Prijs indicatie BMW M340d xDrive

0

De BMW M340i krijgt weldra het gezelschap van de M340d. Deze sportdiesel wordt aangedreven door een 340 pk en 700 Nm sterke 6-in-lijn 3,0 liter motor met 48 volt ondersteuning.

De M340i is het brugmodel van BMW tussen het gewone gamma en de op stapel staande M3. Maar omdat met name de Duitse autoconsument nog lang niet is uitgekeken op diesels, krijgt die gezelschap van de M340d. Net zoals bij de M340i wordt het van de 6-in-lijn afkomstige vermogen (340 pk) en koppel (700 Nm) via xDrive vierwielaandrijving op het asfalt gezet. Maar in tegenstelling tot de benzine variant doet deze 3,0 liter grote turbodiesel het wel met een 48 voltsysteem.

Die milde hybride module verkleint het turbo gat en levert tot 11 pk en 100 Nm aan elektrische boost. Tot snelheden van 160 km/u kan de M340d xDrive cruisen oftewel zeilen zonder dat de dieselmotor draait. Desgewenst sprint de BMW in 4,6 seconden naar 100 km/u. De M340d Touring heeft voor hetzelfde acceleratieonderdeel 4,8 tellen nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De sedan neemt genoegen met, afhankelijk van de gekozen uitvoering, 5,3 à 5,7 liter diesel per 100 kilometer. Voor de Touring geeft BMW waarden van 5,4 tot 5,8 liter op.

BMW levert de 3-serie reeds als 330d. Die heeft een 265 pk en 580 Nm sterke variant van de 3,0 liter 6-in-lijn onder de kap. Die verbruikt als sedan en in combinatie met de optionele xDrive vierwielaandrijving gemiddeld 5,1 liter per 100 km. De Touring variant zou 5,4 liter diesel verstoken volgens BMW. De X3 en X4 zijn reeds leverbaar als M40d. In dit SUV duo is het dieselblok goed voor 326 pk en 680 Nm.

De M340d xDrive gaat concurreren met de S4 TDI Quattro van Audi. Daarvan beschikt de Europese uitvoering sinds vorig jaar over een 347 pk en 700 Nm sterke variant van het 3.0 V6 dieselblok (voorheen had hij een 3.0 TFSI benzinemotor). Ook de Audi is van milde hybride techniek voorzien. De S4 Quattro zit als Limousine in 4,8 seconden op 100 km/u (Avant: 4,9 tellen). De topsnelheid is bij beide carrosserievarianten elektronisch begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Audi respectievelijk 6,2 liter en 6,3 liter per 100 km op.

Mercedes-Benz heeft voor klanten die op zoek zijn naar de krachtigste dieselversie van de C klasse de 300de uitvoering in de prijslijst staan. Dat is een stekker hybride model met een 2,0 liter 4 cilinder als basisunit. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk en aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. De C 300de Limousine heeft 5,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig (Estate: 5,7 tellen). De topsnelheid is in beide gevallen elektronisch begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes-Benz 1,4 respectievelijk 1,5 liter diesel per 100 km op, maar dat is vooral een theoretische waarde. Ook is het belangrijk om te weten dat de C300de geen vierwielaandrijving heeft.

Uiterlijke kenmerken van de nieuwe 340d xDrive zijn M spoilers, idem bumpers en 18 inch lichtmetalen velgen. BMW kan nog niet melden wat de sportdiesel in Nederland gaat kosten, maar Autointernationaal.nl verwacht voor de sedan een tarief van 92.500 euro. Ter vergelijking: de Audi S4 Quattro kost als Limousine 97.010 euro. De Mercedes-Benz C 300de laat zich prijstechnisch minder goed vergelijken met de aanstaande 340d xDrive. Dat komt niet alleen door het verschil in hybride techniek en het ontbreken van vierwielaandrijving, maar ook doordat deze Duitser standaard niet geleverd wordt in een sportief tenue.

Reageren is niet mogelijk.