Saai was gisteren: test nieuwe Toyota Yaris Prototype

0

Waarom de korte test?

Toyota gooit het over een compleet andere boeg met de vierde generatie Yaris. Het B segment model oogt niet alleen spannender dan ooit, maar de Japanse fabrikant belooft ook een aanzienlijk sportiever rijgedrag. Tegelijkertijd is de nieuwe Yaris nóg zuiniger geworden dankzij een compleet nieuwe hybride aandrijflijn.

Er valt dus veel te ontdekken bij deze nieuwe Yaris waarmee Toyota een kwart van haar verkopen (de 3 eerdere edities gingen meer dan 4 miljoen keer over de toonbank) in Europa wil genereren en een select aantal autojournalisten mocht als eerste alvast rijden met een prototype van de vierde generatie. Hoewel de daadwerkelijke marktlancering pas komende zomer plaatsvindt, zijn de eerste indrukken positief.

 

Wat voor auto is het?

De nieuwe Yaris is 0,5 centimeter korter (3,94 meter) en 4 centimeter lager dan zijn voorganger, maar werd wel 5 centimeter breder. Samen met een 5 centimeter langere wielbasis (2,56 meter) en een 2,1 centimeter lagere zitpositie zorgt dat voor extra bewegingsruimte voor de inzittenden en voor een lager zwaartepunt. Toyota combineert de gewijzigde carrosserieverhoudingen met een 37 procent stijver koetswerk. Dat moet volgens de ontwerpers zowel de wendbaarheid als het rij comfort verbeteren. De nieuwe Yaris staat op het zogeheten GA-B platform dat Toyota ook gaat gebruiken voor een later dit jaar te introduceren compacte cross-over. Beide modellen zullen in de fabriek in het Franse Valenciennes gebouwd gaan worden. Het onderstel (een ingekorte variant van het platform dat voor de C-HR, Corolla, Prius, RAV4 en Camry wordt gebruikt) kenmerkt zich wederom door MacPherson voorwielophanging en een torsie as achter, maar heeft van Toyota een zachtere afstelling gekregen. Dat was mogelijk omdat de nieuwe achterwiel ophanging liefst 80 procent stijver is. De soepele vering vertaalt zich dus niet voor verminderde carrosserie controle, zo belooft Toyota.

Een volledig elektrische Yaris is niet gepland. Wij hoeven überhaupt niet te rekenen op een stekker variant. Maar de hybride versie is en blijft het speerpunt van het Yaris gamma. Dat is immers bij de andere gezinswagens van Toyota (C-HR, Corolla, RAV4, Camry, Prius) niet anders. De hybride versie heeft een atmosferische 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor als basisunit. Inclusief elektrisch ondersteuning komt het systeemvermogen uit op 116 pk. De 3-pitter werkt volgens de Atkinson cyclus en haalt een thermisch rendement van 40 procent. In tegenstelling tot de oude Yaris Hybrid maakt de nieuwe versie geen gebruik meer van een nikkel/metaal batterij, maar van een lichter en krachtiger lithium/ion exemplaar. Toyota belooft een gemiddeld verbruik van 3,7 liter per 100 kilometer en een CO2 uitstoot van 86 gram per kilometer (gemeten volgens de WLTP norm; de NEDC methode laat 64 gram zien).

De Yaris was altijd een brave auto met een timide uitstraling die vooral in de smaak viel bij senioren, maar daar is niets meer van over. De nieuwe editie oogt stoer, hip en een tikkeltje ondeugend. Vroeger leek ‘functie’ boven ‘vorm’ te gaan bij de Yaris, maar nu is er sprake van een minder rationeel ontwerp. Keerzijde van de medaille is dat de ruimte achterin niet over houdt. Verder is de inhoud van de kofferbak met 285 liter in de nieuwe Yaris gelijk gebleven. Diverse B segment concurrenten hebben een laadcapaciteit van meer dan 300 liter.

