Nieuwere wijn, verouderde verpakking: test Suzuki Vitara Boosterjet Hybrid

0

Waarom de korte test?

Achter de nieuwe LED koplampen heeft de modeljaar 2020 uitvoering van de Suzuki Vitara een schoonmaakoperatie onder zijn motorkap ondergaan. De 1,4 liter turbobenzine is voortaan de enig leverbare krachtbron en krijgt assistentie van licht milde hybride techniek. Hier lees jij het eerste testverslag.

 

Wat voor auto is het?

In het druk bezette segment voor compacte SUV modellen weet de Vitara van de relatief kleine autofabrikant Suzuki zich prima staande te houden. Afgelopen jaar werden er 1.378 exemplaren aan de man gebracht; ruim 20 procent meer dan in 2018. Maar in januari halveerde het aantal registraties ruimschoots. Een teken dat de autoconsument liever een kraakverse Ford Puma, Nissan Juke, Peugeot 2008 of Renault Captur heeft? Minder modern en hightech dan de leiders in het segment, vecht de Vitara met andere wapens. Optionele vierwielaandrijving, zeer zeldzaam in deze autoklasse, is een van de troeven. Maar ook de rijke standaarduitrusting is een pluspunt.

Begin 2019 onderging de Suzuki al een facelift en nu biedt de Vitara LED koplampen en een nieuw hart voor de vintage SUV. Na slechts 3 jaar is de driecilinder 1.0 Boosterjet van 111 pk alweer uit de catalogus verdwenen. De viercilinder variant van 1,4 liter is echter geheel herzien en voor de gelegenheid heeft hij lichte hybridisatie ontvangen. Een pragmatische aanpak die essentieel is om de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk te verlagen. De nieuwe motor wordt momenteel alleen aangeboden in combinatie met een handgeschakelde 6 versnellingsbak, maar aan het einde van het jaar wordt de Vitara ook (weer) leverbaar met een automatische transmissie.

De prijs van de vernieuwde Vitara Hybrid is nog niet bekend, maar van de Swift Sport (met dezelfde aandrijflijn) weten we dat de meerkosten van de techniek vrijwel geheel gecompenseerd worden door een lagere BPM (een gevolg van de lagere CO2 uitstoot). Dit betekent dat de hier geteste Stijl uitvoering circa 31.399 euro gaat kosten. Dat is voor een B segment SUV niet weinig, maar daar staat een complete standaarduitrusting tegenover: automatische airconditioning, adaptieve cruise controle, Bluetooth, rijstrook assistentie plus waarschuwing voor rijbaan correctie, 17 inch lichtmetalen velgen, een dode hoek sensor, een achteruit rij camera, modernere infomedia (met 7,0 inch scherm en telefooninterface), synthetisch lederen bekleding en parkeersensoren voor & achter.

Om zich aan te passen aan lichte hybridisatie is de viercilinder benzineturbo 1.4 Boosterjet vernieuwd: 7-gaats injectoren, een herziene compressieverhouding en variabele kleptiming. Het levert een hoger motorkoppel van 15 Nm op (voortaan 235 Nm), maar de Suzuki verliest 11 pk (voortaan 129 pk). De krachtbron wordt echter bijgestaan door een elektrisch systeem dat tot 14 pk en 53 Nm extra kan bieden. Aangedreven door een 48 Volt lithium/ion batterij, is deze elektrische voeding echter te laag om de Vitara volledig emissievrij te laten rijden.

 

Is het wat?

In de praktijk werkt de mild hybride aandrijflijn bijna perfect. De kleine boost van de elektrische ondersteuning duurt slechts enkele seconden en is nauwelijks merkbaar. Behalve tijdens voluit versnellen vanaf zeer lage toeren, wanneer de turbo nog niet actief is. Maar de van nature al behoorlijk flexibele benzinemotor is vervolgens in een zeer korte periode bij de les. Zoals altijd het geval is bij hybride modellen laadt de accu op wanneer het gaspedaal los wordt gelaten of wanneer er geremd wordt. De motorrem is duidelijk sterker dan bij conventioneel aangedreven auto’s, vooral in een hoge versnelling bij lage toeren. Officiële verbruikcijfers zijn er nog niet, maar reken op een 20 procent lagere CO2 uitstoot. Het gemiddelde benzineverbruik moet uitkomen op ongeveer 4,9 liter per 100 km oftewel 0,9 liter minder dan voorheen.

