Prijs vergelijking Alfa Romeo Giulia GTA

0

De prijzen van de Alfa Romeo Giulia GTA bekend. Om maar met de deur in huis te vallen: die zijn niet misselijk. Maar dat was al te verwachten aangezien de Giulia GTA slechts in geringe oplage gebouwd gaat worden. Exclusiviteit heeft zijn prijs.

De speciale uitvoering is de heftigste Giulia ooit en misschien wel de heetste Italiaanse sedan uit de geschiedenis die menig autoliefhebber doet watertanden. Dat geldt helemaal voor de GTAm die geen achterbank heeft maar wel een rolkooi. Er worden in totaal 500 stuks van de bijzondere Alfa Romeo gebouwd. Kort samengevat: de Alfa Romeo Giulia GTA kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Alfa RomeoBMWMaseratiMercedes-AMGPorsche
Giulia8-serie CoupéGranTurismoGT 4-doorPanamera
GTAM CompetitionMC63 S 4Matic+Turbo
± 230.000 euro222.699 euro238.500 euro226.439 euro213.100 euro
Alfa RomeoAston MartinFerrariMercedes-AMGPorsche
GiuliaV8 VantageRomaGT911 Carrera
GTAmCCarrera Turbo
±236.000 euro211.000 euro244.030 euro232.563 euro± 250.000 euro

De reguliere GTA gaat circa 230.000 euro kosten (het definitieve tarief hangt af van de nog officieel te meten CO2 uitstoot). Voor de nóg meer hardcore ‘m’ versie rekent Alfa Romeo ongeveer 236.000 euro. De Giulia GTA is daarmee duurder dan de coupéversie van de 8C destijds was. De enige directe concurrent van de Giulia GTA is de Jaguar XE SV Project 8. Die heeft nooit officieel een plek in de prijslijst gekregen, maar exemplaren op kenteken worden momenteel op websites aangeboden voor 240.000 à 275.000 euro. Die is dus nóg duurder dan de Alfa Romeo, maar heeft wel een 5,0 liter grote V8 aan boord. De Giulia GTA moet het doen met ‘slechts’ een V6 (van 2,9 liter).

De 2,9 liter V6 motor is trouwens ook in de afgerond 122 mille kostende Quadrifoglio uitvoering van de Giulia te vinden. In die Alfa Romeo is het blok goed voor 510 pk. In de Giulia GTA is de 6 cilinder motor liefst 540 pk sterk. Daarnaast is de gelimiteerde editie ook nog eens 100 kilo lichter, waardoor er vanuit stilstand in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u kan worden gesprint. De Quadrifoglio uitvoering heeft 0,3 tel meer nodig voor de acceleratie klus. De gewichtsbesparing bij de Giulia GTA is onder andere te danken aan het gebruik van koolstofvezel voor de motorkap, het dak, de voorbumper, de spatborden en zelfs de aandrijfas. De portierramen zijn van lexaan vervaardigd.

Voor (minimaal) 230.000 euro krijgt men niet alleen 30 pk extra, maar ook een reeks uiterlijke verfraaiingen en een grotendeels met Alcantara bekleed interieur. Daarnaast kan de klant rekenen op aerodynamische slimmigheden van Sauber en ingrijpende aanpassingen van het onderstel met als doel het bochtgedrag van de Giulia GTA te verbeteren in vergelijking met de Quadrifoglio uitvoering. De speciale Alfa Romeo kan worden herkend aan een flink bemeten diffusor met de uitlaten in het midden, 50 millimeter extra spoorbreedte, Centerlock velgen, bredere wielkasten, specifieke zij schorten, zwarte details en een achterspoiler.

De nog extremere, op circuitgebruik gerichte, ‘m’ versie beschikt bovendien over een sleepoog vóór en een nog grotere koolstofvezel achterspoiler plus idem diffusor. Zijn cockpit is voorzien van een rolkooi, een brandblusser en 2 koolstofvezel racestoelen. Die editie kent overigens ook een oplage van 500 stuks en is eveneens straat legaal.

Waarom zit Alfa Romeo zo hoog in de boom met zijn tarieven voor de Giulia GTA? Het antwoord van de Italianen is dat men niet alleen een auto koopt, maar een complete ‘ervaring’. Bij de prijs inbegrepen is namelijk ook een Bell helm met GTA stickers, een eigen racepak van Alpinestars, een autohoes van Goodwool en een rij training van de Alfa Romeo Driving Academy. Het gehele aankoopproces wordt begeleid door een productspecialist van het Italiaanse automerk. Elke klant kan zijn eigen kleurencombinatie aanvragen en daarbij een bijpassende autohoes kopen.

Bij de zogeheten Centro Stile Alfa Romeo afdeling kan men kiezen uit een aantal historische racekleuren. Daarmee wordt een knipoog gegeven naar de oude race-exemplaren van de Giulia GTA uit de jaren ’60. Voor ons Nederlanders is de okergeel met klassiek witte strepen gedecoreerde versie het leukst. Die is namelijk gebaseerd op een Alfa Romeo 1750 GTAm en 2000 GTAm die in 1970 en 1971 in het Europese toerwagen kampioenschap werden bestuurd door onze winnende landgenoot Toine Hezemans.

De klant kan sowieso zelf het racenummer op de zijkant uitkiezen. De ‘standaard fabriekskleuren die zonder bemoeienis van de Centro Stile afdeling besteld kunnen worden, zijn Rosso GTA, Bianco Trofeo en Verde Montreal. Rood, wit en groen dus, oftewel de kleuren van de Italiaanse vlag. Het is nog niet bekend wanneer er gereden kan worden met de Alfa Romeo Giulia GTA. Maar hopelijk is de conclusie na het uitstappen dat hij elke cent waard is.

 

Reageren is niet mogelijk.