Opel gaat weer auto’s verkopen in Japan

0

Opel ziet na een pauze van 15 jaar weer verkoopmogelijkheden op de Japanse markt. Met de Corsa, Combo Tour (Life) en Grandland X gaat het Duitse automerk vanaf 2021 weer proberen om consumenten te verleiden in het Aziatische land. Naast benzine en stekker hybride versies komen ook de volledig elektrische varianten direct beschikbaar op de Japanse markt, zo meldt Opel. In 2021 wordt het lokale verkoopgamma uitgebreid met de nieuwe Mokka X.

“De Japanse automarkt is één van de grootste ter wereld en Opel heeft er een uitstekende reputatie”, aldus Michael Lohscheller, de door PSA benoemde zetbaas bij het Duitse automerk. “Dat wij teruggaan naar Japan is een belangrijke stap om onze winstgevende exportactiviteiten te laten groeien. Opel wordt wereldwijd actief. Onze terugkeer naar Japan is daarvan het bewijs”. Opel maakt sinds de overname door PSA weer winst.

De auto’s van Opel worden in Japan via het bestaande dealernetwerk van PSA verkocht. De merken Citroën, DS en Peugeot zijn al actief in het land van de rijzende zon. In 2019 verkocht de Franse groep in Japan 15.600 auto’s. Door de toevoeging van Opel aan het palet wil PSA dit aantal fors opvoeren, al kan het ook zijn dat bepaalde dealers van de Franse merken in de toekomst het Opel logo op hun gevel krijgen.

Opel was midden jaren negentig nog het grootste merk van General Motors in Japan. In 1996 verkochten de Duitsers nog meer dan 38.000 personenwagens in Japan. Maar in 2005 werden er nog slechts 1.650 auto’s verkocht. General Motors deed toen waar zij goed in is: zich terugtrekken uit de betreffende markt. Dit betekende dat er toen een einde kwam aan de verkoop van Opel in Japan.

 

General Motors vertrekt uit Australië

Het meest recente bewijs dat General Motors liever vlucht dan vecht, is het besluit van de Amerikaanse automaker om te vertrekken uit Australië en Nieuw-Zeeland. Ook houdt General Motors het in Thailand voor gezien. De autofabriek in dit land verkoopt het Amerikaanse concern aan haar Chinese branchegenoot Great Wall Motor Company.

Door het vertrek uit Australië, valt het doek voor het lokaal wereldberoemde merk Holden. Dat bracht in 1948 de eerste volledig in Australië ontworpen en gebouwde auto op de markt. Holden was jarenlang marktleider, maar had in 2019 nog maar 4 procent van de markt in handen. Belangrijkste oorzaak is dat Holden de SUV boot volledig heeft gemist. Daarnaast kunnen de van elders geïmporteerde modellen niet concurreren met het Aziatische aanbod. Door de beslissing van General Motors komt er ook een eind aan de verkoop van de Insignia in Australië. Door nu weer in Japan actief te worden, kunnen de Duitsers enigszins voor compensatie zorgen.

Vanwege het vertrek uit de 3 landen zet General Motors een afschrijving van bijna 1,1 miljard dollar in de boeken. De Amerikanen zijn zoals gezegd al langer bezig met het afstoten van verlieslatende bedrijfsonderdelen. De verkoop van de Opel / Vauxhall divisie aan PSA een voorbeeld van, maar ook het saneren van merken als Buick, Daewoo, Pontiac en Saab. Hummer hoorde tot voor kort ook in dit rijtje thuis, maar dat label maakt komend voorjaar een comeback met een elektrische comeback.

Het vertrek uit landen waar General Motors niet genoeg verdient, is in zekere zin een zwaktebod, maar aandeelhouders zijn enthousiast over dit beleid. Met het vertrek uit Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand richt het Amerikaanse autoconcern zich vooral op haar thuismarkt, de Verenigde Staten, met Canada en Mexico als buren. Ook in China en Zuid-Amerika blijft het bedrijf actief. De fabrieken in Zuid Korea, waar verlieslatende Chevrolet modellen van de band rollen, worden echter wel door sluiting bedreigd.

 

PACE actieplan

Sinds Opel werd overgenomen door PSA, wil het merk in het kader van het zogeheten PACE actieplan in de komende jaren tot 10 procent van haar totale verkopen buiten Europa gaan genereren. Vorig jaar werd slechts een handjevol auto’s buiten de regiogrenzen verkocht. PSA zelf is zoals gezegd al een tijdje actief op de Japanse markt. Volgens het Franse moederbedrijf is de sterke reputatie van Opel (een Duits merk) een sterk verkoopargument voor Aziaten.

De Corsa gaat in Japan overigens onder een andere naam verkocht worden, al is nog niet bekend welke dat wordt. Eerder deze maand kondigde Opel ook al aan dat zij weer actief wil worden op de Zuid-Amerikaanse markt (met name Colombia en Ecuador). Ook Rusland is sinds een tijdje weer opnieuw een verkoopland voor Opel. Als uitvalsbasis wordt daarvoor deels de lokale PSA fabriek gebruikt.

Reageren is niet mogelijk.