Prijzige plug-in: test Peugeot 3008 Hybrid4 GT

0

Waarom de korte test?

Is driemaal scheepsrecht? Tot nu toe weten de stekker hybride modellen van PSA niet te overtuigen. De DS 7 Crossback E-Tense is voor een premium product onvoldoende fijn geslepen. Of anders gezegd: hij is te duur voor wat hij biedt. Dat is ook het euvel van de stekker hybride uitvoering van de Peugeot 508. Die is weliswaar afgerond 10 mille goedkoper, maar nog altijd flink prijziger dan de soortgelijke versie van de Skoda Superb. Bovendien valt het praktijk verbruik van de stekker hybride uitvoering van de Peugeot 508 erg tegen.

Zal de stekker hybride uitvoering van de Peugeot 3008 beter scoren? Hij heeft in ieder geval betere papieren want deze SUV is erg populair. De DS 7 Crossback is eigenlijk alleen in eigen land een succes en de Peugeot 508 probeert een plek te veroveren in een segment waar premium merken steeds meer de dienst uit maken: de BMW 3-serie ging vorig jaar bij ons 4 keer vaker over de toonbank. Kijkend naar de verkopen van de 3008, dan heeft deze SUV van de premium merken weinig te duchten. Alleen de Nissan Qashqai en de Volkswagen Tiguan trokken vorig jaar in Nederland meer kopers. Dat biedt perspectief op een beter test resultaat.

 

Wat voor auto is het?

Op papier stoot de Peugeot 3008 Hybrid4 slechts 34 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee is het met afstand de milieuvriendelijkste versie uit de modelreeks. De aandrijflijn is identiek aan die van de DS 7 Crossback E-Tense en de Opel Grandland X Hybrid4. Concreet betekent dit vierwielaandrijving dankzij een elektromotor op elke as. Samen met de 1.6 PureTech turbo benzine krachtbron levert dit een indrukwekkend systeemvermogen van 300 pk op. Het koppel piekt bij 450 Nm.

 

Is het wat?

Schakel de rij modus in Sport en deze gezinswagen in SUV verpakking zal dankzij de volop tractie biedende vierwielaandrijving in 5,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Dat is (bijna) een GTI tijd en zo snel voelt de Peugeot ook aan. Trap het gaspedaal diep in en zodra de 8-traps automaat heeft uitgevogeld welke versnelling hij moet selecteren, zal de 3008 Hybrid4 versnellen met een tempo die eerder met hete hatchbacks wordt geassocieerd. De 1,6 liter PureTech turbo benzine motor zorgt dan voor een smaakvol geluid dat aan de 308 GTI doet denken, maar een haar in de soep is het feit dat de viercilinder voor nogal wat vibraties in het stuurwiel zorgt zodra de toeren limiet wordt bereikt. Maar zolang jij de Peugeot niet op zijn staart trapt, gedraagt de benzine motor zich redelijk verfijnd.

Met de 13.2 kWh batterij volgeladen kan de 3008 Hybrid4 circa 57 kilometer elektrisch rijden (gebaseerd op het WLTP test systeem). Concreet betekent dit dat men de benzine motor tijdens korte ritten haast niet nodig heeft. In volledig elektrische modus maakt de 3008 een soepele indruk. Hij is stil en ongelooflijk relaxt om te rijden. Ook het veercomfort is goed, zelfs met de 19 inch wielen van de test auto. In hybride modus zal de Peugeot zelf de meest efficiënte aandrijf mix van beide type motoren bepalen. Men kan ook voor een ‘4WD’ setting opteren. In dat geval wordt ook het Hill Descent controle systeem geactiveerd en zal de 3008 Hybrid4 zich nuttig kunnen maken in het terrein, vaak zonder dat de benzine motor in actie hoeft te komen. Er is ook een modus waarin een deel van de accucapaciteit wordt bewaard voor wanneer men een bebouwde kom binnenrijdt.

