Nieuws telex: elektrische Dacia gaat 15.000 euro kosten

0

+++ De operatie 100 KM/U kost Rijkswaterstaat €19 miljoen en wordt daarmee flink duurder dan eerder werd begroot. Deze maand gaat de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen omlaag naar 100 km/u. Het vervangen van alle 4.000 verkeersborden langs de Nederlandse snelwegen en het aanpassen van alle software kost Rijkswaterstaat naar verwachting €19 miljoen, Dat is veel meer dan eerst werd gedacht. Eerder deze maand meldde Rijkswaterstaat namelijk nog dat die verandering het rijk €8 miljoen gaat kosten. De kostenoverschrijding wordt veroorzaakt doordat er veel meer werkzaamheden zijn dan waar in eerst instantie van werd uitgegaan. Zo moeten ook alle hectometerbordjes met snelheidsaanduiding worden aangepast en evenals de draaiborden bij de spitsstroken. Daarnaast zijn er aanpassingen in de verkeerscentrales nodig en komen er nog extra verkeersborden. Momenteel zijn er dagelijks 700 tot 800 mensen bezig met de verlaging van de maximumsnelheid. De operatie is dus arbeidsintensiever dan gedacht. Voor de duidelijkheid wordt de snelheid straks overal op hetzelfde moment ingevoerd: vanaf maandag 16 maart gaan de nieuwe verkeersregels in. Het kabinet voert de ingrijpende maatregel in om de stikstofuitstoot te verlagen. Het verkeersbesluit is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) “noodzakelijk omdat op deze manier ruimte ontstaat voor bouw en infrastructuur projecten, alsmede voor verbetering van de natuur”, zo schreef ze in een Kamerbrief. Er zal door de politie straks niet extra gehandhaafd worden. Dat komt omdat de beschikbare capaciteit ergens anders nodig is. +++

+++ ALFA ROMEO gaat haar legendarische GTA aanduiding afstoffen. Dat gebeurt in het kader van de autosalon van Genève. De Zwitserse beurs gaat niet door, maar dit betekent niet dat de Italianen hun nieuws bewaren voor een ander publieksevenement. Alfa Romeo gaat de GTA aanduiding gebruiken voor een nieuwe topversie van de Giulia. Dat model kenmerkt zich door sportief spoilerwerk en actieve aerodynamica. +++

+++ ASTON MARTIN verkeert in financieel zwaar weer en moet daarom de broekriem aanhalen. Dat gebeurt in de vorm van het schrappen van de elektrische Rapide-e. De herintroductie van het Lagonda label is uitgesteld tot 2025. Eerst moet er geld verdiend gaan worden. Alle ogen zijn daarbij gericht op de DBX; de eerste SUV van het merk. Gelukkig zijn er nu al meer orders voor dit model dan Aston Martin aanvankelijk had gedacht. +++

+++ AUDI broedt op een elektrische stadsauto. Die zal worden gebaseerd op het zogeheten MEB Entry platform dat Seat namens de Volkswagen Groep momenteel ontwikkeld voor een serie B segment modellen. Die worden ongeveer 4 meter lang. Om kostenredenen zal er door de diverse merken van de Volkswagen Groep (naast het hoofdlabel ook Audi, Seat en Skoda) gebruik gemaakt worden van één basisontwerp; ook voor de carrosserie. De nieuwe stadsauto wordt dus een nieuwe Up / Mii / Citigo, maar dan anders. +++

+++ Hèhè. BENTLEY is er nu zelf ook achtergekomen dat de huidige, enkele koplampen wel erg oubollig staan. Daarom krijgen de modellen van het merk in de toekomst een ander gezicht. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de laatste generatie LED technologie. Het eerste Bentley model dat kan rekenen op een nieuw gezicht, is nog niet bekend. Bij de Bentayga, die in april een facelift ondergaat, wordt het nieuwe koplampdesign nog niet doorgevoerd. Wel zullen de lichtunits bij de SUV subtiel worden gewijzigd om de familiegelijkenis met de Continental en Flying Spur te vergroten. +++

+++ BMW houdt zijn kruit nog even droog voor wat betreft een stekker hybride versie van de 1-serie. Dit betekent dat wij op korte termijn vanuit München geen concurrent voor de Audi A3 e-Tron en de Mercedes-Benz A 250e hoeven te verwachten. Volgens BMW is er momenteel geen vraag naar. Klanten die volledig elektrisch willen rijden, kunnen terecht bij de i3 en daarnaast zijn er stekker hybride varianten van de 2-serie Active Tourer en de X1. Daarnaast biedt dochter Mini een soortgelijke versie van de Countryman aan. Dit merk staat bovendien op het punt om te starten met de verkoop van de volledig elektrische Hatch Cooper SE. Met dit quintet denkt BMW op dit moment genoeg keuze te bieden. In München wordt overwogen om medio 2024 / 2025 met één gezamenlijke opvolger voor de i3 en de huidige 1-serie te komen. Oftewel: de nieuwe generatie van het laatste model wordt in dat geval ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. +++

