Groen licht voor staatssteun aan Renault

0

De Franse regering heeft van de Europese Commissie groen licht gekregen om een kredietgarantie van 5 miljard euro te verstrekken aan Renault. De autofabrikant, die eind maart haar autoproductie grotendeels moest beëindigen vanwege het corona virus, heeft meer dan 73.000 werknemers en is daardoor van groot belang voor Europa. Dat heeft vice voorzitter Margrethe Verstager van de Europese commissie in een toelichting laten weten.

Een voorwaarde voor de commissie is dat de garantie maximaal 90 procent van het door Renault te lenen bedrag mag dekken. Vanwege de corona crisis zijn de regels voor staatssteun versoepeld. Bij Renault heeft de Franse staat een sterke positie met een aandeel van 15 procent. Vanwege de corona crisis keert de Franse automaker dit jaar geen dividend uit.

 

Verlies in 2019 en rampzalig eerste kwartaal van 2020

De wereldwijde verkoop van de Renault Groep viel in het eerste kwartaal met 672.962 voertuigen ruim een kwart lager uit. De omzet bleef steken op 12,5 miljard euro; ruim 19 procent lager dan in dezelfde periode van 2019. In Europa vielen de hardste klappen, want daar kromp de afzet van Renault in het eerste kwartaal met 36 procent tot 321.756 auto’s. De verkopen van dochter Dacia slonken in deze periode zelfs met 44,5 procent.

Renault wordt ook omlaag getrokken door de malaise bij Nissan. De Franse autobouwer heeft een belang van 43,4 procent in de Japanse alliantiepartner. Mede door de ellende bij dit bedrijf in het afgelopen boekjaar (1 april 2019 t/m 31 maart 2020) leed Renault een verlies van 141 miljoen euro. Daarmee schreef de Franse autobouwer voor het eerst in 10 jaar rode cijfers. De opdoffer bij Nissan is hard aankomen in Parijs. Renault stond er namelijk al heel slecht voor omdat het Chinese avontuur op een fiasco is uitgelopen, de grotere (op papier margerijkere) modellen beroerd verkopen en omdat de Franse autoproducent niet goed voorbereid was op WLTP certificatie van haar modellen. De door de staat gegarandeerd noodkrediet van 5 miljard euro komt dus als geroepen.

 

Herstart productie

Langzaam maar zeker klimt Renault echter weer uit het corona dal. De Franse autofabrikant pakt namelijk de productie van de Clio en Twingo weer op. De 2 compacte Renault modellen lopen in het Sloveense Revoz van de band. De productie kwam daar halverwege maart stil te liggen vanwege de uitbraak van het corona virus. Deze week wordt de draad echter weer opgepakt. Ongeveer 1.700 van de in totaal 3.200 werknemers mogen weer aan de slag. Renault begint met 1 shift die 250 auto’s per dag moet gaan maken. De normale productie in de Renault fabriek bedraagt 750 voertuigen per dag. Vanaf mei wordt er weer naar het oude niveau opgeschaald. Dan moet de fabriek weer op volle toeren draaien.

Net zoals bij andere autofabrikanten wordt bij elke werknemer de lichaamstemperatuur gemeten voordat hij of zij de fabriek in loopt. Binnen draagt iedereen beschermende kleding. De fabriek produceert al sinds 1955 auto’s voor Renault. De afgelopen 23 jaar heeft elke generatie van de Clio hier het levenslicht gezien. Sinds 2007 bouwt Renault er ook de Twingo. In 2014 kwam daar het tweelingbroertje van de huidige generatie bij, de Smart ForFour. In 2018 werd de mijlpaal van de 4.000.000ste Renault in de fabriek gepasseerd.

 

Renault Zoé aan kop in Italië

(Ander) goed nieuws is dat de Zoé in april in Italië tot nu toe de meest geregistreerde auto is. Er is evenwel sprake van een symbolische ‘overwinning’, want deze maand zijn er in dit Europese land 98 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in 2019. Dealerbedrijven zijn in Italië al vanaf begin maart dicht en mogen pas op 4 mei hun deuren weer openen. In het land der blinden was de Renault Zoe koning met 317 registraties.

In Italië zijn vanwege de strenge lockdown tot en met 23 april slechts 2.198 nieuwe auto’s verkocht; zoals gezegd een daling van 98 procent ten opzichte van de 107.930 stuks die in dezelfde periode vorig jaar op kenteken werden gezet. Dat heeft de branchevereniging UNRAE bekendgemaakt. In maart kwam de verkoop vanwege de uitbraak van het corona virus al 85 procent lager uit ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Italië is sinds de uittreding van het Verenigd Koninkrijk de op 3 na grootste automarkt van de Europese Unie. De branche vreest dat de verkoop elders in Europa deze maand eveneens fors lager uitvalt.

Dat de Zoé deze maand aan kop gaat in de Italiaanse verkoopstatistieken is geen toeval. De afzetmarkt voor elektrische auto’s was in Europa in het eerste kwartaal namelijk groter dan die in China. Lange tijd gold dit Aziatische land als het grote voorbeeld voor de transitie naar emissievrij vervoer. Maar Europa heeft in het eerste kwartaal een enorme inhaalslag gemaakt. Zelfs als je enkel de elektrische auto’s telt die verkocht werden in Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk (dus zonder Noorwegen en Nederland), deed Europa het tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar beter dan China, met 79.300 registraties versus 77.256 eenheden.