Via een app kan de Peugeot op afstand worden opgeladen (bijvoorbeeld tijdens goedkope stroom uren). Op deze manier kan via de telefoon ook de cabine vooraf verwarmd of gekoeld worden. Er is afgerond 8 uur nodig om de batterijen set op reguliere wijze helemaal op te laden, of 1 uur en 45 minuten via een 7 kW aansluiting. Het accupakket bevindt zich naast de brandstoftank die in vergelijking met het exemplaar van de conventioneel aangedreven uitvoeringen van de 3008 een 10 liter kleinere capaciteit heeft.

Ook moet er ingeleverd worden aan bagageruimte. Het kofferbak formaat krimpt van 520 liter bij de benzine en diesel modellen naar 395 liter. Onder de laadvloer bevindt zich echter een 25 liter groot vak waarin de laadkabel kan worden opgeborgen. Achterpassagiers hoeven geen ruimteoffer te brengen. Dit betekent dat zij minder bewegingsvrijheid hebben dan in bijvoorbeeld een Seat Ateca, maar nog steeds comfortabel kunnen zitten.

In vergelijking met de 1,6 liter turbo benzine versie is de Hybrid4 uitvoering 340 kilo zwaarder. Dat komt door de 2 elektromotoren en het accupakket. Het meergewicht zorgt er voor dat de Peugeot in bochten een logge en lethargische indruk maakt. Rij plezier is dan ver te zoeken. Gelukkig bevinden de extra kilo’s zich laag in de auto, waardoor er toch sprake is van een neutrale balans en veel grip. Voor een gezinsauto is dat belangrijker dan een enthousiast bochtgedrag.

Maar doordat de 3008 Hybrid4 geen sportieve of dynamische rijeigenschappen heeft, is 300 pk vermogen eigenlijk overdreven. Daardoor is het de vraag of de stekker hybride uitvoering in deze vorm zijn geld waard is. Voor dezelfde prijs (55.190 euro) heb je een leuk aangeklede BMW X1 xDrive25e, een Land Rover Discovery Sport P300e terwijl de duurste uitvoering van de Volvo XC40 Twin Engine 10 procent goedkoper is, al mist die vierwielaandrijving. Maar wanneer heb je dat in Nederland nodig? Winterbanden hebben wij dit jaar ook nog niet nodig gehad.

De hoge prijs van de 3008 Hybrid4 is een gevolg van het feit dat Peugeot hem alleen levert in combinatie met het duurste GT uitrusting niveau. De chocoladekant van het verhaal is dat je dan een zeer goed in zijn toeters en bellen zittende auto krijgt: massage stoelen vóór, een panoramadak, een elektrisch bedienbare achterklep, adaptieve cruise controle dat ook in file verkeer kan worden gebruikt en techniek waarmee de 3008 Hybrid4 GT keurig binnen zijn rijbaan blijft. Echter, als GT-Line is de Peugeot ook niet bepaald uitgerust. Die kost ruim 47 mille. Je moet het dan doen met 75 pk minder (gelet op het weggedrag niet erg) en zonder vierwielaandrijving (zie vorige alinea). 

 

50%
50%
Awesome

Deze test recensie is inderdaad minder kritisch dan die van de DS 7 Crossback E-Tense of de Peugeot 508 Hybrid. Daarom valt de beoordeling een halve ster hoger uit. Dat komt ook doordat de stekker hybride uitvoering van de 3008 vermoedelijk waardevaster is dan de soortgelijke versie van de 508; voor particuliere kopers geen onbelangrijk aspect. Maar een aanrader is de Hybrid4 GT uitvoering niet, ondanks dat de bouwkwaliteit prima in orde is en dat er geen enkele andere C segment SUV is die zo'n futuristische cockpit heeft. De 3008 is in deze vorm comfortabel, zuinig en relaxt om mee te rijden, maar al die kwaliteiten gelden ook voor de voorwiel aangedreven stekker hybride versies. Die Allure en GT-Line uitvoeringen zijn dan ook een betere keus.

  • 5
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    3.7

Reageren is niet mogelijk.