Ontworpen door mensen met benzine in hun bloed: test elektrische Polestar 2

0

Waarom de korte test?

Tesla had vorig jaar het rijk alleen in het segment van circa 60 mille kostende elektrische auto’s. En qua efficiëntie, snel laden en bereik loopt het bedrijf van Elon Musk nog steeds voorop. Maar de klachten over de matige bouwkwaliteit en dito service zijn legio. Inmiddels zien we dat heel wat zakelijke rijders in het hogere prijssegment de voorkeur aan de Audi e-Tron geeft boven de Tesla Model S. Gaat de Polestar 2 net zoveel marktaandeel afsnoepen van de Model 3?

Na juli, als de in China geproduceerde Zweed op de markt komt, weten wij het antwoord op die vraag. Maar een select aantal autojournalisten mocht tijdens een preview in het Zweedse Hällered een voor 99 procent definitief prototype van de nieuwe telg van Polestar aan de tand voelen. Heeft de voormalige sportieve tak van Volvo zijn huiswerk goed gedaan? Een verkennende rit op de testbaan van de Zweedse autobouwer geeft een eerste indruk van de Polestar 2.

 

Wat voor auto is het?

De Polestar 2 is wat zijn naam al doet vermoeden: het tweede model van het van huis tuner tot zelfstandig merk gepromoveerde label van Volvo en diens moederbedrijf Geely. Was de debuutauto nog een stekker hybride oftewel slechts gedeeltelijk elektrisch, vanaf nu zullen alle personenwagens volledig emissievrij zijn. Dat geldt dus ook voor de Polestar 3. Dat wordt een volledig elektrische cross-over op basis van de nieuwe generatie Volvo XC90. De Polestar 2 is een hoog op zijn poten staande liftback waarvan het carrosserieontwerp oorspronkelijk als opvolger van de V40 bedoeld was. Maar Volvo wil zich in het C segment gaan concentreren op SUV modellen. Polestar kan daardoor een vliegende start maken op de automarkt: de 1 is eigenlijk nog niet eens goed geland in nu is dus de 2 in aantocht. Het is overigens strategisch slim dat Polestar zo snel na de introductie van de 1 nu al met een tweede model komt. De auto waarmee het jonge merk debuteerde is namelijk duur (159.500 euro) en zeer exclusief (er worden, met de hand, slechts 1.500 exemplaren gebouwd). Met de 2 betreedt Polestar het volumesegment. Jaarlijks willen de deelmoeders Geely en Volvo er 60.000 stuks van slijten.

De omschrijving “een hoog op zijn poten staande liftback” doet een beetje vreemde koetswerk proporties vermoeden en dat is ook het geval. Niet voor niets zag Volvo bij nader inzien van dit ontwerp af. Maar in het elektrische segment mag een auto er best een beetje vreemd uit zien. Denk aan de Mercedes-Benz EQ C of de Renault Zoé. En de nog te introduceren Skoda Enyaq krijgt vermoedelijk dezelfde carrosserie verhoudingen als de Polestar 2. Ondanks dat de in China te produceren Zweed hoog op zijn poten staat, zullen SUV fans er niet voor vallen. Dat komt door de schuine achterzijde waardoor de Polestar als een sedan oogt. Daarmee is 2 geen concurrent voor de nog te introduceren Tesla Model Y, maar voor de eerder genoemde Model 3. Dat is trouwens een echte sedan (met kleine kofferklep). De Polestar 2 heeft een grote vijfde deur.

