Lightyear tilt samen met DSM zonnedaken naar een hoger plan

0

Lightyear, het bedrijf dat werkt aan een personenwagen die rijdt op zonne-energie, en multinational DSM gaan samenwerken. Doel is om zonnepanelen voor auto’s breed beschikbaar te maken. Lightyear brengt haar kennis over duurzame energie voor mobiliteit in, terwijl DSM zegt te weten hoe je de technologie opschaalt.

De afdeling DSM Advanced Solar ontwikkelde een paar jaar geleden een nieuwe, geleidende backsheet voor zogeheten backcontact zonnepanelen, waarbij de bedrading aan de achterkant loopt. Daarmee verdwijnen de bekende zilverkleurige lijnen op de bovenkant van het paneel, waardoor er meer oppervlak is om energie van de zon op te wekken. Ook wordt het daarmee makkelijker om een buigzaam paneel te maken dat er mooier uit ziet. Dat is belangrijk voor daken of auto’s, waar mensen de panelen zien.

Lightyear werkte ondertussen verder aan haar revolutionaire elektrische auto, de Lightyear One, die voor een groot deel op zelf opgewekte zonne-energie kan rijden. De eerste versie moet volgend jaar op de markt verschijnen. Het zonnedak van de auto bevat de geleidende backsheets van DSM. Op die plek is het handig omdat het resulteert in een groter zon oppervlak en er beter uit ziet.

“Maar om impact te hebben op het gebied van schone mobiliteit en klimaatverandering, stelden wij aan Lightyear voor om samen te werken met als doel de zonnedak techniek voor auto’s die zij ontwikkelden op te schalen”, aldus Pascal de Sain, vice-president Advanced Solar bij DSM. Samen met Lightyear wil het bedrijf geïntegreerde, zonnedaken voor auto’s, busjes, taxi’s, vrachtwagens en allerlei andere voertuigen ontwikkelen en verkopen. “Voor Lightyear is het ook een manier om hun techniekcurve sneller te doorlopen. Hun auto is veel méér dan alleen de zonnepanelen. Samen gaan wij zonne-energie naar andere voertuigen brengen”, zegt De Sain. “Op dit moment lopen er tests bij andere bedrijven met verschillende soorten voertuigen. Die moeten duidelijk maken waar precies een afzetmarkt is voor de geïntegreerde zonnedaken. Wij verwachten binnen een paar maanden al met de eerste concrete aankondiging te kunnen komen”. De bedrijven hebben goede hoop dat er een afzetmarkt is. “Maar het is wel een grote uitdaging om de juiste ingang te vinden. Daarom kijken we ook naar alle mobiliteit soorten om uit te zoeken waar de zonnedaken het beste passen”.

“Voor ons betekent dit een mooie verbreding”, aldus Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear. “We zijn inmiddels samen met DSM bezig met de eerste proefprojecten en hopen na de zomer de eerste resultaten te kunnen presenteren”. Het Nederlandse bedrijf lanceerde vorig jaar haar eerste prototype: de Lightyear One. Die auto wordt aangedreven door stroom dat afkomstig uit van het dak met zonnecellen. Hij kan volgens de ontwerpers 725 kilometer rijden op de volle batterij. Het zonnedak bestaat uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. Bij normaal gebruik zou tussen de 79 en 90 procent van de energie geleverd moeten worden door het zonnedak. De Lightyear One kost 150.000 euro en is inmiddels in voorserie productie genomen. Naar verwachting zal volgend jaar de levering van de eerste exemplaren aan de klant komen. Het bedrijf kondigde eerder dit jaar aan met een instapmodel te komen. Maar de vraag is of Lightyear niet meer succeskans heeft als toeleverancier in plaats van autofabrikant.

Sinds 2019 heeft DSM samen met Amerikaanse modulefabrikant Silfab een fabriek voor (vaste) high power zonnepanelen, op basis van backcontact technologie. Daar produceert het bedrijf tientallen megawatts aan panelen per jaar. Deze zijn voornamelijk bedoeld voor vaste toepassingen, zoals daken van huizen en commerciële gebouwen. De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er 3 procent meer vermogen kan worden geleverd.

Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens en bussen, zodat gebruikers hun voertuig direct met schone energie kunnen opladen. De wereldwijde markt voor elektrische auto’s biedt een enorm potentieel voor groei, zo stellen Lightyear en DSM in een verklaring. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard dollar en dat kan volgens ramingen tegen 2027 oplopen tot meer dan 800 miljard dollar. “Om deze groei te versnellen, moet de branche voor elektrische voertuigen 2 hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet. Lightyear en DSM voorzien in deze behoefte. De samenwerking maakt het mogelijk om het bereik van elektrische auto’s te vergroten met energie die direct van de zon komt. De verwachting is dat de integratie van een zonnedak een goede investering betekent voor meerdere marktsegmenten”, aldus De Sain.

Reageren is niet mogelijk.