Invallen bij Mitsubishi vanwege diesel fraude

0

Openbaar aanklagers in Frankfurt onderzoeken of de Japanse autofabrikant Mitsubishi zich schuldig heeft gemaakt aan gesjoemel met uitstoot waarden van haar dieselmodellen. Daarvoor zijn er invallen gedaan op in totaal 10 locaties in Frankfurt, Hannover, Heinsburg, München en Regensburg.

Mitsubishi wordt ervan verdacht in enkele van haar dieselmotoren software en apparatuur te hebben verwerkt die bij emissietests een te rooskleurig beeld van de uitstoot zou geven. Duitse autoriteiten verzoeken consumenten die sinds 2014 modellen van de Japanse fabrikant met een dieselmotor hebben gekocht contact op te nemen met de politie. Het zogeheten ‘cut-off device’ zou ervoor zorgen dat de toelaatbare grenswaarden voor stikstofoxiden op de testbank in acht worden genomen, maar niet in de praktijk worden toegepast, zo staat in de aanklacht.

Het gaat concreet om Mitsubishi auto’s met viercilinder dieselmotoren van 1,6 en 2,2 liter die aan de Europese emissiestandaarden Euro5 en Euro6 voldoen. Deze modellen zouden dus mogelijk sjoemel apparatuur onder de kap hebben, zodat het lijkt alsof de oliegestookte blokken een stuk minder uitstoten dan daadwerkelijk het geval is. “Er is een vermoeden dat die motoren zijn uitgerust met een apparaat waardoor ze tijdens laboratoriumtesten minder vervuilend lijken dan ze in werkelijkheid zijn”, zo meldt het Duitse Openbaar Ministerie.

De Duitse autoriteiten hebben ook kantoren van Continental, een toeleverancier van de auto-industrie, doorzocht. Dit bedrijf laat weten als getuige mee te werken aan het onderzoek. Naast het onderzoek naar de dieselauto’s van Mitsubishi worden momenteel ook 2 werknemers van een autofabrikant ondervraagd wegens fraude, evenals een andere auto-industrie leveranciers en een autodealer. “Wij zullen natuurlijk meewerken aan dit onderzoek”, aldus de woordvoerder van de Japanners, die weigerde verdere informatie te verstrekken.

5 jaar geleden kwam bij een groot schandaal aan het licht dat Volkswagen vals had gespeeld met uitstoot tests voor TDI dieselmodellen. Deze sjoemel affaire werd in de Verenigde Staten ontdekt. Door de software leken de motoren een stuk minder uit te stoten dan daadwerkelijk het geval was. Op basis van ‘geen GPS activiteit’, het niet bewegen van de auto terwijl de wielen wel draaien en een ‘niet bewegend’ stuur wist de auto dat het in een test zat. Daardoor leken miljoenen dieselauto’s minder vervuilend dan ze waren.

Dit dieselschandaal uit 2015 kostte Volkswagen (waar ook merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda onder vallen) in totaal zo’n 30 miljard euro aan schikkingen, boetes en reparaties. Er lopen nog verschillende rechtszaken. Sindsdien liggen meerdere automakers onder een vergrootglas wegens manipulatie van emissies van oliegestookte personenwagens. Waarom de Duitse justitie pas nu in actie komt bij Mitsubishi is niet duidelijk. Bij het Kraftfahrt Bundes Amt is tot nu toe geen informatie te vinden over een terugroepactie, of andere maatregelen tegen modellen van de Japanse autofabrikant.

In het kader van de sjoemel diesel affaire melden Duitse bronnen ook dat vertegenwoordigers van de Volkswagen Groep en van de consumentenbond Verbraucherverband nu daadwerkelijk om de tafel zitten om een schikking te bereiken in de schadezaak die de bond namens meer dan 400.000 dieselrijders heeft aangespannen tegen de autofabrikant uit Wolfsburg. Bij het overleg zouden 10 advocaten en andere deskundigen betrokken zijn; 5 van elke partij. Hoe lang de gesprekken nog gaan duren, is nog niet bekend. Het streven lijkt wel te zijn om er voor 5 mei uit te komen omdat het Bundesgerichtshof dan een eerste sjoemel diesel zaak in hoger cassatie gaat beoordelen.

Reageren is niet mogelijk.