Mist groen: test Fiat 500 Hybrid Launch Edition

0

Waarom de korte test?

Ook iconen ontkomen niet aan elektrificatie. En een Italiaans instituut op wielen, dat is de Fiat 500 zonder meer. Komende zomer blaast hij 13 kaarsjes uit. Voor autobegrippen ben je dan hoog bejaard, maar de Fiat 500 is nog steeds een knapperd, zeker na 4 jaar geleden een bescheiden facelift te hebben ondergaan. Nu is het tijd voor een technische update. Niet omdat de klant daar persé om vroeg, maar omdat elke autofabrikant die op de Europese automarkt actief is zijn CO2-uitstoot moet verlagen naar (gemiddeld) maximaal 95 gram. In zijn huidige vorm stoot de Fiat 106 à 108 gram uit, maar hybride techniek geeft de 500 een groene opfrisbeurt.

 

Wat voor auto is het?

Fiat noemt de nieuwe uitvoering ‘Hybrid’, maar daar kan je gerust ‘mild hybride’ van maken. Geen 48 volt systeem, geen kloeke batterijen set en geen techniek waarmee de 500 volledig emissieloos kan rijden (wie dat zoekt moet tot maart wachten, als op de autosalon van Genève de volledig elektrische variant wordt gepresenteerd). Wat Fiat in het kader van de ‘Hybrid’ behandeling wel biedt, is een door een riem aangedreven starter / generator (BSG) op basis van een 12 volt systeem en een bescheiden 11 Ah lithium batterij. Doel daarvan is om assistentie te verlenen bij het accelereren en om alle elektrische boordsystemen te laten blijven functioneren als de benzinemotor zichzelf uitschakelt (dat gebeurt als je de handbak in zijn neutraal zet). En dat gebeurt onder de 30 km/u. Herstarten doet de benzinemotor dankzij de milde hybride techniek als het moet vliegensvlug.

De betreffende benzinemotor is nieuw voor de 500 (en Fiat überhaupt). Het betreft een atmosferische variant van het 3 cilinder 1,0 liter turboblokje dat in de 500X en de Jeep Renegade te vinden is. Zonder aanjager is er slechts 70 pk en 92 Nm beschikbaar. Dat is zelfs voor een A segment auto bescheiden. Maar toch is de nieuwe motor 1 pk sterker dan de oude 1,2 liter terwijl de milde hybride techniek er voor zorgt dat de CO2 uitstoot liefst 30 procent lager is. Per saldo levert dat dus een veel betere verhouding tussen vermogen en emissie op.

De 500 Hybrid debuteert als Launch Edition. Dat is een rijk uitgeruste, maar ook tamelijk prijzige versie die in Nederland circa 19 mille gaat kosten. Later volgen goedkopere / normale varianten. De Launch Edition van de 500 Hybrid kenmerkt zich door speciale velgen, een mist groene carrosseriekleur en meubilair bekleding dat gemaakt is van recycling plastic uit de oceaan.

Verder wordt er (natuurlijk) allerlei informatie over het mild hybride reilen en zeilen van de auto gegeven op de displays in het dashboard. Op het centrale aanraakscherm kan ‘eco’ rij informatie worden geprojecteerd, terwijl de bestuurder via het digitale instrumentarium op de hoogte gehouden wordt van de batterijstatus. Ook worden via dat display (op)schakeladviezen gegeven.

 

Is het wat?

Zodra je wegrijdt, merk je duidelijk dat 70 pk niet overhoudt. Zelfs met de milde hybride ondersteuning is de Fiat 500 in deze vorm minder vlot dat de 85 pk sterke TwinAir Turbo uitvoering. Je moet de 1,0 liter dus goed op toeren houden en daar houdt de relatief weinig verfijnde motor eigenlijk niet van. In de stad valt er nog wel te leven met het gebrek aan kracht van de 3-pitter maar met name op de snelweg raakt de Fiat 500 snel buiten adem. Daar staat tegenover dat je geen omkijken hebt naar de milde hybride techniek.

De bijbehorende batterij laadt zichzelf tijdens vertragen en afremmen op. Ook dat gebeurt vrijwel onmerkbaar. Ook word je niet geconfronteerd met een vreemd rempedaal gevoel zoals bij meer agressief werkende recuperatie systemen.

De Hybrid uitvoering rijdt voor de rest in grote lijnen hetzelfde als de oude conventioneel aangedreven versies (die van de markt zullen verdwijnen). Concreet betekent dit een stevige vering die op zijn tijd stoterig kan worden, voorwielen die niet al te veel grip hebben, een wat vage en volkomen gevoelloze besturing zonder noemenswaardige feedback (met een druk op een knop kan voor extra bekrachtiging worden gekozen) plus een relatief sterke neiging om in bochten over te hellen.

Je zit relatief hoog in de 500 en de houding waarin je gedwongen wordt is onverminderd oncomfortabel. Met name lange bestuurders kunnen hun stoel niet laag genoeg zetten, waardoor zij snel met hun kruin tegen de dakrand aankomen. Verder worden zij gedwongen om hun benen in een vreemde positie ten opzichte van de pedalen te houden.

Gelukkig is de overzichtelijkheid van de carrosserie prima. In combinatie met de vrijwel onmerkbare werking van de milde hybride techniek is de 500 Hybrid daardoor een aangenaam vervoermiddel voor in de stad. Bijvoorbeeld Turijn, waar de Fiat kon worden getest.

De handbak schakelt wat vaag, maar wel licht. De elektrische ondersteuning van de benzinemotor in de vorm van extra vermogen en koppel is bescheiden, maar wel welkom. Wordt de Fiat op zijn staart getrapt, dan zal hij een luide keel opzetten, maar dat geluid is niet perse onaangenaam. Zoek je een (relatief) stille A segment auto, dan kan je echter beter een i10, Picanto of Up aanschaffen.

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De 500 beleefde zijn debuut 2 decennia geleden (in 2007) en dat merk je. In het derde decennium van zijn verkoopcarrière moet milde hybride techniek de Fiat concurrerend houden. Rationeel zou je moeten zeggen dat de 500 alleen echt competitief blijft als hij zijn geclaimde uitstootverlaging van 30 procent weet waar te maken want dat zou een benzine verbruik van slechts 3,9 liter per 100 km betekenen. Harde WLTP cijfers zijn er echter nog niet, al belooft Fiat wel een CO2 emissiewaarde van slechts 88 gram (maar dat is gemeten volgens de oude, minder accurate, NEDC methode). Maar zo'n rationele bespiegeling van de Fiat 500 is eigenlijk niet aan de orde, want deze Italiaan koop je als vanouds met je hart, omdat je verliefd bent op zijn uiterlijk. Milde hybride techniek verandert daar niet veel aan. Bedenk wel dat je voor 5.000 euro meer dan de hier geteste Launch Edition moet opbrengen ook een volledig elektrische Seat Mii, Skoda Citigo of Volkswagen Up kan kopen.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (20)
    4.2

Reageren is niet mogelijk.