In detail: de Polestar Precept

0

Er zijn meer details bekend over de conceptstudie met een sterk veganistisch karakter van Polestar: de Precept. Het toekomstige Zweedse antwoord op de Tesla Model S werd in februari al virtueel voorgesteld, maar nu komt het jonge automerk vanuit Göteborg met extra informatie. De conceptstudie zit niet alleen boordevol technologische innovaties, maar toont ook de weg die Polestar in de toekomst zal inslaan.

Polestar is in Nederland inmiddels druk aan het adverteren voor de ‘2’; een volledig elektrische middenklasser die als alternatief voor de Tesla Model 3 wordt gepositioneerd. Ook biedt dit merk de ‘1’ aan; een stekker hybride coupé die vanwege zijn hoge prijs en lage oplage echt niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat zal zijn bij het genereren van orders. In 2021 zal de ‘3’ worden voorgesteld. Die krijgt hetzelfde SPA Evo platform als de toekomstige, derde generatie Volvo XC90 en belooft een cross-over te worden. Aan dat beeld voldoet deze Precept niet helemaal (of helemaal niet), maar misschien staat hij wel model voor de Polestar 4 die medio 2022 het levenslicht zou kunnen zien. Het is niet ongebruikelijk dat er voor vertaling van een conceptstudie naar een productierijpe auto circa 2 jaar nodig is.

Vooralsnog is de Polestar Precept vooral interessant omdat het studiemodel toont welke designkoers het jonge automerk in de toekomst wil inslaan. Daarnaast toen het ontwerp de technologische veranderingen die de Zweden in petto hebben. Vanuit dit perspectief is de Precept dus een soort rijdend laboratorium. Voorzien van een koepeltje op het dak voor het Lidar systeem. Dat verbetert het ‘zicht’ van de systemen die de Polestar in staat stellen om autonoom te rijden en dus ook zijn efficiëntie. Het koepeltje wordt aangevuld met zogeheten ‘Smart Zone’ op de plek van de grille die 2 radarsensoren en een hoge definitie camera voor de rij hulp techniek herbergen.

Dit alles zit verpakt in een strak, aërodynamisch ontwerp. Zonder chroom, maar met koplampen die zijn voorzien van ‘de hamer van Thor’ zoals bij … Volvo. Tja, je bent een Zweeds automerk of je bent het niet. Polestar heeft aan de lichtunits van de Precept echter wel een eigen interpretatie gegeven.


Binnen de Precept is alles veganistisch. Leder of andere dierlijke producten schitteren namelijk door afwezigheid. De interieurmaterialen zijn duurzaam, zoals een samen met het Zwitserse bedrijf Bcomp ontwikkeld composiet op basis van vlas. Dit materiaal onderscheidt zich van talrijke andere biologische alternatieven “omdat het perfect geschikt is voor wisselculturen in de landbouw zodat het niet rechtstreeks in concurrentie gaat met voedingsgewassen”. Het materiaal is niet alleen lichter, maar ook steviger en 250 procent beter bestand tegen trillingen. De gepatenteerde powerRibs technologie van Bcomp is geïnspireerd op bladnerven en biedt stijfheid (daar profiteert ook de botsbestendigheid van) bij een laag gewicht.


Er is door Polestar wel plastic toegepast, maar slechts een heel klein beetje, want het jonge automerk streeft naar een reductie van 80 procent bij het gebruik van kunststoffen. De stoelbekleding wordt 3D geprint op basis van recycling PET flessen. Dit materiaal is tevens gebruikt voor de hemelbekleding. Ook de zetelkussens en de hoofdsteunen zijn vervaardigd van ‘oud’ materiaal, in dit geval van afval en kurk uit de wijnindustrie. Hetzelfde geldt voor het vloertapijt, Econyl genaamd. Dat is gemaakt van ‘nylon 6’; een recycling materiaal van afgedankte visnetten.


Conform de huidige tijdsgeest is de Precept natuurlijk maximaal met internet verbonden. De informatie van de 9 inch grote digitale klokkenwinkel volgt de blik van de bestuurder om zijn zicht op de weg niet te verstoren. Kijk hij naar de weg, dan wordt de belangrijkste informatie groot en helder weergegeven. Maar als de blik op het display gericht is, dan zijn de gegevens kleiner en gedetailleerder. Het centrale scherm van 15 inch draait op Android met stem en gezicht herkenning. Ook lokale accenten worden door het systeem herkend. De inhoud van dit display past zich aan de positie van de hand van de bestuurder aan. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van naderingssensoren. De helderheid van het scherm wordt ook aangepast aan handbewegingen en de behoefte aan meer of minder informatie, afhankelijk van wat de gebruiker doet.

