Europese autoverkopen in december: PSA toont zich kwetsbaar

0

De autoverkopen in Europa zijn in december flink gestegen. Daardoor is het aantal registraties over heel 2019 toch nog in de plus uitgekomen. De Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA spreekt zelfs van de beste decembermaand ooit voor de sector.

Er werden in de laatste maand van 2019 ruim 1,26 miljoen nieuwe personenwagens op kenteken gezet in Europa. Dat is 21,4 procent meer dan een jaar eerder. In heel 2019 zijn er hierdoor ruim 15,8 miljoen auto’s aan de man gebracht. Dat is 1,2 procent meer dan in 2018. In november leek het er nog op dat de autobranche het jaar met een verkoop min zou afsluiten. Afzwakkende economische groei en steeds strengere milieueisen drukken op de vraag naar nieuwe auto’s. Vooral dieselmodellen raken uit de gratie.

De sterke verkoop plus in december is onder meer te danken aan de Nederlandse markt. Bij ons werden ruim 42.000 auto’s verkocht, hetgeen goed voor een stijging van bijna 114 procent in vergelijking met dezelfde maand van 2018. Vooral zakelijke elektrische auto’s, en dan in het bijzonder de Tesla Model 3, waren gewild om verhoging van de bijtelling per 1 januari voor te zijn. Ook in Frankrijk en Zweden gingen de verkopen hard omhoog als gevolg van fiscale wijzigingen. Tesla is echter geen lid van ACEA. Vandaar dat dit merk niet in onderstaande tabel is opgenomen. Mogelijk verandert dit als Tesla haar Europese fabriek nabij Berlijn opent. Autointernationaal.nl raamt het marktaandeel van deze Amerikaanse producent van elektrische auto’s in Europa op liefst 4,5 procent!

MerkMA 12/19MA 2019MA 2018MA 12/18
Volkswagen10,7%11,2%11,2%11,5%
Renault7,7%6,7%7,1%7,6%o
BMW6,2%5,3%5,2%6,2%+
Ford6,0%6,1%6,4%6,3%– –
Mercedes-Benz5,9%5,7%5,6%6,6%o
Peugeot5,7%6,1%6,2%6,1%– –
Skoda4,6%4,8%4,7%4,7%o
Audi4,6%4,7%4,6%4,3%+ +
Toyota4,0%4,7%4,6%4,0%+
Dacia3,9%3,7%3,4%3,9%+
Fiat3,9%4,2%4,6%3,8%o
Hyundai3,5%3,6%3,5%3,5%+
Citroen3,4%4,0%3,8%3,7%o
Opel/Vauxhall2,8%5,2%5,7%5,3%– –
Volvo2,8%2,2%2,0%2,6%+ +
Kia2,7%3,2%3,2%3,0%
Seat2,6%3,2%2,9%2,4%+ +
Nissan2,6%2,5%3,2%2,6%
Mazda2,2%1,6%1,5%1,5%+ +
Mini1,6%1,4%1,4%1,9%
Smart1,2%0,7%0,6%0,7%+ +
Land Rover1,0%1,0%0,8%0,9%+ +
Jeep0,9%1,1%1,1%1,2%
Honda0,8%0,8%0,9%0,8%
Mitsubishi0,8%0,9%0,9%1,0%
Porsche0,6%0,5%0,5%0,4%+
Jaguar0,4%0,5%0,5%0,7%
DS0,4%0,3%0,3%0,3%+
Lexus0,4%0,4%0,3%0,3%+ +
Alfa Romeo0,3%0,3%0,5%0,4%– –
Lancia/Chrysler0,3%0,4%0,3%0,4%o
Maserati0,0%0,0%0,1%0,1%– –

Op autoconcern niveau heeft de Volkswagen Groep haar marktaandeel weten vast te houden. Het hoofdmerk moest wel terrein prijsgeven, maar de dochters wisten dat te compenseren. Minder goed verging het PSA. Hier leverden alle merken, op DS na, marktaandeel in. Met name Opel kreeg een enorme dreun. Dat komt door het saneren van niet of nauwelijks winstgevende modellen uit het General Motors tijdperk, zoals de Karl, Adam en Cascada. Door de slechte presentatie van PSA heeft de Renault Groep haar achterstand kunnen verkleinen tot 0,8 procent marktaandeel. En dat niet door ‘iets’ buitengewoon goeds te doen, maar door gewoon solide te presteren.

Buiten de podiumplaatsen zien wij dat eigenlijk iedereen als gevolg van het grote aantal registraties van Tesla terrein heeft moeten prijsgeven, met uitzondering van Toyota (scoort robuust), Nissan (heeft het dieptepunt nu wel bereikt), Volvo (dat met de XC40 goede zaken blijft doen) en Honda (zie Nissan). Positieve uitzondering is Mazda, maar dat komt slechts ten dele door de marktintroductie van de CX-30 en de nieuwe 3 (in Sky-Activ X uitvoering). Dit merk heeft in december in heel Europa, en dus niet alleen in Nederland zoals eerder al door Autointernationaal.nl werd gemeld, grote exemplaren van de prefacelift 2 en CX-3 met verouderde motoren op kenteken gezet.

Afgezien van Opel kregen in december ook de Fiat Chrysler Automobiles merken Jeep, Lancia en Maserati harde klappen (Alfa Romeo noteerde 1 procent hogere verkopen, maar dat was onvoldoende om haar marktaandeel vast te houden). Doordat fusiepartner PSA afgelopen maand zoals gezegd ook niet geweldig presteerde, heeft de Frans / Italiaanse krachtenbundeling een hoog ‘de lamme helpt de blinde’ gehalte. Topman Carlos Tavares zal er nog een hele kluif aan hebben om alle merken van het gebundelde concern weer te laten schitteren. Verder zien wij dat Mitsubishi duidelijk terrein heeft moeten prijsgeven in december. De Outlander PHEV is ondanks zijn hoge leeftijd anno 2019 / 2020 geen verkeerde auto, maar hij kan de verkoopdaling bij de ongeliefde Eclipse Cross en de ASX (die een facelift te veel heeft ondergaan) niet compenseren. Ook Jaguar bevindt zich in de gevarenzone. Dat komt doordat de E-Pace bij zijn introductie technisch reeds verouderd was en daar betaalt het merk nu de rekening voor aangezien er sindsdien geen nieuwe modellen zijn geïntroduceerd.

Reageren is niet mogelijk.