Zuinig maar braver dan zijn uiterlijk doet vermoeden: test Kia XCeed 1.6 GDI PHEV

0

Waarom de korte test?

Kia breidt haar Ceed familie gestaag uit. Niet alleen met extra carrosserievorm (naast de reguliere Hatchback en Sportswagon kan de klant nu ook opteren voor de ProCeed lifestyle combi en de XCeed cross-over), maar ook met nieuwe aandrijfopties. De jongste toevoeging betreft de stekker hybride Ceed SW en XCeed.

De eerste kon al eerder worden getest en nu is het de beurt aan de cross-over in zogeheten PHEV uitvoering. Die kan met name interessant zijn voor particuliere rijders aangezien het half tarief voor wat betreft de wegenbelasting van toepassing is. Ook valt er, met ijzeren laaddiscipline, een laag benzineverbruik te realiseren.

 

Wat voor auto is het?

In de XCeed 1.6 GDI PHEV, zoals het model officieel heet, werkt een 1,6 liter atmosferische benzine viercilinder van 105 pk samen met een 60 pk sterke elektromotor. Gecombineerd zijn zij goed voor een systeemvermogen van 141 pk. Aan koppel is er maximaal 265 Nm beschikbaar. Als transmissie fungeert een 6-traps automaat met dubbele koppeling. De elektromotor haalt zijn stroom uit een 8,9 kWh lithium/ion polymeer accu. Snel opladen is niet mogelijk, maar met zijn 3,3 kW lader laat de Kia zich in 2 uur en 15 minuten via een 240 volt laadstation met een Type 2 stekker ‘voltanken’. Plugt men de Ceed thuis in bij een normaal stopcontact, dan duurt deze exercitie een volle 5 uur.

Kia geeft voor de stekker hybride cross-over een gemiddeld benzineverbruik van 1,1 à 1,3 liter per 100 km op, althans als de auto is voorzien van 16 inch velgen. Dat betekent een CO2-uitstoot van 28 à 34 gram/km. In elektrische modus kan de XCeed 1.6 GDI PHEV een topsnelheid bereiken van 120 km/u. Stroopt ook de benzinemotor zijn mouwen op, dan is 195 km/u mogelijk en zit men in 10,6 seconden op 100 km/u.

 

Is het wat?

De stekker hybride uitvoeringen van de nieuwe Volkswagen Golf zijn 204 pk of 245 pk sterk. Het systeemvermogen van de soortgelijke Kia XCeed steekt daar bescheiden bij af. En omdat de 1.6 GDI PHEV versie 115 kilo zwaarder is dan de 1.4 T-GDI benzine uitvoering met 7DCT automaat, geldt die kwalificatie ook voor de prestaties. Anders gezegd: echt vlot is de Kia in deze vorm niet. De stekker hybride XCeed accelereert traag en op een 2-baans weg ander verkeer inhalen is een uitdaging. Er is weliswaar een Sport modus, maar die doet de 1.6 GDI PHEV amper sneller reageren op gaspedaal commando’s.

Praktische minpunten heeft de stekker hybride XCeed ook. Zo is de kofferbak 135 liter kleiner dan van de reguliere versies met benzinemotor. De klant zal het moeten doen met slechts 291 liter en dat is zelfs minder dan in de Kia Rio, een B segment model en geen middenklasser, past (325 liter). De achterpassagiers moeten eveneens water bij de wijn doen, want doordat de accu onder hun bank is geplaatst, zitten zijn iets hoger en meer naar voren, met als gevolg minder ruimte voor hoofd en benen. Dergelijke nadelen zie ik vaker bij stekker hybride auto’s, maar vanwege het specifieke carrosseriedesign van de XCeed (waarbij vorm boven functie gaat) is het ruimteverlies bij deze Koreaan duidelijker merkbaar.

Maar als je gaat rijden vergeet je al snel de praktische nadelen. De aandrijflijn functioneert soepel en de samenwerking tussen beide typen motoren is naadloos. Je kan merken dat Kia al jarenlange ervaring heeft met stekker hybride techniek; onder andere in de Rio en Optima. Een groot pluspunt van de 1.6 GDI PHEV uitvoering is zijn lage benzineverbruik, waardoor de CO2 emissiewaarde van de geteste ExecutiveLine variant slechts 32 gram/km bedraagt.

De Kia kan bovendien 58 kilometer emissievrij rijden dus in de praktijk kan bij heel wat ritten de verbrandingsmotor uitgeschakeld blijven. Mits je steeds braaf bijlaadt natuurlijk. Is die 58 kilometer aan rij bereik aan de krappe kant, dan kan de bestuurder voor de slimme Driver Only modus opteren. In die stand zijn alleen de (airconditioning) ventilatieroosters bij zijn werk/zit plek actief. Daarnaast laat de Kia zich eenvoudig programmeren om pas ‘s nachts op te laden, als stroom goedkoper is dan tijdens piekuren.

Lof verdient ook de interieurafwerking van de XCeed. Die is samen met de bouwkwaliteit voor volumemerk begrippen bovengemiddeld goed. De geteste ExecutiveLine variant biedt zaken als een 12,3 inch digitaal instrumenten cluster, een groot glazen schuif/kanteldak, lederen bekleding, een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, ventileerbare voorstoelen, stoelverwarming achter, een in 3 delen neerklapbare achterbank, een draadloos oplaadstation voor telefoons en een slimme, automatische openende achterklep.

Hij staat op 17 inch lichtmetalen velgen en voegt nóg meer assistentiesystemen toe zoals dode hoek detectie en kruisend verkeer detectie achter.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Kia XCeed 1.6 GDI PHEV belooft qua vaste en variabele kosten geen dure te jongen te worden voor zijn eigenaar, ook omdat je 7 jaar garantie krijgt en de storinggevoeligheid van de modellen van het Koreaanse automerk laag is. Verder rijdt hij comfortabel en probleemloos. Spannend wordt het echter nooit aan boord en de stekker hybride uitvoering biedt duidelijk minder ruimte dan de reguliere versies van de XCeed. Gezinnen met kinderen doen er waarschijnlijk verstandiger aan om voor de soortgelijke uitvoering van de Niro te opteren. Die is 700 euro goedkoper en heeft een grotere kofferbak zonder aan stoerheid in te leveren.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    7.2

Reageren is niet mogelijk.