De betere B-kant: test Toyota GR Supra 2.0

0

Waarom de korte test?

Toyota heeft vorig jaar 7 exemplaren van de nieuwe Supra weten te verkopen in Nederland. In de eerste 2 maanden van 2020 kwamen daar nog 11 stuks bij. Je kan dus niet echt spreken van een gekte omtrent de herintroductie van de beroemde modelreeks. Wellicht omdat wij ons bij de aanschaf van een nieuwe auto meer door ons verstand dan door ons hart laten leiden. Toyota speelt daar nu op in door een toegankelijkere versie van de Japanse held in de spotlights te zetten.

Om er achter de komen of er nog steeds sprake is van een volbloed sportwagen, werd een select aantal autojournalisten uitgenodigd voor een kennismakingtest. Anders dan gepland vond die niet plaats op een Spaans circuit, maar vanwege het corona virus op een vliegveld in Duitsland.

 

Wat voor auto is het?

In 1982, 4 jaar na de introductie van de Supra in Japan, nam Toyota het besluit om haar imagobouwer ook naar Europa te gaan exporteren. Onder de kap zat een 6 cilinder lijn motor, net als de 3,0 liter debuutuitvoering van de nieuwe GR generatie (deze lettercombinatie staat voor: Gazoo Racing, de motorsporttak die de sportiefste straatauto’s van Toyota helpt ontwikkelen). Maar zeker in ons land is de autoconsument perfect gelukkig met 2 pitten minder. Daarom zou de nieuwe 2,0 liter uitvoering van de GR Supra hier meer potten moeten kunnen breken dan de 6 cilinder versie.

Beide versies van de Toyota sportwagen hebben een turbomotor van BMW makelij in het vooronder. De 4 cilinder 2,0 liter unit is goed voor 258 pk en 400 Nm. Daarmee sprint de GR Supra met geactiveerde Launch Control functie in 5,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is met als bij de 6 cilinder 3,0 liter variant begrensd op 250 km/u. De instapprijs ligt evenwel 22 mille lager dan bij de 340 pk versie, namelijk bij 61.995 euro.

Toyota claimt dat de 4 cilinder uitvoering van de GR Supra tot 100 kilo lichter is dan de 3,0 liter. Concreet betekent dit dat de weegschaalnaald niet verder uitslaat dan naar 1.480 kilo. Omdat het 2,0 liter blok ook compacter is, kon hij een stuk naar achteren worden geplaatst, wat een perfecte gewichtsverdeling van 50:50 opleverde. Dat komt het weggedrag ten goede. De rijeigenschappen kunnen verder worden aangescherpt door op de optielijst zaken als adaptieve dempers, een sperdifferentieel op de achteras en de grotere Brembo remmen (van de 6 cilinder uitvoering) aan te vinken.

De GR Supra 2.0 is in Launch uitvoering standaard uitgerust met onder meer 18 inch lichtmetalen velgen, een geluidsinstallatie met 4 speakers plus een 8,8 inch display en sportstoelen die bekleed zijn met zwart Alcantara. De veiligheid wordt gewaarborgd door onder andere een Pre-Crash Safety systeem met remfunctie en detectie van voetgangers en fietsers, Lane Keep Assist met Active Steering en Road Sign Assist. Naast de Launch uitvoering gaat de Toyota de GR Supra 2.0 ook leveren als 3.000 euro duurdere Launch Premium. Deze versie beschikt tevens over onder meer een JBL Premium geluidsinstallatie met 12 speakers, een Head-up display, zwart lederen stoelbekleding, elektrisch verstelbare sportstoelen en een draadloze oplader voor telefoons. Bij zijn introductie zal de GR Supra 2.0 ook leverbaar in een exclusieve en gelimiteerde Fuji Speedway variant met een unieke witte metallic carrosseriekleur en matzwarte 19 inch lichtmetalen velgen. De buitenspiegels zijn in een rode kleur gespoten. Verder zijn in het interieur accenten van koolstofvezel te vinden en zijn de sportstoelen bekleed met Alcantara in het rood en zwart (de huiskleuren van Toyota Gazoo Racing). Er zullen slechts 200 exemplaren van de GR Supra 2.0 Fuji Speedway hun weg naar Europa vinden.

 

Is het wat?

Dankzij het lichtere, verder naar achteren geplaatste motorblok zijn de rijeigenschappen van de 2,0 liter versie veel evenwichtiger dan die van de 6 cilinder uitvoering. Die combineert een ultrascherp afgestelde voortrein met een redelijk losse achterkant. De 4 cilinder is meer in balans. Insturen gebeurt door de minder scherp afgestelde voortrein misschien iets minder gretig, maar het uit accelereren gaat zeker net zo vloeiend. Tractieproblemen hebben de brede ‘275 Pilot’ achterbanden van Michelin zelden met dit vermogen, maar deze GR Supra is onverminderd vinnig.