In tegenstelling tot zijn grote en vooral dure coupébroer Polestar 1 is de nieuweling wél volledig elektrisch. De 2 beschikt als debuterende Intro Edition over 2 elektromotoren: 1 exemplaar vóór en 1 achter. Samen zijn zij goed voor een vermogen van 408 pk en een vorstelijke trekkracht van 660 Nm. Dat is meer koppel dan de Nissan GT-R biedt en bovendien instant beschikbaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Polestar 2 heel vlot naar 100 km/u kan sprinten. Hij heeft voor de acceleratieklus 4,7 seconden nodig. De topsnelheid is nog niet bekend, maar die zal waarschijnlijk net als bij de nieuwe Volvo modellen worden begrensd op 180 km/u. Het door LG Chem geleverde accupakket is 78 kWh groot, waarmee een actieradius mogelijk is van 470 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). De Polestar 2 kan tot 150 kW snel laden en is dan binnen 40 minuten weer voor 80 procent vol.

 

Is het wat?

Ja, want de Polestar 2 rijdt verbluffend goed. Zijn ingetogen design (dat bij het geteste prototype versterkt wordt door de weinig vrolijke carrosseriekleur) doet misschien niet veel dadendrang vermoeden, maar de elektrische liftback heeft een wegligging die zonder meer bovengemiddeld is. Op de testbaan van Volvo, die onder andere voorzien is van allerlei soorten gruwelwegdek, bleek dat de Polestar 2 zich niet of nauwelijks uit zijn evenwicht laat brengen. Hij is uitstekend onder controle te houden, zet zijn koers letterlijk onbewogen voort en doet dat naar wens bijzonder vlot. Volvo heeft eigenlijk nooit echte zogeheten rijders auto’s weten te ontwerpen, maar deze lichtvoetige Polestar 2 gaat menig elektrische Audi, BMW of Mercedes laten zweten; dat is nu al duidelijk. En dankzij het lagere zwaartepunt in vergelijking met de Volvo XC40 (die op hetzelfde CMA onderstel type staat), is er ook veel meer grip.

De verdeling van het koppel kan variëren van 60 procent voor en 40 procent achter tot 40 procent voor en 60 procent achter. Bij rustig rijden is van de eerste instelling sprake, maar zodra de software doorheeft dat de bestuurder de Polestar 2 op zijn staart trapt, dan krijgen de achterwielen het meeste motorkoppel. Altijd is er sprake van monumentaal veel grip en de acceleratie is indrukwekkend. Zelfs bij de lichtste aanraking van het gaspedaal sprint de Polestar 2 er vandoor. Maar dat dus zonder akoestisch drama. Het is tenslotte een elektrische auto. Waarvan de rol geluiden en het windgeruis overigens indrukwekkend goed onderdrukt worden. Dat maakt de Polestar 2 tot een exceptioneel goede auto om mee te cruisen.

De ontwerpers van de Polestar 2 zijn bijzonder trots op de besturing. Zij zeggen daar veel werk van te hebben gemaakt omdat dit de eerste kennismaking met de onderstel kwaliteiten van een auto is. En hun toewijding was geen verspilde moeite. De besturing is uitstekend: niet te licht of te zwaar, direct maar niet onrustig, natuurlijk aanvoelend en ook nog eens communicatief. De geteste 2 was voorzien van het zogeheten Performance Pack, dat bestaat uit de reeds van de Polestar 1 bekende instelbare Öhlins hydraulische dempers, 20 inch velgen (met Continental Sport Contact 6 banden) en gele remklauwen van Brembo.

Voor een gezinswagen eigenlijk overdreven, maar dat is 408 pk (en 4,7 sprinttijd) eigenlijk ook. Het geeft in ieder geval wel jeu en iets ondeugends aan deze rationeel ogende Zweed. De Öhlins dempers kennen 22 afstel mogelijkheden waardoor de bestuurder (en zijn passagiers) een ruime keuze heeft tussen een straffe of juist een iets zachtere set-up. De standaardafstelling (ergens halverwege) van het geteste prototype geeft trouwens nauwelijks aanleiding tot aanpassingen: die is comfortabel zonder daarvoor veel gevoel in te leveren. Op zich een huzarenstukje, al zullen liefhebbers van Frans comfort een wekere vering prefereren.

