Alleen motorisch bij de tijd: test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

0

Waarom de korte test?

Linksom of rechtsom moeten autofabrikanten die actief zijn op de Europese automarkt de CO2 uitstoot van hun modellengamma gaan verlagen tot onder de gemiddelde waarde van 95 gram/km. Doen zij dit niet, dan riskeren zij grote boetes vanuit Brussel. Om de strengere emissienorm te bereiken, kunnen autofabrikanten diverse wegen naar Rome bewandelen. Nissan koos er al lang geleden voor om een volledig elektrische middenklasser toe te voegen aan haar gamma: de Leaf. Dat vermindert blijkbaar de noodzaak om de rest van de portfolio schoner te maken. Landgenoot Suzuki heeft minder diepe zakken (of telt elke dubbeltje 2 keer om voordat het geïnvesteerd wordt) en besloot om niet plompverloren in de elektrische vijver te springen (waar lang niet iedereen succesvol is) maar om via kleine stapjes het brandstof verbruik van haar bestaande modellen te verlagen. Wie financieel niet sterk is, moet slim zijn. Een voorbeeld van een Suzuki model waarvan met kleine stapjes het brandstof verbruik verlaagd wordt, is de S-Cross. Diens 1,4 liter turbobenzinemotor beschikt nu over hybride techniek. Weliswaar in milde vorm, maar toch. Alle kleine beetjes helpen.

 

Wat voor auto is het?

Hybride techniek is vertrouwd en populair geworden onder autorijders dankzij Toyota, met in haar kielzog luxedochter Lexus. Maar ook de Formule 1 droeg in 2009 een steentje bij toen KERS (Kinetic Energy Recovery System) werd geïntroduceerd. De innovatieve techniek om de efficiëntie van motoren te verbeteren was echter toen nog peperduur. Maar geleidelijk aan is het autofabrikanten en hun toeleveranciers om de kosten van KERS te verlagen. Daardoor vinden nu ook de boekhouders van Suzuki het verantwoord om hun goedkeuring te verlenen aan deze hybride techniek, zij het in afgezwakte vorm. De 1,4 liter Boosterjet turbobenzine motor werd voorzien van een 48 volt systeem en om de ontwikkelingskosten zoveel mogelijk te spreiden, komt deze krachtbron niet alleen beschikbaar voor de Swift Sport, maar ook voor de hier geteste S-Cross. Autointernationaal.nl publiceerde al eerder een testverslag van de Vitara met milde hybride techniek.

Het basisidee van KERS en hybride techniek is: energie anders verloren gaat tijdens het remmen en het laten uitrollen van de auto zonder het ingetrapt houden van het gaspedaal, wordt ‘opgevangen’ en vervolgens naar een kleine lithium/ion batterij gestuurd onder de bijrijderstoel. Vanaf daar is er een stroomverbinding met een door een riem aangedreven, zogeheten Integrated Starter / Generator (ISG) die de benzinemotor tijdens optrekken assisteert; onder andere in de vorm van extra koppel. Niet gebruikelijk voor milde hybride auto’s is dat de Suzuki met het 48 Volt systeem kan ‘zeilen’ onder de 15 km/u met uitgeschakelde 4-pitter zonder dat de elektrische boordsystemen uitvallen. Het resultaat is een 15 procent lager benzineverbruik. Volgens Suzuki wordt de CO2 uitstoot zelfs met 20 procent gereduceerd. Is er een keerzijde van de medaille? Ja, de milde hybride techniek zorgt voor een 15 kilo hoger wagengewicht en het motorvermogen neemt af van 140 pk naar 129 pk. Maar daar staat een hoger koppel (235 Nm versus voorheen 220 Nm) tegenover.

 

Is het wat?

Ondanks de duidelijk gewijzigde motorspecificaties rijdt de vernieuwde S-Cross niet dramatisch anders dan de versie zonder milde hybride techniek. De motor pakt bij lage toerentallen vol overtuiging op zodat stadsritten moeiteloos verlopen en in iets meer dan 10 seconden zit je op 100 km/u. Boven dit temp heeft de Suzuki nog meer dan voldoende reserve over. Het flexibele en soepele karakter van de 1.373 cc turbomotor komt in combinatie met de handgeschakelde 6-bak goed tot zijn recht; niet in de laatste plaats vanwege de ISG techniek. Je merkt eigenlijk alleen aan deze S-Cross dat hij elektrische ondersteuning heeft aan het feit dat, als je in een lagere versnelling gas los laat, het afremmen op de motor duidelijk sterker is dan anders omdat er energie wordt teruggewonnen. Maar om misverstanden te voorkomen: de Suzuki is wat dit betreft geen Nissan Leaf: je hebt absoluut nog steeds het centrale pedaal nodig. Maar de sensatie van remenergie regeneratie is absoluut aanwezig; dit in tegenstelling tot de 12 Volt set-up die Suzuki gebruikt voor de 1,0 liter driecilinder modellen.

