Aston Martin Vantage Roadster is officieel de snelste

0

Aston Martin zal in het Genève het doek van de Roadster versie van de Vantage halen. Maar de Britten geven nu al de eerste plaatjes vrij voor het internet.

Door het dak van de Vantage te knippen, is een verleidelijke Roadster tevoorschijn gekomen. Maar het is niet alleen maar een knappe open sportwagen geworden, mar ook een snelle. Want het dak kan in 6,7 seconden worden neergeklapt. Dat is de snelste tijd in autoland. Althans, bij de elektrisch bedienbare kappen dan. Een beetje oefenen in de MX-5 en je gooit het stoffen topje van deze Mazda even snel omlaag.

Omhoog neemt de handeling 6,8 seconden in beslag. Openen en sluiten kan tot een snelheid van 50 km/u. Ondanks de snelle daktransformatie tijden beweert Aston Martin dat er slechts 60 kilogram is toegevoegd aan het leeggewicht van de Vantage Roadster ten opzichte van de Coupé versie. Aangezien de Vantage Coupé al geen ruimtewonder is,  hebben de ontwerpers er alles aan gedaan om bij de Roadster variant zo min mogelijk bagageruimte af te snoepen. Dit resulteert in een kofferbak met een capaciteit van 200 liter. Dat is precies genoeg voor een golftas plus een tandenborstel, maar wel 150 liter minder dan er aan bagage in de Coupé uitvoering past.

De Vantage Roadster is in basis hetzelfde als de Coupé. Dit wil zeggen dat hij gebruik maakt van een 510 pk en 685 Nm sterke, dubbel geblazen 4,0 liter V8 van Mercedes-AMG. Via een 8-traps automaat van ZF wordt dat vermogen en koppel overgebracht naar de achterwielen. Zelf roeren is er dus niet bij. Dat kan alleen in de Vantage AMR die een handgeschakelde 7-bak heeft. De Vantage Roadster accelereert in 3,8 seconden naar 100 km/u, hetgeen slechts 0,1 tel langzamer is dan de Coupé uitvoering voor de sprintklus nodig heeft. De topsnelheid bedraagt volgens Aston Martin 306 km/u. Dat is 8 km/u minder dan de Coupé uitvoering kan halen.

De Vantage Roadster rijdt deze zomer de showrooms binnen. Het is alweer dik 2 jaar geleden dat Aston Martin de Coupé versie presenteerde. De verkopen van de Vantage vallen tot nu toe tegen. Of dat komt doordat er front van de sportwagen nogal anoniem en inwisselbaar oogt, of doordat er tot op de dag van vandaag geen open uitvoering beschikbaar was, is niet duidelijk. Maar nu is het laatste probleem dus opgelost.

Door het dak mechanisme en diverse verstevigingen aan de carrosserie is de Vantage Roadster zoals gezegd 60 kilo zwaarder dan de Coupé versie, wat neerkomt op een totaalgewicht van 1.628 kilo. De aluminium structuur komt grotendeels van de DB11. De Vantage Roadster deelt de meeste afstellingen met de dichte Vantage, zoals de adaptieve demping, de stabiliteitscontrole, de Torque Vectoring en het elektronische differentieel. De achterste dempers zijn uniek voor de Roadster, net als de andere ESP instelling.

Nieuw op de Roadster is de zogeheten ‘vane grille’ met horizontale lamellen. Die optie zal ook op de Coupé besteld kunnen worden. Aston Martin zegt met de nieuwe grille de 70ste verjaardag van de Vantage naam te vieren. Het hertekende ‘vane’ luchtrooster is minder scherp gevormd dan het ‘hunter’ exemplaar van de Coupé en doet wat denken aan de Zagato projecten. De Vantage Roadster kruipt met de cosmetische ingreep ook dichter naar de DB10 van James Bond. Zullen de verkopen hierdoor ook een impuls krijgen?

Nog voor het derde kwartaal begint moet de levering van de Roadster op gang komen. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar op de thuismarkt is de open variant 2,5 procent duurder dan de Coupé. Dit betekent bij ons een tarief van ruim 216.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.