+++ BUGATTI is halverwege met de productie van de Chiron. In Molsheim heeft namelijk het 250ste exemplaar het levenslicht gezien. Daarmee is de productie van de hyper sportwagen halverwege, want Bugatti bouwt slechts 500 stuks van de Chiron. Het bewuste exemplaar volgt 41 maanden na de productiestart en ongeveer 21 maanden na de bouw van de 100ste Chiron. Dit betekent de bouw van de nummers 101 t/m 250 in hetzelfde tijdsbestek werd gerealiseerd als de eerste 100 eenheden. De productie van de hyper sportwagen is voor Bugatti begrippen dan ook flink opgevoerd. Momenteel kan men er in Molsheim er iets meer dan 70 stuks op jaarbasis van vervaardigen. In totaal zullen op de architectuur van de Chiron 551 hyper sportwagens worden gemaakt. Het aantal boven de 500 exemplaren wordt ingevuld met speciale edities zoals de Divo, de La Voiture Noir en de Centodieci. De Supersport (oplage 30 stuks) en de nog te onthullen Chiron R vallen binnen de 500 eenheden. Bugatti zegt dat het einde van de oplage inmiddels in zicht is omdat het merk al beduidend meer dan 400 orders op zak heeft. De Chiron werd in 2016 op de autosalon van Genève aan het publiek gepresenteerd. Bugatti heeft geen plannen voor een open variant van de Chiron. Dat is technisch niet mogelijk. +++

+++ Op de Nordschleife van de Nürburgring is gebleken dat de voortaan door een midscheeps achter geplaatste V8 aangedreven C8 generatie van de CHEVROLET Corvette liefst 8 seconden sneller dan zijn voorganger is. De rondetijd bedroeg 7 minuten en 29,9 seconden. Daarmee troeft de nieuwe Corvette zijn voorganger met liefst 9 seconden af. De C8 generatie heeft slechts 7 pk meer dan de C7, maar profiteert wel van een betere gewichtsverdeling. +++

+++ CITROEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de opvolger van de C4 Cactus ook in een volledig elektrische uitvoering op de markt komt. Het betreffende model gaat ook de al lang en breed gepensioneerde C4 vervangen. De opvolger is een coupéachtige cross-over in de stijl van de Toyota C-HR. Er zijn meerdere aandrijflijnen gepland. Naast traditionele benzine en diesel motoren wordt de nieuwe C4 ook in een elektrische variant leverbaar. Het modeltype zal worden gebaseerd op het CMP onderstel van de Peugeot 2008 en krijgt dus een wielbasis van 2,60 meter. Opel zal dit platform gaan gebruiken voor de opvolger van de Mokka X. Autointernationaal.nl onthulde eerder al dat de C4 door Citroën als een C segment auto gepositioneerd zal worden als alternatief voor de Skoda Scala. +++

+++ Nokia heeft aan het Japanse Softbank ‘non stand alone’ 5G-apparatuur geleverd waarmee deze laatstgenoemde een aantal succesvolle tests heeft gedaan met zogeheten CONNECTED CAR cases. De tests werden uitgevoerd in een onderzoekscentrum van autofabrikant Honda in de Japanse stad Kamikawa-gun en werden opgezet met Nokia 5G apparatuur. Er werden verschillende ‘use cases’ opgezet, waaronder het doorsturen van locatie-informatie van auto’s op kruispunten met slechte zichtbaarheid, het identificeren van en waarschuwen voor objecten die op de rijweg zijn gevallen en het doorsturen van beelden in 4K vanuit camera’s in de auto’s. Het uitrollen van 5G netwerken met zeer hoge bandbreedte is essentieel voor de volgende generatie connected auto’s, zegt Nokia, of deze nu autonoom kunnen rijden of niet. Voor het bedrijf is de techniek een hoeksteen om auto’s met elkaar te laten communiceren en de veiligheid op de weg te verhogen. Ook zakelijk is het trouwens een goed idee om op deze ontwikkelingen te anticiperen. Nokia verwacht dat de markt voor verbonden voertuigen tegen 2025 circa 225 miljard dollar groot zal zijn. +++