Verklaring is (deels) dat China al een maand eerder in lockdown ging dan Europa. Bij ons werden de beperkende maatregelen naar aanleiding van de wereldwijde corona crisis later van kracht, waardoor er bijvoorbeeld in Nederland sprake was van een redelijk normale verkoopsituatie in het eerste kwartaal. Toen werden er dus opvallend veel elektrische voertuigen verkocht in Europa. Een tweede verklaring voor het feit dat onze marktregio nu het voortouw heeft genomen bij de omarming van emissievrije personenwagens, zijn de nakende CO2 boetes. Dit betekent dat autofabrikanten momenteel hard hun best doen om elektrische modellen te slijten. Zowel de Opel Ampera-e als de Volkswagen e-Golf mogen met hoge kortingen weg.

Of Europa haar leidende rol qua verkopen aan elektrische auto’s op jaarbasis kan vasthouden, is evenwel twijfelachtig. Het epicentrum van de pandemie is verschoven van China naar onze marktregio, waardoor dit kwartaal ook de afzet van emissievrije personenwagens flinke klappen zal krijgen. Bovendien introduceert China nieuwe stimuleringsmaatregelen om de verkoop van elektrische voertuigen aan te zwengelen. De overheid aldaar zet zowel in op subsidies als op belastingverlagingen. “Het wordt een nek-aan-nekrace”, aldus Felix Kuhnert, autobranche analist bij PwC. “Wie de winnaar wordt, zal afhangen van de politieke wil, van de verbeteringen aan de laadinfrastructuur en van de beschikbaarheid en kwaliteit van de elektrische voertuigen”. En ongetwijfeld ook van hoe groot de economische schade van de corona pandemie in China en Europa zal zijn.

Mocht de consument in Europa dit jaar niet meer in de stemming kopen om een (elektrische) auto te kopen, dan ontkomen veel fabrikanten niet aan hoge CO2 boetes. Dat is althans de voorspelling van Bram Schot, de voormalige topman van Audi. Een extra complicatie is volgens hem het feit dat door de lockdown ook keuringsinstanties hun deuren hebben moeten sluiten. Daardoor is er voor de verkoop van nieuwe modellen tijdelijk geen groen licht. Het staat in de sterren geschreven hoe lang deze situatie zal aanhouden. Het effect is dat de gemiddelde uitstoot dit jaar hoger zal zijn dan de toegestane 95 gram CO2/km. En dat betekent (miljarden)boetes.

Het geld dat autofabrikanten kwijt zijn aan de heffingen vanuit Brussel, kunnen zij niet investeren in de ontwikkeling van nieuwe elektrische auto’s. Zij dreigen dus voor wat betreft hun financiën in een neerwaartse spiraal te belanden. Want nieuwe modellen zijn het beste recept om uit de huidige verkoopmalaise te komen. Het is evenwel denkbaar dat ‘Brussel’ minder streng zal ingrijpen. Het is namelijk ook in het milieubelang van de Europese Unie dat het tempo waarin nieuwe elektrische auto’s ontwikkeld kunnen worden, geen vertraging oploopt. Ook speelt het veilig stellen van de werkgelegenheid een rol. Want als Europese autofabrikanten niet snel voor een uitgebreid gamma aan elektrische modellen kan zorgen, dan gaat China er met de buit vandoor. De MG ZS EV is daar een goed voorbeeld van.

 

Voormalige topman laat van zich horen

Door de corona crisis was hij uit het beeld geraakt, maar het ligt niet in zijn aard om binnenshuis te gaan zitten kniezen: Carlos Ghosn. Hij is van plan om ook dit jaar het voorpaginanieuws op autogebied te halen. Dat gaat gebeuren met een boek dat hij momenteel samen met de Franse journalist Philippe Ries aan het schrijven is. Daarin zal Ghosn een boekje (…) open doen over zijn uiterst bijzondere rechtszaak en over de beschuldigingen aan zijn adres van fraude met miljoenen euro’s van Nissan.

De voormalige topman van Renault belandde hiervoor in de Japanse cel; naar eigen zeggen volkomen onterecht. Er was volgens Ghosn sprake van een complot omdat hij de onafhankelijkheid van de Japanse alliantiepartner bedreigde. Na 400 dagen wist Ghosn eind vorig jaar evenwel te ontsnappen. Op een manier die in een spannende film niet zou misstaan, namelijk in een gitaarkoffer, na afloop van een huisconcert en via een derderangs vliegveld met weinig beveiliging. Nu zit hij buiten schot van de Japanse justitie in Libanon, van welk land hij een paspoort heeft.

Ghosn heeft over zijn aanstaande boek verklaard: “Wacht tot ik het publiceer, dan zal men de feiten beter begrijpen. Er komen veel mensen aan het woord!” Volgens de ex-topman staat er in het boek duidelijk bewijs van zowel heimelijke relaties tussen het rechtssysteem en het Nissan management, maar ook van schaduwondersteuning door de Japanse regering. Sinds begin dit jaar loopt een nieuwe rechtszaak waarin de beschuldigingen tussen de gevallen topman en Nissan over en weer gaan. Het gaat daarbij om geld dat Ghosn nog te goed zegt te hebben. Maar Nissan wil op zijn beurt de verduisterde bedragen op haar voormalige topman verhalen. De omvang van de aanklachten zijn ettelijke miljoenen euro’s groot.

Reageren is niet mogelijk.