model. Het aantal registraties is in 2019 met 12,3 procent toegenomen tot 234.088 stuks. Een belangrijk deel van de groei werd veroorzaakt door Tesla, dat 424 procent meer leaserijders aan zich wist te binden. Net als bij de totale verkoop van nieuwe auto’s stuwt het merk hiermee het aandeel van elektrische personenwagens omhoog.

Volkswagen voert de ranglijst zoals gebruikelijk aan en is ook dit jaar met afstand het grootste leasemerk met 30.260 registraties en 12,9 procent marktaandeel (2,7 procent groei ten opzichte van 2018). Daarna volgen Tesla (20.487 stuks en 8,8 procent marktaandeel; groei 424,1 procent), Peugeot (16.054 / 6,9 procent / +10,6 procent), Kia (14.865 / 6,4 procent / +8,8 procent), Opel (14.762 / 6,3 procent / -11,2 procent), Toyota (13.764 / 5,9 / +25,8 procent), Skoda (13.453 / 5,8 procent / +2,9 procent), Ford (13.357 / 5,7 procent / +35,5 procent), Renault (12.932 / 5,5 procent / -28,9 procent), BMW (11.070 / 4,7 procent / +6,0 procent).

Net als bij de totale verkoop van nieuwe auto’s gaat de Tesla Model 3 ook in het leasesegment met afstand aan kop. Voor deze personenwagen waren er 20.202 leaseregistraties. Daarna volgen de Volkswagen Polo (9.579), de Volkswagen Golf (6.601), de Ford Focus (6.525), de Toyota Aygo (5.816), de Kia Niro (5.486), de Renault Clio (5.197), de Ford Fiesta (4.822), de Kia Picanto (4.684) en de Skoda Octavia (4.680). Van deze 10 auto’s waren de eerste 6 afgelopen jaar meer in trek dan in 2018.  Voor de resterende 4 waren er minder registraties.

 

Reageren is niet mogelijk.