Prijs vergelijking BMW M340d xDrive

0

De Nederlandse prijs van de BMW M340d xDrive is bekend. Wat diverse Duitse autofabrikanten betreft, is diesel nog lang niet dood. Sterker nog: oliegestookte modellen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot. Tenminste, als het alternatief voor de betreffende klant een benzinemodel geweest zou zijn. Audi gelooft het meest in de renaissance van de dieselmotor, getuige diverse S modellen, maar ook BMW gaat nu een stap verder bij het combineren van de M Performance verpakking met een oliegestookte motor. De eerste stap werd jaren geleden gezet met de introductie van de M550d en nu volgt de M340d.

De M340d beschikt standaard over vierwielaandrijving en heeft dus ook een xDrive badge. Onder de kap zit het befaamde 3,0 liter 6 cilinder lijn blok. In de M340d xDrive bedraagt het vermogen 340 pk en aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. Dankzij milde hybride techniek wringt de aandrijflijn er tijdelijk 11 extra pk uit. De BMW sprint in sedanvorm in slechts 4,6 seconden naar 100 km/u. De Touring heeft als M340d xDrive voor dezelfde taak 0,2 tel langer nodig. De topsnelheid is bij beide carrosserievarianten elektronisch begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde dieselverbruik van de sedanversie va de M340d xDrive komt volgens BMW uit 5,3 à 5,7 liter per 100 kilometer. De Touring heeft met 5,4 à 5,8 liter iets meer dorst. De M340d xDrive kan tot een snelheid van 160 km/u tijdelijk ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor.

BMW vraagt 84.345 euro voor de M340d xDrive. Dat is enerzijds fors meer dan de 265 pk sterke 330d xDrive moet opbrengen (68.425 euro), maar anderzijds wezenlijk minder dan de 347 pk sterke Audi S4 3.0 TDI Quattro kost (97.010 euro). Voor de 3-serie Touring met deze aandrijflijn vraagt BMW een bedrag van 86.763 euro. Beide sportieve dieselversies zijn van buiten onder meer te herkennen aan M spoiler & bumperwerk en aan speciale 18 inch lichtmetalen velgen. Mercedes-Benz heeft geen direct alternatief voor de BMW M340d xDrive. Al met al is de spoeling erg dun. Dus als er al een renaissance van de dieselmotor gaat plaatsvinden, dan gebeurt dat op bescheiden schaal.

Reageren is niet mogelijk.