Nissan vervangt stokoude 370Z binnenkort door 400Z

0

De afgelopen 15 maanden deed niemand het in Nederland, maar theoretisch kan het nog steeds: een Nissan 370Z kopen. Maar niet meer voor lang, want de sportwagen krijgt binnen een jaar eindelijk een opvolger: hij zal worden afgelost door de 400Z.

De 370Z staat sinds 2009 in de prijslijst. Bij zijn introductie was er sprake van een verleidelijke, achterwiel aangedreven 2-zits sportwagen met een dikke atmosferische V6 motor. De 370Z heeft nog steeds wel een bepaalde charme, maar met name de aandrijflijn is achterhaald: een CO2 uitstoot van 284 gram/km terwijl de Cayman S de milieuschade beperkt houdt tot 193 gram ‘kan’ vandaag de dag echt niet meer. Bovendien zorgt die emissiewaarde voor een enorm hoge BPM, waardoor de Nissan in Nederland alleen tegen premium prijzen kan worden aangeboden. Logisch dat de sportwagen fan dan in zijn luie stoel blijft zitten.

Maar gelukkig is er een opvolger voor de hoogbejaarde 370Z in beeld. Die zal binnen een jaar worden voorgesteld en gaat 400Z heten. Die typeaanduiding betekent niet dat hij een atmosferische 4,0 liter motor krijgt. Nissan gaat voor de opvolger gebruik maken van de 3,0 liter grote V6 met 2 turbo’s van luxe dochter Infiniti. Daar produceert het blok om en bij de 400 pk en dat zou in de nieuwe 400Z niet anders zijn (de typeaanduiding is dus wel degelijk passend). Het betekent dat er sprake is van een flinke toename ten opzichte van de huidige 328 pk van de 370Z (de Nismo uitvoering schopt het tot iets meer paardenkrachten). Al het motorvermogen gaat naar de achterwielen.

Het design van de 400Z wordt gekenmerkt door enkele retro-elementen met duidelijke invloeden van oervader 240Z in de voorkant en van de 300ZX in de achterzijde, zo laten dealers in de Verenigde Staten weten die de nieuwe sportwagen al in prototypevorm hebben mogen zien. In het interieur is voor Nissan veel te winnen, want het binnenste van de 370Z is behoorlijk gedateerd. Verwacht dus de nodige digitale schermen en de vermindering van het aantal fysieke knoppen.

Nissan heeft de nieuwe sportwagen primair voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkeld; of hij naar Europa komt, is onzeker vanwege de steeds strenger wordende uitstoot normen. Maar mocht de nieuwe Nissan 400Z wel onze kant op gaan komen, dan zal hij hoger worden gepositioneerd dan de Alpine A110 en de Toyota GR Supra. Die kosten in dik aangeklede vorm afgerond 80 mille. De 400Z wordt zeker 20 procent duurder, maar is met 400 pk ook duidelijk krachtiger want de genoemde concurrenten (de 110 S en de GR Supra 3.0 zijn maximaal respectievelijk 292 pk en 340 pk sterk.

Reageren is niet mogelijk.