Binnenkort ook met stekker: de omgekeerde weg van de Lexus NX

0

De Lexus NX gaat stekkeren en wordt ook leverbaar als plug-in hybride. Die krijgt als typeaanduiding ‘450+’ en maakt gebruik van de PHEV technologie van de soortgelijke uitvoering van de Toyota RAV4 die eind 2020 zijn opwachting maakt.

Bij de betreffende stekker hybride aandrijflijn fungeert een atmosferische 2,5 liter benzine motor (net zoals in de NX 300h inderdaad) als basisunit. Hij krijgt rugdekking van een setje elektromotoren, waardoor er onder de streep sprake is van een systeemvermogen van 306 pk. De sprint naar 100 km/u vraagt 6,2 seconden. Zowel de Toyota RAV4 als de Lexus NX zijn gebaseerd op het zogeheten NX platform.

De batterijen hebben een capaciteit van 16 kWh, waarmee de RAV4 Plug-in Hybrid in staat is om circa 65 kilometer emissievrij af te leggen. De CO2-uitstoot bedraagt 29 gram per kilometer. Om dat cijfer is het Lexus natuurlijk vooral te doen bij de geplande PHEV uitvoering van de NX. Want ook dit merk dient haar gemiddelde CO2-uitstoot te beperken tot maximaal 95 gram, tenminste als het boetes vanuit Brussel wil voorkomen. En als ‘300h’ heeft de NX een emissiewaarde van 127 à 135 gram. Deze versie zal in het kader van de aanstaande facelift overigens worden opgewaardeerd tot ‘350h’ maar daarvan zijn de motor specificaties nog niet bekend.

Lexus lanceerde eerder al een volledig elektrische uitvoering van de UX. De grootste SUV van het merk, de RX, is er alleen in klassieke, stekkerloze hybride vorm. Daarmee bewandelt Lexus de omgekeerde weg. De rode draad in autoland is namelijk dat de relatief goedkope, conventionele hybride techniek gereserveerd wordt voor goedkopere modellen (zoals de Toyota Yaris), dat de stekkervariant meer iets is voor D segment auto’s en dat fabrikanten met volledig elektrische aandrijving relatief het vaakst uitpakken in de hogere prijsklassen (Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQ C, Porsche Taycan, Tesla). Lexus is sowieso een beetje een rare premium snuiter want de LC en LS zijn ook nog steeds te koop met een technisch volkomen achterhaalde, atmosferische V8 motor.

 

Reageren is niet mogelijk.