Polestar Precept valt Tesla Model S aan

0

Polestar is een merk in opbouw. De voormalige huistuner van Volvo debuteerde met de 1: een stekker hybride coupé met een afgedankt carrosserie ontwerp van de voormalige Zweedse moeder. De aandrijftechniek leek qua opzet heel erg op de Twin Engine modellen van Volvo. Bij de 2 liet Polestar de turbobenzinemotor achterwege. Dit model beschikt over een volledig elektrische aandrijflijn. Daarmee had Polestar een primeur, hoewel het eigenlijk om techniek gaat die Volvo gaat gebruiken voor haar Recharge P8 uitvoering van de XC40. De carrosserie van de 2 was echter onverminderd een afgedankt carrosserie ontwerp van de voormalige Zweedse moeder. Vooral zijn Thor koplampen en de achterlichten schreeuwen “Volvo!”.

Nu maakt Polestar de sprong naar een eigen design, oftewel een auto die er niet uitziet als een Volvo. De toekomstvisie wordt gepresenteerd in de vorm van een conceptstudie, Precept genaamd. Het design wordt door Polestar omschreven als “minimalistisch atletisch” en “als een studiemodel waarin alle ambities van het merk samenkomen”. De Precept heeft niet zo veel meer weg van de stijlkenmerken die je met Volvo associeert. Eerder kan je er een Zweeds alternatief voor de Tesla Model S in zien.

De Precept is groot. De wielbasis bedraagt liefst 3,1 meter (Model S: 2,96 meter). De portieren zijn à la Tesla voorzien van verzonken grepen. Verder beschikt de Precept net als de Honda E (en de Audi e-Tron tegen meerprijs) over op stokjes geplaatste camera’s in plaats van spiegels: dat mag sinds kort. Samen met de zij schorten zorgen zij voor een optimale stroomlijn, die weer een positief effect heeft op het rij bereik. Gelet op de vrijwel geheel gesloten achterzijde van de Polestar zijn de camera’s trouwens ook een goede zaak. Op de plek van de binnenspiegel zit een display. De Precept heeft namelijk geen volwaardige achterruit dus een binnenspiegel zou zinloos zijn. Het volledig glazen dak loopt vrijwel naadloos over in de voorruit. Ook beschikt de Precept over een voorspoiler die lijkt op de zogeheten S-duct van de Ferrari 488 Pista. De aerodynamica is gunstig voor zowel snelheid als de actieradius.

De conceptstudie heeft opvallende verlichting aan zowel voor als achter zijde. Achterop zien we, hoe kan het ook anders, een over de gehele breedte van de kont lopende lichtbalk. Het Volvo gehalte is laag. De koplampen van de showauto wijken op designvlak (ook) af van de verlichting van de Polestar modellen 1 en 2. Zo is Thor’s hamer gesplitst, met één LED strip aan de bovenkant van de bumper. Tientallen centimeters daarboven is de rest van de ‘hamer’ te vinden, in de vorm van de koplamp. Als de Precept inderdaad model staat voor wat wij in de toekomst van het merk kunnen verwachten, dan betekent dat dus in ieder geval dat Polestar zich op design gebied nadrukkelijker van Volvo gaat distantiëren. Je kan er namelijk een vleugje Jaguar I-Pace in zien, althans aan de voorzijde. Qua carrosserievorm in de Precept een liftback à la de Tesla Model S en geen cross-over.

Polestar heeft de Precept voorzien van een zogeheten Smart Zone. Die zit in de snuit van het studiemodel (een klassieke grille ontbreekt) en achter het transparante paneel bevinden zich 2 radarsensoren en een ‘high definition’ camera. Die zijn onontbeerlijk om de Precept deels zelfstandig te kunnen laten rijden. Voor dit doel heeft hij ook een Lidar. Die zit bovenop het dak. Een Lidar (Laser Imaging Detection And Ranging) is simpel gezegd een laser die heel snel rondjes draait en daarbij de omgeving gedetailleerd in kaart brengt. Overigens gelooft Polestar net als zuster Volvo niet in volledig zelfstandig rijdende auto’s. Daarom houdt Polestar het netjes op “de volgende stap op het gebied van rij assistentie”.

Er zitten trouwens niet alleen sensoren aan de buitenkant. Ze zitten ook binnenin. Daar registreren ze wanneer iemand het centrale 15 inch scherm van het op Android gebaseerde infomediasysteem wil aanraken. En ze volgen ook waar de bestuurder naar kijkt. Voor het ontwerp van het touch screen heeft Polestar ook heel goed naar Tesla gekeken. Daarop wordt alleen informatie weergegeven als die op dat moment daadwerkelijk nodig is. Achter het stuur geeft een 12,5 inch groot display informatie over het rijden.

In het minimalistische interieur zijn er individuele zetels. In de vormgeving van het meubilair herkennen we overigens nog wel de traditionele Volvo stijl. Op zich een goede zaak, want de Zweedse zetels staan hoog aangeschreven. Zij zijn vervaardigd van gerecyclede materialen. Zo zijn de zittingen bedekt met gevlochten componenten dat afkomstig is van PET flessen.

De vloermatten zijn op hun beurt gemaakt van gerecyclede visnetten. Voor de hoofdsteunen is kurkvinyl gebruikt. De ruiten en het panoramadak zijn op hun beurt niet van traditioneel glas, maar van composiet dat voor een enorme gewichtsbesparing zorgt. Volgens Polestar drukken zij het gewicht met 50 procent in vergelijking met conventionele materialen. Het nieuwe interieurspul zorgt er tevens voor dat er 80 procent minder plastic afval de wereld in wordt geslingerd.

Over de aandrijflijn wordt nog niet te veel prijsgegeven, maar dat de Precept volledig elektrisch is, en daarmee tot flitsende prestaties in staat is, is zeker. Het betreft waarschijnlijk techniek die Volvo gaat gebruiken voor de volgende generatie XC90. Die komt ook in een volledig elektrische Recharge uitvoering op de markt. De huidige XC90 heeft trouwens een wielbasis van 2,98 meter dus valt in dezelfde grootteklasse als de Precept. Reken in elk geval op een elektrische actieradius van 500 kilometer. Dat is het minimum om een volwaardig alternatief voor de Tesla Model S te kunnen zijn. En de wielbasis van 3,10 meter is lang genoeg om een flink accupakket in de wagenbodem te kunnen huisvesten.


Polestar presenteert haar conceptstudie op de autosalon van Genève, die begin maart haar deuren opent. “De Precept is een toonbeeld van waar wij voor staan en wat het merk relevant maakt”, zegt Thomas Ingenlath, de CEO. “De auto is het antwoord op de uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom over een verre toekomst. De Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe wij innovaties gaan toepassen om onze druk op het milieu te verlagen”. Hieruit kunnen wij afleiden dat Ingenlath concrete productieplannen heeft met de conceptstudie. Het uiteindelijke resultaat zal overigens niet alleen de concurrentiestrijd aangaan met de Tesla Model S, maar ook met de Porsche Taycan. Althans diens 4S uitvoering. Voor prijzen op Turbo of Turbo S niveau (157.100 respectievelijk 191.000 euro) heeft Polestar vermoedelijk nog te weinig status.

 

Reageren is niet mogelijk.