+++ Het CORONA VIRUS begint in Europa inmiddels aardig om zich heen te grijpen. In Italië heeft dat al stevige gevolgen, want daar is in bepaalde gebieden het dagelijks leven deels stilgelegd. Het Italiaanse MTA sluit de deuren ook en vreest als gevolg daarvan voor een snelle productiestop in meerdere Europese autofabrieken. De in Noord Italië gevestigde fabriek van dit bedrijf levert op grote schaal onderdelen. MTA bevindt zich ook net in een regio waar de boel deels op slot is gegaan vanwege het oprukkende corona virus. In een officiële verklaring laat het bedrijf weten dat het “tot nader order” de fabriek heeft moeten sluiten vanwege overheidsvoorschriften. De 600 medewerkers van MTA zitten momenteel thuis. Dat is voor het bedrijf zelf uiteraard een domper, maar men maakt zich ook zorgen om het grotere plaatje. Volgens MTA heeft de stop van de levering van onderdelen aan autofabrikanten tot gevolg dat Fiat deze week 3 fabrieken zal moeten sluiten. Daarna volgen alle andere fabrieken van het Italiaans / Amerikaanse concern in Europa en die van BMW, PSA en Renault. Met deze stevige waarschuwing wil MTA haar verzoek aan de Italiaanse autoriteiten om, onder streng toezicht, een deel van het personeel toch aan het werk te laten, kracht bijzetten. Het bedrijf hoopt met een grondige gezondheidscontrole de productie voor 10 % van de normale capaciteit weer op te kunnen starten. Daarmee wil MTA voorkomen dat andere fabrieken en autoproducten getroffen worden door de economische schade die het corona virus veroorzaakt. +++

+++ DACIA komt met een elektrische budgetauto. Dat is door moederbedrijf Renault bevestigd. De eerste, volledig elektrische Dacia is met name goed nieuws voor particulieren, die betaalbaar emissievrij willen rijden. De auto zal voor circa 15.000 euro aangeschaft kunnen worden. Het gaat om een aangepaste uitvoering van de elektrische Renault K-EV die momenteel al in China wordt verkocht. Deze auto is op zijn beurt afgeleid van de Kwid, een A segment cross-over die de Fransen primair voor de Indiase automarkt hebben ontwikkeld. +++

+++ DIESEL auto’s zijn relatief het populairst in Friesland. Dat blijkt uit onderzoek van Independer. Rotterdam scoort van de vier grootste Nederlandse steden het slechtst qua milieuvriendelijke modellen. Steeds meer autoconsumenten kiezen voor een model waar geen oliegestookte motor in het vooronder zit. Dat is voornamelijk het gevolg van de kwade reuk waarin diesel is komen te staan. En vanwege de relatief hoge uitstoot van schadelijke stoffen heeft de overheid de belastingen voor dit soort auto’s verhoogd. Desondanks zijn in Friesland bijna een kwart (24,2 %) van de particuliere personenauto’s nog een diesel. Hiermee staat deze provincie bovenaan. Drenthe en Groningen staan met respectievelijk 22 % en 20 % op plaats 2 en 3. Limburg kent het laagste percentage diesels, namelijk 12,4 %. Daar zijn benzineauto’s het populairst (82 %). In Flevoland is dit type personenwagen het minst populair. Met ruim 69 % benzineauto’s staat deze provincie onderaan in de lijst. Flevoland gaat echter aan kop bij de elektrische auto’s, die aldaar een aandeel van ruim 3 % hebben. Modellen die alleen op stroom rijden, zijn in Limburg het minst populair. Daar maken elektrische auto’s slechts 1 % van het totaal uit. In Friesland rijden de minste hybride personenwagens rond (1,85 %). Dit type auto scoort het beste in Flevoland: 6,5 % van de aldaar rondrijdende personenwagens is een hybride. Kijken we naar de 4 grootste Nederlandse steden, dan scoort Rotterdam het ‘slechtst’ als het gaat om geëlektrificeerde auto’s. In de Maasstad is 1,3 % volledig emissieloos en heeft 2,9 % een hybride aandrijflijn. Tegelijkertijd rijden er in Rotterdam de meeste oude diesels rond: 14 % van de oliegestookte auto’s is vóór 2005 gebouwd. In Amsterdam ligt dat percentage op afgerond 9 %. Den Haag is met 6 % koploper op het gebied van hybride auto’s. Amsterdam heeft met 3 % het hoogste percentage elektrische personenwagens. +++

 

Reageren is niet mogelijk.