Volkswagen komt in 2023 met de ID.1

0

Volkswagen werkt aan een betaalbare, compacte elektrische auto. Die moet in 2023 de e-Up aflossen. Deze huidige goedkoopste elektrische Volkswagen staat niet slecht aangeschreven, maar dat ligt niet in de laatste plaats aan het feit dat hij nauwelijks concurrentie heeft. Het grootste minpunt van de e-Up is zijn beperkte ruimteaanbod. Dat komt doordat hij is afgeleid van de gewone Up met benzinemotor. Een troef van elektrische auto’s, namelijk dat de motor zeer compact is, kan daardoor niet goed worden uitgespeeld.

Dat moet veranderen bij de ID.1 . Die zal uitsluitend voor elektrische aandrijving worden ontwikkeld en gebruik gaan maken van een speciaal platform dat niet meer voor een benzinemotor is toegerust. Daardoor kunnen de aandrijflijn en het accupakket efficiënt worden geïntegreerd, met als resultaat een relatief enorme interieurruimte. Deze praktische, compacte en goedkope elektrische Volkswagen moet zoals gezegd in 2023 in productie gaan. Het is de bedoeling om een vereenvoudigde versie van het MEB platform te gebruiken. Naar verwachting wordt de ID.1 leverbaar met accupakketten met een capaciteit van 24 kWh en 36 kWh. Veel meer dan een kleine 300 kilometer aan rij bereik zal er niet inzitten, maar dat is wel voldoende voor (groot)stedelijk gebruik. De e-Up heeft met 36,8 kWh een groter accupakket, maar komt slechts 260 kilometer ver op een volle batterijlading. Volkswagen denkt met aerodynamische optimalisatie echter een royalere actieradius te kunnen realiseren.

Het is nog onduidelijk op welk prijsniveau de ID.1 gaat opereren. De e-Up kost minimaal 23.475 euro, terwijl de ID.3 in Nederland minimaal 36.000 euro gaat kosten. De laatste is de opvolger van de e-Golf, die voor de prijsverlaging 41 mille kostte. Anders gezegd: de ID.3 is ruim 10 procent goedkoper. Indien het Volkswagen lukt om een relatief even grote prijsdaling bij de ID.1 te bewerkstelligen, dan zal die in Nederland afgerond 20 mille gaan kosten.

Het nieuwe elektrische stadsautootje van Volkswagen krijgt een vergelijkbaar vierkant koetswerk als de Up. Dat past bij de merktraditie. Ook in de 8ste generatie Golf kan je immers nog de oervorm van het model zien. Het betekent sowieso dat de ID.1 korte overhangen krijgt. De toekomstige kleinste telg van Volkswagen zal even veel binnenruimte bieden als de T-Cross.

De toekomstige instapper van Volkswagen komt dus enkel in een elektrische uitvoering op de markt. Dat is volgens Ralf Brandstätter, de Chief Operating Officer van Volkswagen, logisch: “Het heeft in deze tijd geen zin meer om een elektrische aandrijflijn in een auto te plaatsen die eigenlijk is ontworpen voor een verbrandingsmotor”.

Volkswagen introduceert dit jaar zijn eerste ID model, de langverwachte ID.3. Kort daarna verschijnt ook de ID.4, een volledig elektrische cross-over. In 2021 volgt er dan een SUV model met 7 zitplaatsen. Daarna brengt Volkswagen een moderne, elektrische interpretatie van haar iconische bus uit, alsmede een grote middenklasser in de vorm van de ID. Space Vizzion. Dat is min of meer de spirituele opvolger van de Passat Variant. Volkswagen wil in 2025 al anderhalf miljoen elektrische auto’s hebben verkocht. Het elektrische offensief moet er volgens topman Herbert Diess voor zorgen dat zijn merk het machtige Tesla uiteindelijk zal verslaan in de strijd om het marktleiderschap in het segment voor elektrische auto’s.

 

Reageren is niet mogelijk.