Nederland telt meer dan 100.000 volledig elektrische auto’s

0

Het aantal volledig elektrische auto’s is in Nederland de grens van 100.000 exemplaren gepasseerd. Ruim 82 procent van dit type personenwagens wordt zakelijk gereden, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van kentekenregistraties van de RDW.

Op 1 januari jl. stonden er 107.000 volledig elektrische auto’s geregistreerd, oftewel 62.000 stuks (140 procent) meer dan op dezelfde peildatum in 2019. Er is sprake van een historische mijlpaal, want het aantal emissievrije personenwagens komt hiermee in Nederland voor het eerst boven de 100.000 exemplaren uit.

Indien ook zogeheten plug-in modellen worden meegerekend, dan rijden er in Nederland bijna 198.000 auto’s rond met een stekker. Dat zijn er 43 procent meer dan op 1 januari 2019. Begin dit jaar had 2,3 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekkeraansluting. In 2019 was dit nog 1,6 procent. Vooral het aantal volledig elektrische auto’s is sterk gegroeid dankzij diverse stimuleringsmaatregelen van de overheid, zoals een verlaagde bijtelling.

Het aantal stekker hybride modellen in Nederland daalde van 94.000 exemplaren op 1 januari 2019 naar 91.000 stuks begin dit jaar. Vanaf 2015 was er sprake van een forse toename, maar die groei stagneerde in 2017 toen de bijtelling voor een zogeheten PHEV verhoogd werd naar 22 procent. Daarmee viel de verkoop vrijwel geheel stil. Nu lijkt de stekker hybride bezig te zijn met een comeback. Dat is vooral te danken aan grotere SUV modellen. Die zijn met name in plug-in uitvoering erg populair.

Volgens het CBS wordt ruim 82 procent van de volledig elektrische auto’s zakelijk gereden. Dat komt door het fiscale voordeel waarvan leaserijders kunnen profiteren indien zij kiezen voor een emissievrije personenwagen. In 2019 was de bijtelling slechts 4 procent en met ingang van 1 januari 2020 is dat 8 procent; nog altijd veel minder dan het reguliere percentage (22). Met ingang van 2019 geldt de verlaagde bijtelling alleen tot een catalogusprijs van 50.000 euro. Dit jaar is de limiet verlaagd naar 45.000 euro. Is een elektrische auto duurder, dan betaalt de leaserijder over het resterende bedrag 22 procent bijtelling.

Het vooruitzicht van een verdubbeling van de bijtelling per 1 januari dit jaar zorgde er afgelopen december voor dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s piekte met 22.900 stuks. Dit aantal was groter dan de hoeveelheid emissievrije personenwagens die in de 5 maanden daarvoor op kenteken waren gezet. In totaal zijn in 2019 bijna 63.000 nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht. Een jaar eerder waren dat er ‘slechts’ 25.000. De sterk toegenomen verkopen zijn overigens ook een gevolg van het veel ruimere aanbod. Zo werd de Tesla Model 3 pas vorig jaar goed leverbaar. In 2019 brak ook de Hyundai Kona Electric door in Nederland.

Het aantal auto’s met (deels) elektrische aandrijving staat inmiddels op 213.946 exemplaren, zo maakt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) bekend. De meerderheid betreft volledig emissievrije modellen. Daarvan reden er op 31 maart jl. 116.148 stuks van rond. Een jaar eerder waren dat er nog 54.453. Het aantal stekker hybride modellen bedraagt 97.553 stuks en er rijden in Nederland 245 waterstofauto’s met een brandstofcel rond. Deze voertuigen zijn eveneens elektrisch.

De Tesla Model 3 is met 31.528 exemplaren de populairste volledig elektrische auto in Nederland. Bij de stekker hybride modellen gaat nog altijd de Mitsubishi Outlander PHEV aan kop. Het aantal publieke laadpalen in Nederland is in maart gestegen naar 55.820 stuks, waarvan er 1.363 snelladers zijn. In Amsterdam kwamen er vorige maand met 178 exemplaren de meeste laadpalen bij. In de hoofdstad kan men nu op 5.298 locaties opladen. Den Haag volgt met 2.819 plekken.

Reageren is niet mogelijk.