Skoda Enyaq is begin van een nieuw tijdperk

0

Skoda gaat helemaal los met Q benamingen voor haar modellen. De Enyaq is de volgende Tsjechische personenauto die een bijna onuitspreekbare naam krijgt.

Klinkt de naam Enyaq als een muziekgroep? Dat kan, Skoda heeft dit keer inspiratie opgedaan in Ierland, waar Enya ‘bron van leven’ betekent. Enya zelf stamt af van het Ierse Gallische woord ‘Eithne’, wat staat voor ‘essentie’, ‘levenskracht’ of ‘principe’. Er bestaat ook een muziekgroep met de naam Enya, bekend van zeer rustgevende muziek. Waarom juist deze modelnaam? Daar heeft Skoda een antwoord op: “Enyaq klinkt authentiek, zit boordevol karakter en levensvreugde en is bovendien eenvoudig uit te spreken en te onthouden. Het past ook goed bij een nieuw tijdperk voor Skoda, in het jaar waarin wij ons 125-jarig jubileum vieren”.

Dit keer geen berensoort naam dus, maar wel een naam uit de natuur en esoterie. Dat past wellicht ook beter bij een volledig elektrisch model, waarvoor de typeaanduiding bestemd is. Skoda gaat namen met de beginletter ‘E’ namelijk gebruiken voor haar emissievrije personenwagens (e-mobility). Het bijbehorende accupakket zit in de wagenbodem, met als gevolg een carrosseriehoogte die niet veel onderdoet voor die van de SUV modellen in het gamma (Kamiq, Karoq, Kodiaq). Vandaar de ‘q’ als eindletter.

Skoda zal op de volgende maand te houden autosalon van Genève meer informatie over de Enyaq (spreek dit uit als “en-jak”) bekend maken, maar het is vrijwel zeker de productieversie van het eerder getoonde studiemodel Vision iV. Die is gebaseerd op het zogeheten MEB platform dat moederbedrijf Volkswagen zelf gebruikt voor de ID.3 en de nog te introduceren ID.4. De Enyaq krijgt de langere wielbasis variant van de laatste. De Volkswagen ID.4 krijgt een tamelijk rechte achterzijde en daardoor een SUV uitstraling, terwijl Skoda voor een coupéachtige cross-over look opteert.

Vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden, mocht jij voor de versie met extra elektromotor op de vooras opteren. Bovengenoemde conceptstudie Vision iV beschikte over dergelijke techniek. Zijn 2 elektromotoren zijn samen goed voor 306 pk. Sprinten naar 100 km/u kan de Enyaq daarmee in 5,9 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 180 km/u. De accucapaciteit van 83 kWh zou goed zijn voor een rij bereik van 500 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm).

Volkswagen is momenteel druk bezig met het op stoom brengen van de productie van de ID.3 in het Duitse Zwickau. Daar zullen ook de Audi en Seat varianten van deze hoge hatchback (respectievelijk Q4 e-Tron en el-Born genaamd) van de band rollen. Skoda gaat haar Enyaq echter in eigen beheer bouwen. In een later stadium volgt een tweede carrosserievariant van de elektrische Tsjech. Die krijgt een rechte achterzijde, waardoor het mogelijk is om een derde rij zetels te monteren.

Alle volgende elektrische modellen van Skoda op basis van het MEB platform zullen ook een naam met een ‘Ierse achtergrond’ krijgen (deze lettercombinatie staat voor: ‘Modularen E-Antriebs-Querbaukasten’). Dat worden er heel wat, want de Tsjechische autofabrikant is van plan om de komende 34 maanden liefst 10 nieuwe (deels) emissievrije modellen onder het iV sub label te lanceren. Hiermee is een investeringssom van 2 miljard euro gemoeid. Het gaat hierbij niet alleen om volledig elektrische personenwagens, zoals de Citigo iV, maar ook om stekker hybride modellen, zoals de Superb iV PHEV. Dit soort (deels) elektrische modellen moeten medio 2025 ongeveer 25 procent van de verkopen voor hun rekening gaan nemen, zo verwacht Skoda.

Reageren is niet mogelijk.