Ghosn spreekt: gevallen en gevluchte Nissan baas doet een boekje open

0

De van fraude verdachte ex-topman van Nissan (en Renault), Carlos Ghosn, vertelt zijn kant van het verhaal. Ghosn wist vorige maand op spectaculaire wijze Japan te ontvluchten en verblijft nu in Libanon. Daar geeft hij een persconferentie.

In Japan wordt Ghosn beschuldigd van belastingfraude. In afwachting van zijn proces had hij huisarrest en werd zijn paspoort ingenomen. Toch wist de strijdbare Ghosn te ontsnappen. “Ik ben nu in Libanon en zal niet langer worden vastgehouden in het corrupte Japanse rechtssysteem”, zo liet hij eerder al weten. Volgens Ghosn in hij slachtoffer van een complot tegen hem.

Ghosn zegt dat hij geen andere keuze had dan te vluchten uit Japan. “Het was de moeilijkste beslissing uit mijn leven, maar ik moest wel, om mijzelf en mijn gezin te beschermen”, zei hij op een persconferentie in de Libanese hoofdstad Beiroet. Het was de eerste keer dat hij in het openbaar verscheen sinds hij ontsnapte uit Japan met een plan dat rechtstreeks uit een Hollywoodfilm lijkt te komen.

De voormalige Nissan topman werd in november 2018 in Japan opgepakt op verdenking van fraude. Hij spreekt de beschuldigingen tegen en zegt dat justitie hem heeft benadeeld. Zo zou voor hem voordelig bewijs zijn achtergehouden en zou de openbaar aanklager valse informatie naar de pers hebben gelekt, waardoor die negatief over hem ging berichten. Hij wil de komende tijd zijn naam zuiveren. “Ik had eigenlijk nooit aangehouden mogen worden”, zegt Ghosn nu. Hij benadrukt wel dat hij niet boven de wet staat en open staat voor een proces, zolang dat maar eerlijk verloopt. “Ik verwelkom de mogelijkheid om de waarheid naar buiten te kunnen brengen en mijn naam te zuiveren”, zei hij tijdens de persconferentie.

De voormalige topman van Nissan en Renault zegt dat justitie zijn familie gebruikte als drukmiddel. Zo mocht hij zijn vrouw niet zien, “omdat ze wisten dat zij mij zo konden breken”. Het enige contact dat hij met zijn familie had, was door middel van brieven die zijn advocaat aan hem liet lezen door ze tegen een glazen scheidingswand te houden. Volgens Ghosn heeft het Japanse OM zelfs gedreigd om zijn familie juridisch aan te pakken als hij geen bekentenis zou afleggen.

Ghosn vluchtte vorige maand van Japan naar Libanon; naar verluidt in een kist voor geluidsapparatuur. Hij wilde op de persconferentie geen details over de ontsnapping geven, naar eigen zeggen omdat hij dan zijn helpers zou verraden. Tokio vaardigde eerder deze week een internationaal aanhoudingsbevel uit voor Ghosn en zijn vrouw. Waarschijnlijk wordt het niet makkelijk voor Japan om hem terug te halen. Het Aziatische land heeft namelijk geen uitleveringsverdrag met Libanon. Nissan heeft in ieder geval in een verklaring laten weten niet van plan te zijn om de juridische strijd tegen Ghosn te staken nu hij in Libanon zit.

Tijdens de persconferentie laat Ghosn weten dat hij na zijn vertrek uit Japan weer tot leven kwam. Hij maakte een strijdvaardige indruk en lijkt vastbesloten om zijn reputatie te herstellen. De gevallen topman van Nissan en Renault zegt dat hij het slachtoffer is geworden van een complot tussen het topmanagement van Nissan, de Japanse justitie en de regering van dit Aziatische land. Ghosn zegt dat hij “geen andere keuze had” dan het onrechtvaardige systeem in Japan te ontvluchten.

Ghosn gaf op een persconferentie In Beiroet voor het eerst zijn visie over zijn conflict met Nissan, zijn aanhouding in Japan en zijn onwaarschijnlijke ontsnapping naar Libanon. Over de manier waarop hij Japan is kunnen verlaten, wil Ghosn zoals gezegd niets zeggen. Hij had het wel uitgebreid over waarom hij dat deed.  De voormalige Nissan topman zegt dat hij niet boven de wet staat en niet gevlucht is voor de Japanse justitie, maar wel voor onrechtvaardigheid en politieke vervolging. “Ik had geen andere keuze: ik moest mijzelf en mijn familie beschermen. In dergelijke procedures in Japan wordt 99,4 procent van de beklaagden veroordeeld. Voor buitenlanders ligt dat percentage nog hoger”. Volgens Ghosn is hij in Japan onmenselijk behandeld: “Ik werd maandenlang alleen opgesloten en tot 8 uur per dag ondervraagd zonder advocaat. Er werd gezegd dat ik moest bekennen en dat het dan zou stoppen. Als ik niet bekende, zouden ze ook achter mijn familie aangaan”.

