Volvo rekent op probleemloze productie van batterijen

0

Volvo rekent op een probleemloze ingebruikname van haar nieuwe batterijenassemblage fabriek in het Belgische Gent. De Zweedse autobouwer verwacht geen aanvoerproblemen van batterijcellen zoals momenteel diverse concurrenten parten spelen, aldus fabrieksdirecteur Stefan Fesser.

In Gent zullen de accupakketten voor de elektrische Volvo XC40 Recharge P8, die in het najaar in de showrooms arriveert, geassembleerd gaan worden. De volledig elektrische SUV gaat in september in productie. Volvo maakt voor de accupakketten net als Audi, Jaguar en Daimler gebruik van batterijcellen van LG Chem. Maar Audi was vorige maand genoodzaakt om de productie van de elektrische e-Tron te onderbreken vanwege aanvoerproblemen, terwijl Jaguar de bouw van de eveneens emissievrije I-Pace moest terugschroeven. Volvo zegt geen signalen van LG Chem ontvangen te hebben dat er mogelijk niet genoeg cellen geleverd kunnen worden.

De komende 5 jaar zal Volvo elk jaar een volledig elektrisch model lanceren, aangezien het merk ernaar streeft om tegen 2025 de helft van haar mondiale verkopen te verwezenlijken met volledig elektrische auto’s. De rest van de orders moet met hybride personenwagens ingevuld gaan worden. Recharge is de overkoepelende naam die aan elke oplaadbare Volvo met een volledig elektrische of stekker hybride aandrijflijn zal worden gegeven.

De inhuldiging van de batterijfabriek is het recentste voorbeeld van Volvo’s ambitieuze elektrificatie strategie en klimaatactieplan. Tussen 2018 en 2025 wil het automerk haar CO2-voetafdruk voor de levenscyclus van elke personenwagen per exemplaar met 40 procent verkleinen. Daarmee wil Volvo de eerste stap zetten in de richting van haar doelstelling om tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te zijn geworden.

Met 6.500 werknemers is Volvo één van de grootste werkgevers in de regio Gent. De productievestiging aldaar krijgt als eerste fabriek binnen de Volvo Cars Groep een batterijassemblagezone. In de komende jaren zal deze activiteit een belangrijk onderdeel worden van de wereldwijde productiewerkzaamheden van het Zweedse automerk. Volvo gaat zoals gezegd gestaag verder met het elektrificeren van haar volledige gamma.

De fabriek in Gent zal belangrijke kennis kunnen aanleveren aan de andere productiesites op het vlak van procesoptimalisatie en efficiëntie. Eerder dit jaar kondigde Volvo de bouw van een nieuwe batterijassemblagelijn in zijn Amerikaanse fabriek in Charleston (South Carolina) aan. De bouw hiervan zal naar verwachting in het najaar beginnen. Volvo zal ook volledig elektrische personenwagens gaan bouwen in een door Volvo uitgebate productievestiging in het Chinese Luqiao.

Reageren is niet mogelijk.