De gemeente Amsterdam neemt 5 nieuwe elektrische dienstauto’s in gebruik voor de burgemeester en wethouders. De hybride modellen van BMW worden ingewisseld voor volledig emissievrije vervoermiddelen van Audi.
Na het testen van diverse modellen hebben de chauffeurs van de collegeleden in Amsterdam hun voorkeur uitgesproken voor de Audi E-tron 55 Quattro. De keuze voor deze volledig elektrisch aangedreven cross-over volgt op de afspraak met de gemeenteraad dat in 2020 wordt overgestapt op emissievrij vervoer. In de garage onder het stadhuis worden snelle laadfaciliteiten gebouwd zodat de auto’s niet met een lege accu komen te staan.
Momenteel delen de burgemeester en wethouders gezamenlijk 6 dienstauto’s: 5 hybride BMW’s uit de 5-serie en een Tesla Model S. Het laatste voertuig wordt evenwel weinig gebruikt. De Tesla is nogal laag, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt. Ook het rijcomfort laat te wensen over. De Tesla stond zo vaak stil dat het college nu concludeert dat 5 dienstauto’s wel genoeg is voor alle collegeleden.
Eén van de auto’s is specifiek bestemd voor burgemeester Femke Halsema vanwege haar drukke agenda en de veiligheidsaspecten van haar functie. De 8 wethouders gaan de andere 4 auto’s delen. Daarnaast krijgen zij een NS Business Card waarmee zij een deel van hun zakelijke kilometers met het openbaar vervoer kunnen afleggen. Ook de fiets blijft in gebruik. Amsterdamse bestuurders pakken niet zelden een tweewieler voor afspraken in het centrum.
De gemeente Amsterdam sluit leasecontracten af voor de nieuwe elektrische cross-overs, net als bij de oude auto’s. Het stadsbestuur zegt dat de kosten van de Audi e-Tron passen binnen het jaarlijkse budget van 112.000 euro. Er is voor het besluit onderzocht of het mogelijk was om helemaal afscheid te nemen van de dienstauto’s. Maar daarmee zouden de wethouders kostbare arbeidstijd verliezen met consequenties voor hun toch al drukke agenda’s, aldus het college.
In de chauffeurstest won de Audi e-Tron het van de Mercedes EQ C, ook een elektrisch aangedreven cross-over. Ook de Tesla Model X was in beeld om de auto’s van BMW te vervangen, maar dit type viel al snel af omdat de naar boven openzwaaiende achterdeuren als ‘niet representatief’ worden gezien. De 5-serie Sedan was de afgelopen 12 jaar een bekende verschijning in Amsterdam. Voor die tijd werd het college in auto’s van het merk Peugeot rondgereden, maar die fabrikant is niet meer actief in het zogeheten Executive segment. De 5 exemplaren van de Audi e-Tron worden dit voorjaar in gebruik genomen.
- Audi e-tron 55 quattro: Endurance test