“Ik ben onschuldig op alle aanklachten”, zei Ghosn. “Maar daar is de Japanse justitie niet in geïnteresseerd. De aanklagers wilden gewoon dat ik bekende”. Het uiteindelijke doel was volgens Ghosn hem pootje te lichten bij Nissan en vervolgens bij alliantiepartner Renault zodat de invloed van de Fransen bij Nissan zou verminderen. “Dat is hen ook gelukt”.

Ghosn noemde heel wat namen van topmanagers van Nissan en verklaarde ook dat er overheidsfunctionarissen betrokken waren bij het complot. Maar hij weigerde namen van Japanse overheidsfunctionarissen te geven om Libanon, het land waar hij nu verblijft, niet in verlegenheid te brengen. Ghosn toonde verschillende documenten die volgens hem aantonen dat de geuite beschuldigingen onjuist zijn. Die documenten worden bezorgd aan de pers.

De voormalige Nissan topman start nu een strijd om de leugens en de “karaktermoord op zijn persoon” te herstellen: “Ik ben niet de koude, geldbeluste dictator, die men van mij gemaakt heeft. Ik wil gerechtigheid en mijn reputatie herstellen. Als ik dat niet in Japan krijg, zoek ik dat ergens anders”. Tijdens zijn gevangenschap en huisarrest mocht hij geen contact hebben met familieleden en vrienden. “Het voelde alsof ik meer dan een jaar verdoofd was. Nadat ik Japan kon verlaten voelde ik me weer tot leven komen”.

De val van Ghosn was opmerkelijk. Ooit was hij als baas van de alliantie tussen Renault en Nissan één van de machtigste mensen in de auto-industrie en door president Barack Obama gevraagd om General Motors te leiden na de financiële crisis. Maar door langslepende conflicten in Japan over de toekomst van Nissan werd hij ten val gebracht. Ghosn werd in Japan beschuldigd van fraude, belastingontduiking, het misbruiken van geld van Nissan voor schimmige constructies en het onrechtmatig toeeigenen van bedrijfsgoederen voor persoonlijke doeleinden. De financiële malversaties zouden in de miljoenen lopen. Ghosn zei steeds fel dat hij onschuldig is. Toen hij in de lente van vorig jaar een persconferentie aankondigde om zijn versie van de feiten te geven, werd hij weer gearresteerd.

Ghosn vertrok vermomd met een mondmasker en een hoed uit de villa in Tokio waar hij van het gerecht op borgtocht mocht verblijven. Via een hogesnelheidstrein reisde hij naar Osaka waar hij via een minder strikt beveiligde terminal aan boord kon komen van een privéjet. Ghosn kon het veiligheidspersoneel aldaar misleiden door zich in een grote vliegtuigkoffer te verstoppen die normaal gebruikt wordt voor het transport van kwetsbaar materiaal zoals muziekinstrumenten of audioapparatuur. Om hem te kunnen laten ademen, waren daarin luchtgaten geboord. Omdat de kist zo groot was, werd deze niet door de scanner gehaald.

Van Japan vloog Ghosn naar Turkije om daar een andere vlucht te nemen naar Beiroet, de hoofdstad van Libanon. Die locatie is niet toevallig gekozen: Ghosn, heeft naast een Braziliaans en een Frans paspoort ook de Libanese identiteit en heeft er een dure villa in het centrum. En nog belangrijker: Libanon heeft geen uitleveringsverdrag met Japan, dat een internationaal aanhoudingsbevel tegen Ghosn heeft uitgevaardigd. Net voor de persconferentie liet Nissan weten dat er onweerlegbaar bewijs is van het wangedrag van Ghosn. De autofabrikant zal juridische stappen nemen om de voormalige CEO ter verantwoording te laten roepen door de Japanse justitie. Als drukmiddel is ook een arrestatiebevel tegen zijn vrouw uitgevaardigd.

Ghosn vertelde niet wat zijn werkambities nu zijn. Net als Barack Obama vindt Autointernationaal.nl hem geknipt om General Motors te gaan leiden. Deze autofabrikant maakte na het faillissement een doorstart en doet dat vanuit winstperspectief niet onverdienstelijk, maar het management is volkomen ambitieloos. In elke wereldregio waar General Motors tegenwind ervaart, worden de bedrijfsactiviteiten van de hand gedaan, zoals in Europa, Rusland en India. Elders, zoals in Australië en China, is het autoconcern in het defensief gedrongen. Op de thuismarkt lijkt weinig aan de hand te zijn, maar dat is stilte voor de storm. De tweede positie in het pick-up segment werd door Chevrolet verspeeld aan Ram, een merk van Fiat Chrysler Automobiles. Een aansprekend elektrisch model annex Tesla fighter à la de Ford Mustang Mach-E ontbreekt in het gamma. Het meest recente premium product, de Cadillac XT6, is een aanfluiting waarmee rivaal Lincoln de vloer aanveegt. De nieuwe Chevrolet Corvette kan alleen met duizenden dollars verlies worden verkocht.

Ghosn heeft het elan en de capaciteiten om General Motors weer glans te geven. Helaas heeft de Verenigde Staten wel een uitleveringsverdrag met Japan, zodat hij nooit leiding zal kunnen geven aan het autoconcern dat het spoor bijster is.

Reageren is niet mogelijk.