Renault Clio stoot Volkswagen Golf van de troon

0

De Renault Clio was in februari de meest op kenteken gezette auto in Europa. Daarmee stoot hij de Volkswagen Golf van de troon. Of die de toppositie in de verkoopstatistieken spoedig terug zal veroveren? Dat is moeilijk te zeggen in deze tijden.

David heeft afgelopen maand dus in zekere zin gewonnen van Goliath, want de Clio is een slag kleiner dan de Golf. En de laatste was jarenlang de verkoopreus van Europa. De Renault Clio doorbreekt dus een vanzelfsprekendheid. De Fransman maakte in februari een einde aan de regeerperiode van de Duitser. Al verwacht Autointernationaal.nl niet dat er sprake is van een blijvende overwinning. Daar is de voorsprong van de Renault Clio te klein voor. In februari ging dit model 24.914 keer over de toonbank. De Volkswagen Golf moest genoegen nemen met 24.735 registraties. Een peulenschil verschil dus. Maar desalniettemin genoeg om de Duitse koning van de troon te stoten.

Dat de Golf in februari van de troon kon worden gestoten, komt doordat er afgelopen maand 21 procent minder exemplaren van deze Volkswagen op kenteken gezet. Oorzaak is de generatiewisseling, die altijd voor een registratie dip zorgt. De Clio heeft die al achter de rug. Dat er van dit Renault model in februari 4 procent minder exemplaren werden verkocht, komt primair door de algehele marktflauwte. In heel Europa namen de autoverkopen namelijk met 7,2 procent af. Feitelijk won de Clio dus terrein.

Of de Golf de toppositie terug zal veroveren, is van diverse factoren afhankelijk. Om te beginnen is het afwachten hoe de 8ste generatie aanslaat bij het publiek. Zal het ontbreken van fysieke bedieningsknoppen op het dashboard een ‘dealbreaker’ blijken te zijn? Verder is het afwachten hoeveel interne concurrentie de Golf gaat ondervinden van de min of meer gelijk geprijsde ID.3 uit eigen stal. En dat hangt weer al van overheid subsidies én van de leverbaarheid. Zoals de kaarten nu liggen, is de ID.3 nog lang niet klaar om uit de startblokken te komen. Wat ook meespeelt is hoeveel economische schade de thuismarkt van Volkswagen, Duitsland, zal oplopen. Dat is natuurlijk ook voor Frankrijk het geval, maar dat is een minder grote natie en ook hier geldt: de hoogste bomen vangen de meeste wind. Duidelijk is inmiddels dat de Clio geen noemenswaardige interne concurrentie ondervindt van de eveneens vernieuwde Zoé. Maar als de productie van de Clio in Turkije langer wordt onderbroken door het corona virus dan die van de Golf in Duitsland, dan zal er snel een eind komen aan het marktleiderschap van de Renault.

Lager op de verkoopladder zien wij dat de nieuwe Peugeot 208 en de Opel Corsa het overigens ook goed doen. Zij bezetten in februari respectievelijk de derde en vierde plek in de Europese registratiestatistieken. Dat de Clio populairder was dan de 208 is voor Renault een mooie manier van revanche nemen, want de laatste won onlangs de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing in Europa. Maar het grote publiek deels vaak niet de mening van de enigszins op een ivoren toren zittende jury, zo blijkt maar weer eens.

In Nederland deed vooral Kia vorige maand erg goede zaken. Dit merk wist Volkswagen het marktleiderschap te ontnemen dat is vooral te danken aan de populaire (e-)Niro. Dit model was met 1.054 exemplaren de bestverkochte auto van februari. Daarna volgen de Renault Clio en de Ford Focus. De Volkswagen Golf moest in februari in Nederland genoegen nemen met plek 4.

Leuk nieuws voor Renault en Kia, maar over het algemeen ziet het er somber uit voor bijna alle merken op de Europese markt. Sinds 2015 was de maand februari niet zo slecht. Ten opzichte van vorig jaar zakten de verkopen zoals gezegd met 7,2 procent in. Gelukkig was dit wel iets minder dramatisch dan januari, toen er 7,6 procent minder registraties waren. Maar door de corona crisis zullen de autoverkopen in Europa nog veel harder achteruit gaan. Overigens viel het in Nederland in februari nog relatief mee: bij ons was de verkoop vergelijkbaar met dezelfde maand vorig jaar.

Reageren is niet mogelijk.