Waarom 2020 voor Volkswagen een annus horribilis is

0

De uitbraak van het corona virus en de economische gevolgen daarvan kosten Volkswagen ongeveer 2 miljard euro per week. Dat heeft topman Herbert Diess gezegd in een interview met Duitse media.

Doordat de productie in de fabrieken stilligt en klanten wegblijven uit de showrooms, vallen er mogelijk gedwongen ontslagen, zo waarschuwt Diess. “Buiten China verdienen wij momenteel niets”, aldus de CEO. En in dit Aziatische land gaan de zaken eigenlijk ook niet lekker, want de huidige productieaantallen liggen bij Volkswagen ongeveer de helft onder het gebruikelijke niveau.

Volgens Diess (foto) is het alleen mogelijk om banenverlies te voorkomen als de verspreiding van het virus op korte termijn onder controle wordt gebracht. “Dit vergt zeer ingrijpende maatregelen”, aldus de Volkswagen topman. Hij is niet de enige die er zo over denkt. Volgens een Amerikaanse kredietbeoordelaar gaat de Europese auto-industrie hard geraakt worden.

Moody’s stelt in een nieuw rapport haar verwachtingen voor dit jaar neerwaarts bij. De wereldwijde autoverkoop zal dit jaar met 14 procent afnemen, zo luidt haar nieuwe prognose. Vorige maand verwachtte de kredietbeoordelaar nog dat de schade beperkt zou blijven tot 2,5 procent. Voor Europa ziet het er volgens de nieuwe cijfers van Moody’s nog minder rooskleurig uit, want voor ons continent wordt een krimp van de autoverkoop van 21 procent verwacht. Dat is fors meer dan de eerder geschatte 4 procent. In Noord Amerika en China zal er ook een flinke daling van de autoverkopen ontstaan als nasleep van het corona virus, maar voor die wereldregio’s zijn de verwachtingen iets minder negatief. Voor de Verenigde Staten, Canada en Mexico wordt een krimp in de afzet van 15 procent verwacht. In China zal er sprake zijn van een daling van 10 procent. In februari werd voor beide markten nog een krimp van de autoverkopen met respectievelijk 1,2 en 2,9 procent verwacht.

 

Fabriekssluitingen

Volkswagen meldt dat het in ieder geval zijn Duitse productielocaties langer gesloten houdt. Alle fabrieken van het hoofdmerk Volkswagen blijven, samen met faciliteiten waar onderdelen en bedrijfswagens worden gemaakt, ten minste 4 dagen langer gesloten. Eerder kondigde de Volkswagen Groep aan al zijn Europese fabrieken te sluiten, dit om verdere verspreiding van het corona virus te voorkomen.

Over de in Duitsland gelegen fabrieken van het merk Volkswagen zegt het autoconcern uit Wolfsburg nu dat de sluiting wordt verlengd tot 9 april. Ook blijven de productielocaties van Volkswagen Bedrijfswagens en Volkswagen Group Components, waar het onderdelen produceert voor alle merken van de groep, tot 9 april inactief. Volgens Diess heeft het verlengen van de pauzeperiode onder meer te maken met een sterk teruggelopen vraag naar nieuwe auto’s. Daarbij heeft Volkswagen te kampen met problemen bij toeleveranciers. “De gezondheid van onze werknemers heeft onze hoogste prioriteit”, legt Andreas Tostmann, die de productieketen van Volkswagen overziet, in een verklaring uit. “Wij zullen er voor zorgen dat onze werknemers terug kunnen keren naar een veilige, gedesinfecteerde werkomgeving als de productie weer wordt opgestart. Hierbij nemen wij de ervaring mee die wij momenteel in China opdoen. Daar is de productie weer op gang gekomen en is de automarkt bezig met herstel”, aldus Tostmann.

 

2 miljard euro per week

De topmanager die de productie overziet hoopt net als zijn baas dat de draad spoedig weer opgepakt kan worden, maar daarover bestaat nog geen zekerheid. Volkswagen zit voorlopig dus nog in een periode waarin (buiten China) praktisch geen inkomsten zijn, maar de vaste lasten wel blijven doorlopen. Deze situatie kost de Volkswagen Groep zoals gezegd momenteel 2 miljard euro per week.

Ondanks dat er momenteel veel geld wordt verbrand, zegt de financieel directeur van Volkswagen, Frank Witter, dat het bedrijf nog genoeg geld in kas heeft. Ook kan er in het geval van nood een beroep gedaan worden op een kredietfaciliteit bij banken ter waarde van 20 miljard euro. Witter wil echter eerst dat de Europese Centrale Bank meer gaat doen om de financiële problemen door het corona virus te temperen. Indien dat gebeurt, dan hoeft Volkswagen niet aan te kloppen bij de Duitse staat voor steun, aldus de financieel directeur.