Op lange ritten wordt het motorgeluid gecompenseerd door de zeer lange zesde versnelling om het verbruik en het geluidsniveau te verlagen. Helaas voorkomt dit niet dat er tamelijk duidelijk rolgeluiden het interieur binnendringen. Zoals voorheen biedt de Vitara een veilig gedrag, al is de Suzuki niet zo speels als de referenties in dit genre. De lichte besturing mist een beetje gevoel, maar doet wonderen in de stad. De verbruikswinst is aldaar ook het grootst: de vertragingen bevorderen regeneratie en de elektrische ondersteuning zorgt er voor dat de viercilinder minder belast wordt. Het stop & start systeem is echter voor verbetering vatbaar omdat het te veel kansen laat liggen om de motor even snel uit te schakelen wanneer dat rij technisch kan.

Na iets bijgewerkt te zijn vorig jaar, veranderde het dashboard niet. De presentatie blijft evenwel triest en enigszins gedateerd in het licht van de nieuwe referenties in het segment. De assemblage is netjes, maar sommige kunststoffen doen nog steeds goedkoop aan. Het 7,0 inch grote touch screen oogt een beetje gedateerd, maar biedt wel een telefoonverbinding.

Op het centrale scherm tussen de 2 analoge meters is zichtbaar hoe het hybride systeem zich oplaadt en ontlaadt. Dat is handig voor milieubewust autorijden.

Achterin is de hoeveelheid beenruimte perfect voldoende en de centrale zitplaats is niet te stevig. Maar de hoogte onder het dak is bij de geteste Stijl uitvoering beperkt vanwege het standaard panoramadak. De kofferbak van 375 liter biedt de juiste capaciteit, maar de laaddrempel is hoog. Jammer is ook dat er geen vlakke vloer ontstaat wanneer de rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt.

 

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Milde hybride techniek is nog steeds eerder uitzondering dan regel in het B SUV segment, maar de Ford Puma biedt die al wel. Bij deze concurrent biedt de lichte hybridisatie ondersteuning aan een kleine driecilinder turbo van 1,0 liter en 125 pk. De Titanium versie is genereuzer uitgerust dan de basisuitvoering van de Vitara. Zijn rij dynamiek, zijn kofferbak capaciteit en zijn slimme moduleerbaarheid zijn de belangrijkste troeven. De nieuwe Renault Captur, een zwaargewicht in het segment, biedt geen milde hybride techniek, maar wel een verschuifbare bank. Verder verleidt deze Fransman met een verleidelijke verhouding tussen prijs en uitrusting. Dat geldt wat minder voor de Peugeot 2008, maar kopers van deze SUV kunnen wel rekenen op een uitstekend compromis tussen comfort en rij dynamiek. Ook biedt deze concurrent een grotere kofferbak (405 liter).

In tegenstelling tot veel beter bewapende autofabrikanten, moet Suzuki genoegen nemen met slechts één motoroptie voor zijn Vitara. Met een lichte hybridisatie voldoet die echter aan de jongste emissienormen en biedt een mooi verbruik, met name in de stad. De elektrische ondersteuning zorgt er voor dat de 1.4 turbo beter bij de les is en verbeterd daarmee de omgangsvormen van de Suzuki. Maar het is jammer dat de Vitara in Stijl uitvoering stevig aan de prijs is en dat de meerkosten ten opzichte van de Select versie liefst 3.300 euro zijn. Een tarief van 31.399 euro is beslist stevig voor een auto die niet tot de topspelers in zijn klasse behoort. Dit kan zijn verdere verkoopleven bemoeilijken, vooral in het licht van de modernere concurrentie in een segment waar uiterlijk veel uitmaakt. Ook het stevige comfort zal niet ieders ding zijn.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.