Bijna opgedroogd: de BMW i4

0

BMW plaagt met een afbeelding van haar elektrische i4. Die zal in conceptvorm op de autosalon van Genève te zien zijn.

De i4 zal rechtstreeks worden afgeleid van de nieuwe 4-serie Gran Coupé. BMW heeft na de weinig succesvolle i3 en i8 namelijk zijn bekomst gehad van aparte elektrische modellen. Liever investeert men in München in emissievrije uitvoeringen van haar reguliere repertoire. Dat maakt BMW minder kwetsbaar als de vraag (opnieuw) tegenvalt.

Over de Concept i4, zoals BMW het showmodel voor Genève noemt, willen de Duitsers op dit moment niet veel kwijt. Eerder werd al wel bekendgemaakt dat de sterkste variant over 2 elektromotoren beschikt en goed moet zijn voor liefst 530 pk. BMW hoopt, door het accupakket een capaciteit van 80 kWh geven, de productieversie van de i4 een WLTP rij bereik van bijna 600 kilometer te kunnen realiseren. De sprint naar 100 km/u zou niet meer dan 4 seconden in beslag moeten nemen. Geen verkeerde prestatie als je weet dat het accupakket in totaal 550 kilo weegt. De topsnelheid ligt boven de 200 km/u. In circa 35 minuten is het accupakket tot 80 procent van zijn maximale capaciteit vol te laden.

Op de plaagafbeelding zijn de contouren van de i4 redelijk goed te zien. Met dit model wil BMW vanaf 2021 de Tesla Model 3 de wind uit de zeilen gaan nemen. Een ambitieuze doelstelling want die Amerikaanse concurrent is te koop vanaf 50 mille oftewel maar weinig meer dan een aangeklede i3s kost. De Tesla Model 3 heeft in Long Range Dual Motor uitvoering (59.998 euro) een accucapaciteit van 75 kWh en een rij bereik van 560 km. Zijn stroomverbruik is 15,8 kWh/100 km. Het snel laadvermogen is 250 kW. De 449 pk / 600 Nm sterke Amerikaan zit in 4,6 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 233 km/u.

Autointernationaal.nl denkt dat de i4 minimaal 65.000 euro moet gaan opbrengen. Zijn maximale laadsnelheid bedraagt 150 kW. De Polestar 2 is overigens ook een directe concurrent van de BMW i4. Die is te koop vanaf 59.800 euro en heeft een accucapaciteit van 78 kWh hetgeen goed is voor een rij bereik van 470 km. Het stroomverbruik is 17,1 kWh/100 km en het snel laadvermogen 150 kW. De 408 pk / 660 Nm sterke Polestar 2 kan in 4,7 tellen naar 100 km/u accelereren en heeft een begrensde topsnelheid van 205 km/u.

Volgens de Nederlandse hoofddesigner van BMW, Adrian van Hooydonk, brengt de in München te bouwen i4 “elektrificatie naar het hart van het merk”. Hij omschrijft het ontwerp van het model als “dynamisch, clean en elegant”. Vooralsnog zullen wij het in Genève dus moeten doen met een conceptstudie. Maar die kan geïnterpreteerd worden als een zeer serieuze voorbode van de productieversie, die later dit jaar verschijnt.

De contouren van het nieuwe model laten duidelijk zien dat de i4 een sportieve 4-deurs coupé wordt. De huidige 4-serie Gran Coupé heeft trouwens een grote achterklep. Niet elke klant zal het kunnen waarderen als die verdwijnt. Over de rest van het ontwerp valt nog weinig te zeggen, maar het is natuurlijk interessant om te zien wat BMW met de grille gaat doen. De 2-deurs Coupé versie van de nieuwe 4-serie krijgt sowieso een immens luchtrooster.

Dit jaar brengt BMW de iX3 op de markt; een in China te produceren volledig elektrische versie van de X3. De actieradius van dit model zal gemaximaliseerd worden met speciale velgen. In 2021 is het dus de beurt aan de i4 en daarna krijgen wij de productie versie van de iNext te zien; een conceptstudie voor een grote cross-over die op het gebied van autonoom rijden een nieuwe standaard moet gaan zetten.

Reageren is niet mogelijk.