Fijn stof van banden 1.000 keer erger dan van motoren

0

Brits onafhankelijk onderzoek van Emissions Analytics, in samenwerking met het tijdschrift Auto Motor und Sport, wijst uit dat fijn stof van banden tot 1.000 keer erger is dan van verbrandingsmotoren.

Testauto was een Volkswagen Golf uit 2011. Die werd maximaal beladen en van de goedkoopste banden voorzien. Op een route van 320 kilometer met veel bochten verloor deze middenklasser 1.844 gram banden fijn stof, oftewel 5,8 gram per kilometer. Bij een verbrandingsmotor mag dat wettelijk niet meer dan 4,5 milligram zijn. Volgens de Britse onderzoekers zou de uitstoot nog hoger zijn geweest als de banden niet de juiste luchtdruk hadden. Men vindt het raar dat er geen wetten en regels zijn voor de hoeveelheid fijn stof die banden veroorzaken.

Hoeveel fijn stof de banden uitstoten op een traject met minder bochten en bij een normale belading, zeggen de onderzoekers niet. Ook zijn er geen duurdere banden (van waarschijnlijk betere kwaliteit) getest. Maar de conclusie dat er hoognodig gekeken moet worden naar emissie-eisen voor banden, is op zich juist (waar verbrandingsmotoren onder de loep liggen bij met name Europese wetgevers, zijn er geen regels voor autobanden). Alleen de stelling dat banden altijd 1.000 keer meer fijn stof veroorzaken dan verbrandingsmotoren is twijfelachtig. Er zijn mensen die gerust 5 jaar op één setje banden rijden, dus daar gaat die vlieger niet op.

Uit het onderzoek van Emissions Analytics blijkt ook dat elektrische auto’s milieuvervuilers zijn. Die hebben weliswaar geen klassieke uitstoot, maar zorgen ook voor klimaatschade door slijtende autobanden. Overigens zijn er meer vervuilers. Zoals slijtende remmen. Die worden ook genoemd in het onderzoek.

Geheel terecht wijst Emissions Analytics met een opgeheven vinger naar al die SUV modellen van tegenwoordig. Grotere banden en grotere remmen betekent meer vervuiling. Daarnaast worden ook elektrische auto’s benoemd. Die zijn doorgaans zwaarder dan conventioneel aangedreven modellen vanwege het lijvige accupakket.

Is dit een baanbrekende onderzoeksuitkomst? Nou nee. Nog niet zo lang geleden hebben er vergelijkbare onderzoeken plaatsgevonden met soortgelijke resultaten. Ook is het niet de eerste keer dat SUV modellen of elektrische auto’s in dit kader onder een vergrootglas komen te liggen.

Reageren is niet mogelijk.