Gelukkig zijn er in het moderne en speels ontworpen interieur allerlei handige opbergplekken voor de telefoon, sleutels, portemonnee en andere spullen. De gekozen materialen (hoofdzakelijk zwart of donkergrijs) ogen minder hoogwaardig dan in de Peugeot 208 of Renault Clio, maar het interieur maakt een functionele indruk met een prima afwerking en een goede duurzaamheid. Het rechtopstaande beeldscherm van het infomediasysteem heeft een fors formaat en is goed afleesbaar. Prettig zijn de fysieke knoppen links en rechts van de touch screen. Daardoor is het mogelijk om al rijdend met minimale afleiding de belangrijkste functies te bedienen. Het infomediasysteem is voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. De telefoon kan draadloos worden opgeladen in de middenconsole. Maar wie een volledig digitaal instrumentarium wenst, zal bij de concurrentie moet shoppen want dat biedt de nieuwe Yaris niet.

Toyota geeft de nieuwe Yaris een uitgebreide standaarduitrusting op het gebied van veiligheid en assistentie. Die zijn gebundeld onder de noemer ‘Safety Sense’. Voorbeelden zijn een automatisch remsysteem met herkenning van voetgangers plus fietsers, adaptieve cruise controle met file assistent (zodat de Yaris semi-autonoom kan rijden), een automatische stuuringreep om een botsing te (helpen) voorkomen, head-up display en een centrale zij airbag. De laatste voorziening, uniek in deze klasse, voorkomt dat de bestuurder en bijrijder tegen elkaar botsen tijdens een aanrijding.

Ook prettig en tevens ongebruikelijk in het B segment is de mogelijkheid om zelf in te stellen hoe snel de rijstrook assistent reageert, dus hoe krachtig de Yaris tegenstuurt als jij de rijstrook dreigt de verlaten. Een correctie van een dergelijk systeem wordt niet door iedereen gewaardeerd en daarom wordt die beschermengel in de praktijk vaak uitgeschakeld. Door de mogelijkheid te bieden om de alertheid naar wens in te stellen, denkt Toyota dat de rijstrook assistent door een grotere groep automobilisten gebruikt gaat worden. Klanten die Park Assist aanvinken op de optielijst, krijgen een Yaris die automatisch zal remmen als er tijdens het parkeren een botsing met een andere auto of een paaltje dreigt. Dat is vooral handig in krappe ruimtes waar je elke centimeter wilt benutten zonder de bumper te beschadigen.

 

Is het wat?

Toyota belooft 16 procent meer vermogen bij een 20 procent lager benzineverbruik; een claim die ik moeilijk konden verifiëren tijdens de slechts 73 kilometer korte testrit met het prototype van de nieuwe Yaris in de omgeving van Lissabon. Op papier ogen de specificaties (116 pk) noch de prestaties (0-100 km/u in 10,3 seconden) spectaculair, maar de hybride Toyota maakt dankzij de elektrische boost een meer dan vlotte indruk. Versnellen van 80 naar 100 km/u neemt slechts 8,1 seconden in beslag en dat is 2 tellen sneller dan bij vorige generatie.

In het hogere toeren bereik klinkt de driecilinder wel wat rauw. Daarnaast blijft het wennen aan het specifieke karakter van de CVT automaat. Gelukkig reageert het hybride systeem nu sneller op de bewegingen van het gaspedaal dan voorheen. De Toyota is beter bij de les en dat zorgt voor een ronduit prettiger rijgedrag. Het is bovendien geheel in lijn met het sportievere karakter van de nieuwe Yaris. Plezierig is te merken dat de hybride versie geen grote dorst heeft. Tijdens de (korte) testsessie kwam ik uit op een gemiddeld benzineverbruik van 4,6 liter. Als ik de Toyota wat minder hard op zijn staart had getrapt, dan had ik zeker onder de grens van 4 liter kunnen blijven.

Het opvallend lage verbruik van de nieuwe Yaris Hybrid is te danken aan het feit dat er vaker én op hogere snelheden (tot maximaal 130 km/u) elektrisch gereden kan worden. De benzinemotor kan dus langer uitgeschakeld blijven. Ook kan de nieuwe lithium batterij meer remenergie opslaan. Volgens Toyota is het dankzij het zelf ladende systeem zelfs mogelijk in de stad tot 80 procent van de tijd de benzinemotor uitgeschakeld te houden. Dat is 50 procent meer dan bij de binnenkort afzwaaiende Yaris Hybrid. Volgens Toyota heeft opladen via een stopcontact daardoor geen praktische meerwaarde meer. Maar of die claim waargemaakt kan worden, hangt natuurlijk sterk af van de rijstijl. Op basis van mijn eigen ervaring heb ik echter geen reden om hier aan te twijfelen.