Daarnaast zijn Google Maps en het ADAS rij hulpsysteem samengevoegd in één enkel programma. Dat zou voor een veiligere en nauwkeurigere navigatie instructies moeten zorgen op basis van de actuele verkeerssituatie. Als de Precept stilstaat (bijvoorbeeld om de accuset op te laden), dan kunnen de inzittenden het grote scherm gebruiken om te genieten van video’s of films. Een digitale sleutel identificeert die persoon en laadt zijn of haar persoonlijke instellingen. De welkomst en afscheid begroetingen van de verlichting zijn geïnspireerd op de astronomie, te beginnen met een lichtflits vanuit het midden van de auto die naar buiten straalt. De deuren gaan wijd open voor een gemakkelijke toegang; voor dit doel scharnieren de achterportieren aan de achterzijde.

Voor de aankleding van het interieur heeft Polestar gekozen voor een samenspel van hoogglans en matte oppervlakken in één kleur, of afwisselende hightech materialen. Er is geen chroom toegepast, noch leer of hout. Hiermee wil het jonge automerk afstand nemen van stereotype premium kenmerken. In plaats hiervan is er budget vrijgemaakt voor sensor en verlichting technologieën.

Polestar stelt dat passagiersruimte achterin een hoge prioriteit heeft gekregen, met als resultaat een hoeveelheid bewegingsvrijheid die vergelijkbaar zou zijn met die van limousines. De inzittenden op de achterbank hebben een panoramisch uitzicht. Tussen hun hoofdsteunen zweeft het logo van Polestar holografisch in een massief stuk Zweeds kristal. Een inscriptie op het kristal toont de exacte astronomische positie van de poolster. Door het ontbreken van een achterruit kon de traditionele achterste dakbalk verder naar achteren worden verplaatst voor een extra groot glazen dak uit één stuk, nog meer hoofdruimte en een grotere, diepere achterklep opening met scharnieren aan het dak.

Polestar rept met geen woord over het systeemvermogen van de elektrische aandrijflijn, de capaciteit van de batterijen set of het potentiële rij bereik. Alleen over de laadstatus van de Precept vermelden de Zweedse ontwerpers dat die met LED verlichting op de C stijl wordt weergegeven. Over de aerodynamische eigenschappen van het design komt Polestar met een open deur, namelijk dat die zoveel mogelijk is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te verminderen en dus de actieradius te vergroten.

Voor dit doel is het voorspatbord in de motorkap geïntegreerd en beschikt de Precept over luchtkanalen achter de wielkasten. Ook de 22 inch velgen werden aerodynamisch geoptimaliseerd. De deurklinken zijn verzonken in de carrosserie en de buitenspiegels werden vervangen door camera’s, eveneens met als doel om de luchtweerstand te verminderen.

De naam ‘Precept’ werd gekozen om de rol van de conceptstudie te benadrukken bij het uiteenzetten van de intenties van Polestar. Het showmodel is naar eigen zeggen een manifest van hetgeen het jonge automerk in de toekomst gaat brengen. “De Precept is een belangrijke mijlpaal voor Polestar als een op zichzelf staande fabrikant, met een unieke designfilosofie die stevig verankerd is in de merkwaarden: puur, vooruitstrevend en performance”, zo laat CEO Thomas Ingenlath, weten (op de foto met de ‘2’ op de achtergrond).

“Mensen vragen mij vaak over de toekomst van Polestar, maar wij kunnen onze modellen die wij over een paar jaar zullen introduceren nog niet laten zien. De Precept toont echter waar wij naar toe gaan: onze ontwerprichting, onze ambities over duurzaamheid en de geweldige digitale gebruikerservaring die onze toekomstige modellen zullen bieden. Deze conceptstudie toont onze toekomst, niet als een mooie droom of iets uit een sciencefictionfilm, maar als realiteit die komen gaat”.

Reageren is niet mogelijk.