Terug naar de basis: de nieuwe DS 4

0

De eerste prototypes van de DS 4 zijn onlangs betrapt door de paparazzi. Op basis van hun spionagefoto’s kon deze eerste exclusieve illustratie van de premium Fransoos worden gemaakt.

Velen zullen gedacht hebben dat hij voor altijd verdwenen was: de DS 4. Het luxe merk van de PSA Groep lijkt met haar huidige gamma de SUV immers de onvoorwaardelijke liefde verklaard te hebben. Maar DS weet dat er in het premium segment meer is tussen hemel en aarde dan alleen hoge modellen. Dat maken auto’s als de Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes A klasse duidelijk. Dat het segment ook mislukkingen kent (Infiniti Q30, Lancia Delta, Lexus CT 200h en eigenlijk ook de eigen vorige generatie van de DS 4), lijkt het moreel van de troepen bij PSA niet te hebben aangetast. Daarom ziet DS kansen om opnieuw een graantje te gaan meepikken in de premium afdeling van de compacte middenklassers. Maar dit keer gaat dat niet gebeuren met een rebelse, onnodig eigenzinnige versie van de Citroën C4. DS wil op die manier niet bij voorbaat potentiële klanten tegen zich in het harnas jagen. Wat met de vorige generatie DS 4 wel gebeurde omdat achterpassagiers genoegen moesten nemen met een klapraampje (wat is daar in vredesnaam premium aan?).

Wat is er inmiddels bekend over de toekomstige DS 4, die in 2021 verwacht wordt? De eerste spionagefoto’s laten een voertuig zien dat lager is dan het oude model. De prototypes van de nieuwe editie zijn versierd met dakrails; een knipoog naar de Audi A3 Sportback in plaats van naar de jongste Mercedes GLA. Dit doet vermoeden dat er van de toekomstige DS 4 onder de naam Crossback weer een terrein look variant met veel plastic carrosserie beschermmateriaal beschikbaar komt. Maar dat zal dan eerder een concurrent worden voor de Ford Focus Active en wijlen Volvo V40 Cross Country dan voor SUV modellen. De relatief lage bouw maakt de toevoeging van een tweede carrosserievariant, namelijk een sedan, aan het modelgamma relatief eenvoudig. Die kan belangrijk zijn voor de Chinese markt.

In vergelijking met de DS 3 Crossback, die door velen als net even te extravert wordt beschouwd, krijgt de 4 minder geprononceerde stijlkenmerken. Dat zorgt voor een kalmere uitstraling, hetgeen voor een auto die serieus genomen wil worden in het premium C segment niet verkeerd is. De nieuwe DS 4 zal het accent leggen op elegantie, maar een enkele speelsheid wordt wel toelaten. Zo zou het front enkele designelementen van de Aero Sport Lounge conceptstudie kunnen overnemen (zie onderstaande illustratie). Een prominente grille blijft een must om de premium ambities van dit model te onderstrepen. Inmiddels merkkarakteristiek (want reeds bekend van de 3 Crossback) zijn de uitklapbare deurgrepen.

In tegenstelling tot de DS 9, wiens dashboard vrijwel identiek is aan de boordplank van de 7 Crossback, krijgt de toekomstige 4 een eigen cockpit. Als het merk trouw blijft aan haar nieuwste creaties, zullen leder en Alcantara het hele interieur bedekken, waardoor plastic naar de achtergrond wordt gedegradeerd. Bij een premium status hoort natuurlijk ook een omvangrijke hightech uitrusting. Daarom zal de nieuwe DS 4 worden voorzien van moderne apparatuur in de vorm van een nachtzicht systeem verschijnen en camera gestuurde demping.

Alleen de ingewanden zullen de PSA oorsprong van de nieuwe DS 4 verraden, want hij zal worden gebaseerd op het platform van de volgende generatie Peugeot 308 (en Opel Astra). Deze beide familiegenoten worden leverbaar in meerdere E-Tense oplaadbare hybride uitvoeringen en die technologie komt ook beschikbaar voor de DS 4. De goedkoopste versie krijgt niet een 1,6 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit maar de 3-pits 1.2 PureTech unit. Reken op een systeem vermogen van 180 pk, terwijl het accupakket groot genoeg is voor 50 à 60 volledig elektrische kilometers. Aan de andere kant van het stekker hybride spectrum zou een Performance uitvoering het daglicht kunnen gaan zien. Die zou net als zijn grote broer DS 9 (en de Peugeot 508 PSE) een systeem vermogen van 360 pk kunnen claimen in combinatie met vierwielaandrijving. Die eigenschappen zijn voldoende om de Audi S3 Sportback over de schouder te kunnen wrijven.

Volgens de informatie van Autointernationaal.nl is er geen volledig elektrische variant geprogrammeerd. Bij de kleinere PSA modellen DS 3 Crossback, Opel Corsa en Peugeot 208 is die weliswaar enthousiast ontvangen, maar die zijn gebaseerd op een ander type onderstel (CMP in plaats van EMP2). Op concernniveau wordt wel gewerkt aan volledig elektrische grotere modellen, maar de primeur daarvan is gereserveerd voor de volgende generatie Peugeot 3008 of 508. Wel zal de DS 4 in conventioneel aangedreven uitvoeringen op de markt komen zoals 1.2 PureTech benzineversies met 100, 130 of 155 pk en Blue HDi diesels met 130 pk (1,5 liter) of 180 pk (2,0 liter).

De onthulling van de nieuwe DS 4 zal waarschijnlijk in maart 2021 op de autosalon van Genève plaatsvinden. Een paar maanden later begint de productie in Sochaux. Qua prijzen moet de nieuwe DS 4 minimaal ingeschaald worden op 32.500 euro. Dit betekent een instapprijs die iets lager is dan die van de Duitse concurrentie, maar duidelijk hoger dan die van familiegenoot Peugeot 308.

Reageren is niet mogelijk.