 

ID.3

De beloofde showroomintroductie van de ID.3, die oorspronkelijk in het tweede kwartaal van 2020 zou plaatsvinden, lijkt voor Volkswagen steeds meer onhaalbaar te worden. Anonieme, interne bronnen bij de autofabrikant melden dat de elektrische middenklasser nog lang niet klaar is voor de verkoop. “Dit is geen lachertje meer”, zo laat een medewerker van Volkswagen weten.

De software van de ID.3 is de grote boosdoener. De basisarchitectuur daarvan zou te haastig zijn ontworpen. Daardoor zou de software onderling niet goed met elkaar communiceren en uitvallen. Bovengenoemde bronnen zeggen dat de paniek bij Volkswagen inmiddels groot is. Intern worden woorden gebruikt als “een absolute ramp”. Dat komt ook omdat Volkswagen niet de juiste mensen kan krijgen.

Het grootste probleem is het gebrek aan jong ICT personeel dat aan de slag kan met de nieuwe software. Volkswagen zou ondertussen wanhopig op zoek zijn naar deskundige programmeurs. De autoproducent kreeg in dit kader een extra flinke dreun te verwerken, want haar IT baas Martin Hofmann verlaat het bedrijf aan het einde van de maand. Hij heeft er geen vertrouwen in dat de software problemen op korte termijn opgelost kunnen worden.

De ID.3 is een zeer belangrijke auto voor Volkswagen. Als eerste lid van de nieuwe generatie elektrische gezinswagens is de hatchback hét paradepaardje van Diess. Daarnaast heeft Volkswagen de ID.3 hard nodig om te kunnen voldoen aan de nieuwe CO2 eisen die in Europa gelden en waarvan het eerste meet annex afreken punt 1 januari aanstaande is. Zonder de elektrische middenklasser zal het bedrijf flinke boetes krijgen.

Het lijkt een utopie dat de ID.3 komende zomer in de Volkswagen showrooms staat. Tot de corona crisis rolden er weliswaar exemplaren van de elektrische hatchback van de band, maar die kunnen vanwege de software problemen niet naar de klant. Zij gaan van de fabriek eerst naar grote parkeerterreinen te staan, in afwachting van een handmatige update (met een laptop). In totaal staan er nu 20.000 exemplaren van de ID.3 te wachten op aanpassing van de software. Die zal pas doorgevoerd kunnen worden indien Volkswagen extra IT personeel heeft. Hierover hebben zelfs ontmoetingen plaatsgevonden met Daimler om na te gaan of het een optie zou kunnen zijn om de krachten te bundelen en gezamenlijk een softwareplatform te ontwikkelen.

Geschikte, jonge software-experts en ontwikkelaars zijn ontzettend populair op de arbeidsmarkt en kunnen uit allerlei banen kiezen. Maar kennelijk vinden zij een baantje in het noordelijke, saaie Wolfsburg niet zo leuk en werken zij liever in steden met een letterlijk en figuurlijk warmere sfeer, zoals München of Stuttgart. Tenzij Volkswagen à la Tom Poes een list verzint, zijn hoge CO2 boetes van de Europese Unie dit jaar onvermijdelijk. Het bedrijf moet 100.000 exemplaren van de ID.3 verkopen om de emissiewaarde onder de boetenorm te kunnen brengen. Dat lijkt nu ondenkbaar. Bovendien wil Volkswagen na de sjoemeldiesel affaire niet nóg een keer negatief in het nieuws komen in verband met een te hoge CO2 uitstoot.

Eén zo’n list zou het leveren van exemplaren van de ID.3 met software die nog niet af is kunnen zijn. Hiertoe zal Volkswagen een aantal geplande comfortfuncties moeten verwijderen. Later zouden die via een update alsnog beschikbaar moeten komen. Wat voor comfortfuncties dit zijn, is niet bekend. Volkswagen zou niet op de veiligheidsuitrusting oftewel de assistentiesystemen willen bezuinigen.

Maar zelfs een ‘uitgeklede’ ID.3 kan door de huidige problemen niet op grote schaal geproduceerd worden. Volkswagen zegt komende zomer “zeker” enkele auto’s klaar te zullen hebben voor demonstraties, maar die zullen met de hand gemaakt moeten worden. “Van massaproductie is bij de ID.3 nog geen sprake”, aldus een interne bron. Daardoor is het onmogelijk om dit jaar 100.000 exemplaren van de elektrische middenklasser af te leveren.

Van ‘visitekaartje voor de toekomst’, en een auto die net zo iconisch zou moeten worden als de Kever en Golf, heeft de ID.3 zich dus ontpopt tot hoofdpijndossier. Volkswagen heeft in de afgelopen jaren, als reactie op de sjoemel diesel affaire, op een radicale manier het elektrisch rijden omarmt, maar lijkt zich in haar enthousiasme nu vertild te hebben aan deze revolutionaire koerswijziging. Want de zware bevalling van de ID.3 zal onvermijdelijk ook tot vertraging leiden bij de geboorte van de ID.4 en alle daarna geplande elektrische auto’s van Volkswagen waarin reeds vele miljarden euro’s is geïnvesteerd.

 

Reageren is niet mogelijk.