Aan de binnenkant herken je duidelijk dat de Polestar 2 van Volvo komaf is, al is de cabine het lang niet zo’n XC90 kopie als die van de 1. De afwerking (met leer, echt hout en aluminium) is van hoog niveau en de stoelen (relatief zacht, maar uitstekend steunend) zijn van de spreekwoordelijke Zweedse kwaliteit. Ook het grote, rechtopstaande 11,0 inch touch screen is onmiskenbaar onderdeel van het Volvo DNA.

In het verleden betekende dit dat het bedieningsgemak niet van Duits premium niveau was, maar dit is het eerste infomediasysteem dat geheel op Android draait. Dit betekent onder andere dat je zo’n beetje alle denkbare Google apps in je auto kunt gebruiken. En dat de navigatie beter werkt dan wij tot nu toe van auto’s gewend. Dat is namelijk standaard Google Maps. Verder werkt de stembediening prima, en zijn er tal van functies vanuit de luie stoel in huis instelbaar.

Dankzij specifieke aanpassingen aan de bodemplaat is er voor achterpassagiers voldoende voetruimte (dat zie je bij elektrische auto’s wel eens anders), maar mensen langer dan 1,80 meter zitten met hun kruin snel tegen het dak aan. Ook is de kofferbak relatief klein en is het uitzicht naar achteren slecht.

Maar dat zijn eigenlijk de enige minpunten van de Polestar 2. Het standaard panoramadak kost natuurlijk hoofdruimte, maar is eigenlijk een onmisbare voorziening omdat de cabine anders vanwege de kleine, smalle raampartij (de taillelijn is relatief hoog) voor een opgesloten gevoel kan zorgen. De bestuurder heeft voldoende bewegingsvrijheid, ondanks de hoge midden tunnel en het forse formaat van het dashboard.

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

In juli komt de in China door moederbedrijf Geely in haar Luqiao faciliteit te bouwen Polestar 2 zoals gezegd op de markt. Tenminste, als het Corona virus geen roet in het eten gooit. Het prototype waarmee gereden kon worden is in ieder geval zo goed als klaar. Het enige waar Polestar nog goed naar moet kijken, zijn de remmen. Die voelen nu te gevoelloos aan en reageren niet snel genoeg op pedaalcommando's. Maar al met al is er sprake van een zeer indrukwekkende allrounder.

Als Intro Edition gaat de Polestar 59.800 euro kosten. Voor 6.000 euro extra kan je de 2 laten voorzien van het genoemde Performance pakket (maar dat is misschien geen aanrader voor mensen die veel waarde hechten aan een hoog veercomfort niveau). Verder is het aantal opties zeer beperkt (lederen bekleding bijvoorbeeld; het panoramadak van de testauto is standaard). Dat is wel zo overzichtelijk en een bewuste keuze, want Polestar gaat niet met fysieke dealers werken. Bestellen kan alleen via internet. Wel komen er shops waar men met de 2 kan kennismaken.

Tijdens de kennismaking in Hällered kon gesproken worden met diverse technici die verantwoordelijk zijn voor de Polestar: zeer gemotiveerde mensen (eentje heeft de toepasselijke achternaam Fast) die mijn indruk na de test met dit prototype bevestigen: de 2 is ontworpen door ingenieurs met benzine in hun bloed. Een beter compliment kan je een elektrische auto niet geven.

Tot slot de hamvraag: kan de Polestar 2 de Tesla Model 3 verslaan? De in China te bouwen Zweed heeft in ieder geval voldoende status, hoogwaardige technologie, verleidingskracht en begerenswaardigheid om in één adem met zijn Amerikaanse concurrent genoemd te kunnen worden. Tesla heeft wellicht een meer flamboyante uitstraling (in ieder geval diens topman), maar daar staat hoogwaardigere interieurmaterialen en een superieure bouwkwaliteit bij de Polestar tegenover. Ja, de Model 3 heeft serieuze concurrentie gekregen. De toekomst voor Polestar is zondermeer zonnig!

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (46)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.