Morgan: geen EV3, maar wel een moderner design

0

Morgan heeft bekendgemaakt dat de EV3 er definitief niet komt. In plaats daarvan komen er wel elektrische sportwagens met 4 wielen.

De Britse autofabrikant heeft al decennialang niet te klagen over de belangstelling voor haar met de hand vervaardigde, rustieke sportwagens, waarvan het design teruggaat tot de jaren veertig van de vorige eeuw. Je zou de vormgeving als tijdloos kunnen bestempelen, maar dat geldt niet voor de aandrijflijn. Ook Morgan ontkomt niet aan elektrificatie, tenminste als zij na 2030 in eigen land en op exportmarkten auto’s wil kunnen blijven verkopen.

Daarom zal de plofmotor , een aggregaat dat lawaai maakt en ruikt naar olie en benzine, op termijn naar de eeuwige jachtvelden worden gestuurd. In plaats hiervan komt er elektrische aandrijftechniek, maar die is niet bestemd voor de driewieler EV3. Dit project, kort door de bocht een Morgan Threeweeler maar dan zonder Harley Davidson V-twin motor voorop, is stopgezet.

De EV3 was een conceptstudie voor een klein, elektrisch sportwagentje. Morgan heeft 4 jaar gewerkt aan de retro futuristische driewieler voor puristen met een groen hart. De elektrische skelter beleefde zijn première in 2016 op de autosalon van Genève. Voor de aandrijving van de EV3 zorgt een 47 pk motor die werd gevoed door een 21 kWh accupakket. Waarom Morgan met de EV3 stopt, is niet duidelijk.

Wel zeggen de Britten dat zij in de afgelopen 4 jaar geleerd hebben hoe zij het beste een elektrische sportwagen kan bouwen. Die zal worden gebaseerd op het CX platform van de jongste Plus Four en Plus Six. Bij de ontwikkeling van dit onderstel is rekening gehouden met elektrificatie. Morgan zegt de emissievrije sportwagen een moderner design te willen geven. Van een styling revolutie is evenwel geen sprake.

“Wij gaan niet ineens van de jaren veertig van de vorige eeuw naar 2020 of 2030”, aldus designbaas Jonathan Wells (foto), “maar wij migreren wel naar de jaren zestig en zeventig, en behouden op die manier afstand tot het heden”. Met de excentrieke Aero 8 liet Morgan al eerder zien designtechnisch niet vastgeroest te zijn, al kon het resultaat niet iedereen bekoren. Wells laat weten dat het levering gamma op korte termijn uitgebreid gaat worden. Waarmee wilde hij nog niet zeggen.

“Ik denk dat de designtaal van Morgan heel flexibel is”, zo vult Wells aan. “En wij worden helemaal niet beperkt door nostalgische sentimenten bij het ontwerpen van onze sportwagens”. Als voorbeeld noemt hij de eerder genoemde Aero 8 en de EV3, de elektrische driewieler die Morgan dus zojuist heeft afgeschoten. “Ieder onderdeel van een Morgan moet een functie hebben”, zo gaat Wells verder. “Wij willen niet een imitatie van een oude auto maken. Een Morgan moet authentiek zijn”.

Overigens gooit ook bij Morgan het corona virus roet in het eten. Deze week is de handmatige productie stilgelegd. Dat is uit voorzorg gedaan om het personeel te beschermen. Aan de dikte van de orderportefeuille ligt het niet. Klanten staan nog steeds in de rij voor een Morgan.

 

Reageren is niet mogelijk.