Met de probleemloos functionerende milde hybride techniek van deze S-Cross zit het dus wel snor, maar de wielophanging is onverminderd onvoldoende fijn geslepen. Met name met kleine oneffenheden weet de Suzuki geen goed raad, waardoor hij zich bij lage snelheden nogal stoterig gedraagt. Van putdeksels wordt je daardoor tot vervelends toe deelgenoot gemaakt en van serene rust in het onderstel is dan nooit sprake. Het betekent dat jij en jouw gezinsleden zich veel comfortabeler zullen voelen in bijvoorbeeld de Skoda Karoq.

Chocoladekant van het onderstel verhaal is dat het bochtgedrag van de S-Cross netjes is zonder excessief overhellen of de desperate neiging om jou te tonen wat onderstuur is. Ben je op zoek naar een lichtvoetig rijdende, handzame en betaalbare SUV, dan kan je zondermeer beter de Seat Arona kopen, maar als ‘afstandelijk’ kan je de rijeigenschappen van deze Suzuki niet bestempelen. Afgezien van tekortkomingen bij de vering, kan er dus heus wel een glimlach op jouw gezicht verschijnen. De Arona heeft ook een prettigere besturing, maar de installatie van de S-Cross is consistent en goed bekrachtigd. Alleen een toefje ‘inspiratie’ ontbreekt.

Afgezien van de opgeschoonde aandrijflijn is deze S-Cross in essentie nog dezelfde SUV die 7 jaar geleden op de markt kwam. Concreet betekent is dat het ruimteaanbod zondermeer voldoende is (ook achterin indien de passagiers niet langer zijn dan 1,80 meter) en dat het formaat van de kofferbak niet onderdoet voor het segmentgemiddelde.

Maar het betekent ook dat het interieur een nogal ouderwetse indruk maakt met veel hard, krasgevoelig plastic en een infomedia scherm dat ogenschijnlijk ook uit de schappen van Halfords had kunnen komen. De manier waarop de informatie wordt weergegeven is gedateerd en de installatie heeft de neiging om nogal te treuzelen bij het uitvoeren van de instructies.

Maar gelukkig voelt niks fragiel of kwetsbaar aan en ergonomisch klopt de S-Cross als een bus. Verder is de uitrusting mooi compleet met zaken als DAB radio, Bluetooth, een navigatiesysteem, Apple plus Android Audi telefoonspiegeling. Daarmee kan je de eigen, achterhaalde software van het infomediasysteem van de Suzuki omzeilen. Als kers op de taart beschikt het topmodel bovendien over een groot panorama dak dat ook open kan. Waar kom je dat in deze prijsklasse nog tegen?

 

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Suzuki verdient lof voor het tempo waarmee zij haar modellen van milde hybride techniek voorziet om de CO2 emissiewaarden te reduceren. De theorie achter het nieuwe 48 Volt systeem snijdt hout, al kwam de brandstofbesparing tijdens de test minder hoog uit dan de door Suzuki geclaimde 15 procent. Maar goed, alle beetjes helpen. Autointernationaal.nl gaat op deze slak geen zout leggen, ook omdat de prijsverhoging belooft mee te vallen. De Swift Sport is van de milde hybride techniek namelijk niet veel duurder geworden.

Olifant in de kamer is evenwel de nieuwe Ford Puma. Die kan je, met een beetje goede wil, ook als een SUV bestempelen en wordt eveneens standaard geleverd met milde hybride techniek. De Puma ziet er niet alleen gelikt uit, maar heeft ook rijeigenschappen om je vingers bij af te likken. Dus als jij op zoek bent naar een compacte, niet al te dure SUV annex cross-over dan zou ik jou op de weg richting de Ford dealer wijzen. Heeft de S-Cross dan helemaal geen bestaansrecht meer? Jawel. Hij is, anders dan de Puma, tegen meerprijs leverbaar met vierwielaandrijving. Maar in en om de Randstad heb je daar natuurlijk niet veel aan.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.