Dat is vooral te danken aan de 8-traps automaat die de 2,0 liter motor netjes in zijn qua koppel afgifte ideale toerenzone houdt. Bovendien begint de turbo al vroeg te blazen, waardoor de tussensprints bijna net zo vlot verlopen als de 3,0 liter uitvoering. Je kan bovendien ongestraft doortrekken tot 7.000 toeren. Wie eigenwijs is, kan de automaat overigens ook zelf handmatig aansturen met de flippers achter het stuur. Dat zal eigenlijk geen tijdwinst op, maar het is natuurlijk wel verleidelijk om de baas te spelen over de Toyota. Jouw vingers hebben nou eenmaal ook beweging nodig.

Omdat de kennismaking met de GR Supra 2.0 op een vliegveld plaatsvond, kon hij ongestraft op zijn staart worden getrapt. Echt heet gaat het er met 258 pk nooit aan toe en ook de standaard remmen zouden wat extra bijtkracht kunnen gebruiken. Voor een sportwagen is het pedaalgevoel namelijk een tikkeltje te week. Er valt daarom wat voor de zeggen om extra te investeren in het 4.500 euro duurdere Sport pakket waar Brembo remmen onderdeel van uit maken.

Het veercomfort is echter prima. Verder zorgt de stijve carrosserie er voor dat de GR Supra in bochten strak in de hand kan worden gehouden. De Toyota kleeft zich dan vast aan de door jou beoogde rij lijn. Bij slalom exercities laat de achterkant zich van zijn speelse kant zien. Je merkt amper dat deze GR Supra 82 pk minder sterk is dan de 6 cilinder uitvoering. Maar driften behoort zonder sperdifferentieel en echte sportbanden niet tot de mogelijkheden. In Sport stand volgt de besturing snel de commando’s op zonder nerveus over te komen. Dat zorgt er samen met de uitstekend overzichtelijke voorkant voor dat de Toyota zich scherp laat plaatsen. Je wordt ondertussen niet afgeleid door een wegvliegende telefoon, want die past perfect in de daarvoor bestemde houder.

De Achilleshiel van menig 4 cilinder motor is zijn geluid. Die is doorgaans veel minder vermakelijk dan als er meer pitten onder de kap zitten. Dat is bij deze Toyota niet anders. Ook die produceert in 4 cilinder vorm een vrij mak geluid. Keerzijde van die 22 mille lagere instapprijs is dus het ontbreken van een discrete 6 cilindersymfonie. Toyota heeft dit proberen te maskeren door uit de speakers (met name in de Sport stand) een nepgeluid te laten schallen, maar dat is net zoiets als het drinken van surrogaatkoffie. Met de portierramen op een kier hoor je de turbo weliswaar blazen en de wastegate af en toe sissen, maar knallen doen de uitlaatpijpen nooit.

Ook in het interieur domineert BMW techniek. Dat is in één blik duidelijk. En eigenlijk is dat prima, want het betekent dat je een intuïtief bedienbaar multimediasysteem krijgt. Dergelijke installaties maken kunnen ze in München misschien nog wel beter dan motoren bouwen. Of je nou de I-Drive draaiknop, de sneltoetsen op het stuur of van spraakbediening gebruik maakt: het multimediasysteem doet zonder kuren wat jij wil. De Japanners verzorgden zelf het meubilair dat met leder bekleed is, maar wel handmatig versteld dient te worden. Voor een optimale sportieve rij beleving staan de zetels net wat te hoog. Maar voordeel is dat je dan wel de lange motorkap beter kan overzien. Ook het deels gedigitaliseerde instrumentarium met centraal geplaatste toerenteller heeft een Japanse touch. De afleesbaarheid van de meters is bij zonneschijn evenwel niet optimaal. De kofferbak is groot genoeg voor weekendbagage.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Er zit best veel snelheidspotentieel in de 258 pk sterke GR Supra 2.0. Wie hem gewoon als dagelijkse auto op de Nederlandse wegen wil gebruiken, kan prima uit de voeten met de pittige basismotor. Het comfortniveau is net als het uitgebalanceerde weggedrag prima. Wel mist de Toyota in 4 cilinder vorm akoestische beleving omdat het geluid van de geblazen motor karakter mist. In andere opzichten kan men zich met deze 61.995 euro kostende GR Supra prima amuseren op de openbare weg.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.