Gelekt: de nieuwe Fiat 500e

0

Ook Fiat beseft dat het zachtjesaan op de elektrificatie kar moet springen om de torenhoge CO2 boetedans in Europa te kunnen ontspringen. Het voor de hand liggende antwoord is de 500e. Uit deze voortijdig uitgelekte beelden blijkt hoe die er uit gaat zien.

De elektrische Fiat 500 gaat concurreren met de Honda E en de Mini Hatch Electric. Hopelijk wordt het Italiaanse alternatief minder prijzig en blijft de instapprijs onder de 30 mille. De elektrische editie lijkt sprekend op de inmiddels bijna 13 jaar oude, conventioneel aangedreven editie, maar elk carrosseriepaneel lijkt nieuw te zijn. Kijk maar eens goed naar de koplampen en het stoerder bumperwerk.

Tegelijkertijd is de auto instant herkenbaar als 500, al is er wel afscheid genomen van het schattige imago van de Fiat. Met een stoerder vormgegeven koetswerk en koplampen die een stuk bozer de wereld in schijnen willen de Italianen een bredere doelgroep aanspreken. Het huidige model doet het vooral goed bij vrouwen.

Aan de achterzijde zijn de wijzigingen het kleinst, al zien we wel achterlichten die voortaan weer uit één geheel bestaan (zonder in carrosseriekleur gespoten plaatwerk ertussen). De foto’s maken duidelijk dat de elektrische versie ook geleverd gaat worden in een half open C uitvoering met stoffen kap. Het vouwdak van deze 500C is met de tekst ‘Fiat’ bedrukt.

Binnenin is Fiat minder subtiel te werk gegaan. De 500e beschikt over een groot centraal geplaatst aanraakscherm met daaronder een rustig geheel van 2 rijen knopjes. Daardoor oogt de middenconsole een stuk minder druk. De versnellingspook heeft plaats gemaakt voor losse knoppen tussen de voorstoelen. Het interieur heeft al met al een enorme upgrade gekregen en ziet er nu veel meer volwassen en moderner uit. Desondanks is er nog steeds sprake van een vleugje retro die het uit dashboard priemt.

Over de technische specificaties is nog niets bekend. Daarvoor moeten we geduld hebben tot de officiële onthulling. De marktintroductie van de Fiat 500e staat gepland voor de tweede helft van 2020. Na deze gewone 500 / 500 C schijnt er in een later stadium ook een Giardinetta stationwagon uitvoering met 5 deuren. Alle carrosserievarianten zullen in de Mirafiori fabriek in Turijn gebouwd gaan worden. De huidige, in Polen gebouwde, 500 blijft overigens gewoon bestaan. Daarvan is net de nieuwe (milde) hybride versie geïntroduceerd.

 

Reageren is niet mogelijk.