B segment SUV van Alfa Romeo wordt volledig elektrisch

0

Autointernationaal.nl berichtte eerder vandaag in de Newsflash over een B segment SUV van Alfa Romeo die een volledig elektrische aandrijflijn krijgt. Inmiddels is er beeldmateriaal in de vorm van computertekeningen beschikbaar. Verder denkt Autointernationaal.nl dat de nieuwe Alfa Romeo iets andere specificaties krijgt dan de Engelstalige pers meldt.

Nu de finish bij de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles met PSA in zicht is, kan ook Alfa Romeo haar productplannen hierop gaan afstemmen. Voor de Tonale, een SUV voor het C segment op basis van de Jeep Renegade / Compass komt het Frans / Italiaanse huwelijk te laat. Dus dat model zal ‘gewoon’ leverbaar worden in een stekker hybride uitvoering. Prijstechnisch zal de Tonale in hetzelfde prijsveld gaan opereren als de Giulietta die dit jaar met pensioen gaat. Maar zijn kleinere broer voor het B segment wordt volledig elektrisch. De compacte SUV zal hiervoor gebruik gaan maken van het e-CMP platform van PSA.

Het e-CMP platform is momenteel te vinden onder de elektrisch aangedreven varianten van de Peugeot modellen 208 plus 208, de Opel Corsa en de DS 3 Crossback. Volgende maand zal de nieuwe Citroën C4 worden voorgesteld die van hetzelfde onderstel gebruik gaat maken en later dit jaar volgt de nieuwe Opel Mokka. De B segment SUV van Alfa Romeo, die dus ook de e-CMP krijgt, verschijnt in 2022. De in de inleiding genoemde Engelstalige pers spreekt van een auto met ongeveer hetzelfde formaat als de Peugeot 2008, maar Autointernationaal.nl denkt niet dat dit het geval zal zijn. Diens wielbasis (2.605 mm) zit namelijk te veel in het vaarwater van de as afstand van de Jeep Renegade (2.570 mm) en Compass (2.636 mm); SUV modellen die hun techniek beschikbaar gaan stellen aan de Tonale.

Autointernationaal.nl acht het daarom aannemelijker dat voor de B segment SUV van Alfa Romeo de e-CMP platformversie van de DS 3 Crossback als basis zal worden genomen. Die heeft een wielbasis van 2.558 mm. Voor het formaat van het accupakket maakt dat overigens niet uit: dat is in alle gevallen 50 kWh, waarmee volgens de WLTP cyclus een rij bereik van 310 à 330 kilometer (afhankelijk van het PSA model) mogelijk is. Omdat Alfa Romeo op sportief vlak een reputatie hoog te houden heeft, zal de B segment SUV echter niet de 136 pk sterke elektromotor van de DS 3 Crossback krijgen, maar de 170 pk variant van de e-208 Peugeot Sport. Voor deze emissieloze Fransoos werd eerder deze week een richtprijs van minimaal 45 mille genoemd. Het instaptarief voor de Alfa Romeo wordt vermoedelijk 49.500 euro. Dat lijkt veel geld, maar bij DS kan je 47.690 stuk slaan op de duurste 3 Crossback E-Tense met ‘slechts’ 136 pk. En eenmaal rijk aangekleed gaat de prijs van de Mini Electric Yours ook richting de 50 mille.

Bovengenoemde modellen van PSA op basis van het CMP platform zijn ook gewoon met een verbrandingsmotor leverbaar. De kans is dus groot dat dit ook bij de B segment SUV van Alfa Romeo het geval zal zijn. Reken echter niet op het 1,0 dan wel 1,3 liter blok van Fiat en Jeep, maar op de Franse 1,2 liter PureTech unit. Die is goedkoper om te produceren, efficiënter en in staat om 155 pk te mobiliseren. De techniek wordt dus ‘Frans’, maar fans van Alfa Romeo hoeven niet te vrezen dat het er geen sprake zal zijn van een Italiaans karakter, want aan de hand van de computertekeningen bij dit artikel kan je zien dat de B segment SUV qua carrosserieontwerp een eigen weg in zal slaan.

Reageren is niet mogelijk.