BMW breidt 3-serie uit met de M340d xDrive en nieuwe stekker hybride versies

0

BMW presenteert 3 nieuwe stekker hybride uitvoeringen van de 3-serie op de autosalon van Genève. Het modelgamma wordt ook uitgebreid met de M340d xDrive Sedan en M340d xDrive Touring met 48 volt milde hybride technologie.

In de nabije toekomst zal de 3-serie Touring voor het eerst met deels elektrische aandrijving leverbaar zijn. Het gaat daarbij om de 330e waarvoor BMW een gemiddeld benzineverbruik van 1,7 liter per 100 km opgeeft. Dat betekent een CO2 emissie van 39 gram/km. Deze 330e Touring is er ook met xDrive vierwielaandrijving. Die heeft als gemiddeld benzineverbruik 2,0 liter per 100 km en een CO2 emissie van 46 gram/km. BMW gaat de 330e xDrive ook in Sedan vorm leveren. Daarvan zijn de specificaties 1,8 liter en 42 gram.

In Genève staan ook 2 andere modelvarianten van de 3-serie als wereldprimeurs. Dat zijn de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en Touring. Hun gemiddelde benzineverbruik is 5,3 à 5,8 liter per 100 km. Dit betekent een CO2 emissie van 139 à 153 gram per km. Ze zijn voorzien van een 6 cilinder lijn dieselmotor met 340 pk en milde hybride technologie met een 48 volt starter/generator. Daarnaast is er een maximaal koppel van 700 Nm. De elektromotor levert 11 pk extra vermogen. Op constante snelheid ondersteunt hij de 6 cilinder unit, wat zowel het verbruik als de emissies beperkt.

Een 8-traps Sport automaat is standaard op de M340d xDrive Sedan en Touring. Dat geldt ook voor sportiever afgestelde onderstel technologie en intelligente vierwielaandrijving. Een M Sport onderstel inclusief variabele sportbesturing en een M Sport remsysteem zijn standaard, evenals een M Sport differentieel. M specifieke exterieurdetails met verbeterde aerodynamische eigenschappen dragen volgens BMW bij aan de rij dynamiek. De M340d xDrive Sedan accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/u (Touring: 4,8 seconden). De verkoop start eind februari 2020.

De komst van de nieuwe BMW M modellen en de 3 stekker hybride versies betekent een uitbreiding van het aantal motorvarianten in de 3-serie naar 4 benzinemotoren, 4 diesels en 1 ‘plug-in’. De laatste heeft een elektrische actieradius tussen de 55 en 68 kilometer. De in de 8-traps automaat geïntegreerde elektromotor assisteert de 2,0 liter benzinemotor. Het systeem vermogen bedraagt 252 pk. Met de standaard XtraBoost is tot aan 10 seconden een extra vermogen van 40 pk mogelijk (oftewel in totaal 292 pk). Het maximale koppel bedraagt 420 Nm.

De stekker hybride versies van de 3-serie Touring zijn leverbaar vanaf de zomer. Het volume van de bagageruimte is nagenoeg geheel behouden dankzij de ruimtebesparende plaatsing van de hoogvoltage accu onder de achterbank. Door de in de verhouding 40:20:40 gescheiden rugleuning van de achterbank neer te klappen, is de laadruimte te vergroten van 410 naar 1.420 liter.

Reageren is niet mogelijk.