McLaren gaat een toontje lager zingen met de Elva

0

McLaren gaat minder exemplaren van de Elva bouwen dan oorspronkelijk was gepland. Naar de vorig jaar gepresenteerde extreme 2-zits Speedster blijkt namelijk minder vraag te zijn dan de Britten hadden gehoopt. Als zij goed gekeken hadden naar de oplage van de vergelijkbare Mercedes-Benz SLR Stirling Moss (75 stuks), dan hadden zij kunnen weten dat de oorspronkelijke oplage van 399 stuks te hoog gegrepen zou zijn. Ook Aston Martin is realistischer voor wat betreft de verkoopdoelstelling van V12 Speedster. Van dat model zullen 88 exemplaren worden gebouwd

De topman van McLaren, Mike Flewitt, laat nu weten dat er slechts 249 stuks van de Elva vervaardigd zullen worden. De CEO verkoopt de neerwaartse aanpassing van de oplage door te zeggen dat dit de wens van de klant is: de beoogde doelgroep ziet liever minder exemplaren van de Elva verschijnen zodat de exclusiviteit toeneemt. Een serie van 399 exemplaren zou dan simpelweg te veel zijn, aldus Flewitt. Maar (andere) bronnen bij McLaren melden dat de autofabrikant het afzetpotentieel voor de Elva simpelweg heeft overschat en niet genoeg orders binnen krijgt.

McLaren hoort zichzelf graag in een adem genoemd worden met Ferrari, maar die sportwagenspecialist speelt echt in een andere liga. De Italianen gaan liefst 499 stuks van de SP1 en SP2 Monza bouwen. Voor zover bekend heeft Ferrari geen enkel probleem met het slijten van deze oplage. Dat een serie van 399 exemplaren te groot zou zijn voor een exclusieve status, is dus kul. Maar dat neemt niet weg dat het verstandig is dat Flewitt nu eieren voor zijn geld kiest. Door de corona crisis zal de afzetmarkt voor elk speeltje dat beurshandelaren zich normaliter kunnen veroorloven onder druk komen te staan.

De domper over de tegenvallende belangstelling voor de Elva maakt de creatie van McLaren niet minder gaaf. De Speedster (een voorruit is optioneel leverbaar) is een hommage aan de gelijknamige klantenracewagens uit de jaren ’60. De Elva is straat legaal en heeft zijn krachtbron centraal achterin het chassis hangen. Daarmee is deze Speedster uniek in zijn soort, want bovengenoemde concurrenten van Aston Martin, Ferrari en Mercedes-Benz hebben hun motor midscheeps voorin.

Achter de 2 lichtgewicht stoelen van de Elva huist de bekende, dubbel geblazen 4,0 liter V8. De motor levert 815 pk en 800 Nm. De koppelwaarde is identiek aan die van de McLaren Senna. In minder dan 3 seconden sprint de open 2-zitter naar 100 km/u. In 6,7 tellen wordt de 200 km/h aangetikt. Deze adembenemende acceleratiecijfers zijn mogelijk omdat de Elva volgens McLaren haar lichtste straatauto ooit is (al is het gewicht nog niet gehomologeerd).

Vorig jaar augustus, tijdens de Monterey Car Week, liet McLaren de Elva voor het eerst zien aan een select groepje klanten. Een aantal van hen tekenden toen direct een koopcontract. In ons land gaat de Elva 1.774.745 euro kosten. Voor zover bekend is de open 2-zitter nog niet uitverkocht.

Reageren is niet mogelijk.