De directere besturing, de verbeterde carrosseriestijfheid en het nieuwe onderstel bezorgen de vierde generatie Yaris een prettig en zeer volwassen rijgedrag. Op het bochtenrijke testtraject deed de sportieve wegligging van de Toyota mij zelfs aan de rijeigenschappen van de eerste generatie moderne Mini denken. Zonder daarbij concessies te doen aan het veercomfort. Toyota benadrukt zeer veel moeite te hebben gedaan om de nieuwe Yaris een sportiever rijgedrag mee te geven en dat is goed gelukt. Ook omdat de besturing stukken nauwkeuriger is, is er sprake van een enorme vooruitgang. Overhellen doet de Yaris amper meer. Toyota heeft haar belofte dus absoluut waargemaakt.

Enige smet op het blazoen is de gevoelloze besturing, maar daar hebben heel veel auto’s in het B segment last van. De installatie reageert zoals gezegd wel snel op commando’s. Verder mis je af en toe schakelpeddels om de transmissie handmatig aan te sturen. Het ontbreken van die flippers beperkt ook de betrokkenheid bij het rijden. Dus de Yaris is weliswaar in staat om een bocht mooi strak te ronden, maar je hebt niet het gevoel dat jij deel uitmaakt van dat vermaak. En dat is extra jammer omdat het onderstel duidelijk communiceert dat hij veel meer vermogen aan kan En dat hoeft niet perse de vierwiel aangedreven GR Yaris met 261 pk te zijn. Persoonlijk denk ik dat een 180 pk sterke turbobenzine versie met handgeschakelde 6-bak de beste prijs:plezier verhouding kan bieden.

De gewijzigde zitpositie achter het stuurwiel zorgt er voor dat je een actievere rij houding aanneemt en automatisch meer betrokken bent bij wat de Yaris aan het doen is. Het is een compleet andere beleving dan in de generatie die nu met pensioen gaat. Niet eerder reed de Yaris zo verrassend goed, leuk en plezierig. De draaicirkel is één van de kortste in zijn klasse. En het sportievere weggedrag is dus niet ten koste gegaan van het veercomfort, integendeel. De afstelling van de ophanging is zachter geworden en dankzij extra isolatiemateriaal is het veel stiller aan boord.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De kennismaking met de nieuwe Yaris was kort en bovendien ging het hier nog om een prototype, dus grote conclusies kunnen er formeel nog niet worden getrokken. Maar de eerste indruk is wel positief want met het nieuwe onderstel, de verbeterde aandrijflijn en het sexy design zet Toyota flinke stappen vooruit in vergelijking met de vorige, nogal anonieme generatie Yaris. Het Japanse automerk zal daardoor een veel grotere kopersgroep kunnen aanspreken. Mits die autoconsumenten kunnen leven met het ietwat krappe interieur en de beperkte bagageruimte.

De vierde generatie Yaris is een goed voorbeeld van ‘het nieuwe Toyota’ waarbij de fabrikant alleen nog maar spannende, aansprekende modellen wil verkopen die ook plezierig zijn om mee te rijden. De Japanners willen hiermee afrekenen met het ietwat suffige merkimago en met het gebrek aan rij beleving. Eerder lanceerde Toyota in dit kader al de GT86, de C-HR, de Corolla Power Hybrid en de GR Supra. De nieuwe Yaris is de volgende auto die absoluut niet meer 'suffig' is. Hij heeft kwaliteiten genoeg om niet meer te mogen ontbreken op menig boodschappenlijstje.

Toyota zal de komende maanden gebruiken om de laatste puntjes op de i te zetten bij de Yaris. Ook zal het gemiddelde brandstofverbruik definitief worden vastgesteld door een officiële testinstantie. Dat zal binnen enkele maanden gebeuren en in aanloop naar de markt introductie komende zomer krijgen wij ook de prijzen te horen. Die zullen vermoedelijk beginnen bij een kleine 18.000 euro voor de 1,0 liter 3 cilinder benzineversie tot een kleine 26 mille voor de meest luxe Yaris Hybrid.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (36)
    7.5

Reageren is niet mogelijk.