Belgische autoverkoop daalt in april met 90 procent

0

De door de corona pandemie afgedwongen lockdown heeft een verpletterende invloed op de autoverkoop bij onze zuiderburen. Met amper 5.297 nieuwe kentekenregistraties was er in april sprake van een regelrechte catastrofe.

Wat een verschil een jaar maken kan. De beperkende maatregelen naar aanleiding van de wereldwijde corona crisis hakt zwaar in de Belgische autoverkoop. In april 2019 werden er nog 53.498 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, maar de afgelopen maand bleef de teller steken op 5.297 exemplaren. Dat is een daling van zo maar eventjes 90,1 procent! De enige auto’s die in deze lockdown periode geleverd konden worden, waren bestemd voor personen die dat voertuig nodig hadden om hun beroep uit te kunnen oefenen of die zich konden beroepen op een andere essentiële reden. Er werden in België ook enkele personenwagens aan huis afgeleverd, maar dat gaat om een verwaarloosbaar aantal.

In april verkocht BMW met 559 registraties bij onze zuiderburen de meeste personenwagens, gevolgd door Toyota (470) en Volkswagen (450). Opel (346 stuks) en Renault (306 eenheden) sluiten de top 5 af. Op jaarbasis (gemeten over de eerste 4 maanden van het jaar) blijft de autoproducent uit Wolfsburg de ranglijst evenwel aanvoeren met 12.899 inschrijvingen. Daarna volgen BMW (11.355) en Peugeot (8.982).

In deze periode was er in vergelijking met de eerste 4 maanden van 2019 was er in België sprake van een verkoopdaling van 36,6 procent tot 132.713 nieuwe personenwagens, zo blijkt uit de cijfers die Febiac, de Belgische federatie voor de automobiel, heeft vrijgegeven. Een nagenoeg complete uitval van de registratie van nieuwe personenwagens in april werd overigens wel verwacht, na een daling van 47 procent in maart, toen er nog niet gedurende de hele maand sprake was van een lockdown.

Deze maand mogen autodealers in België hun showroom heropenen. Daardoor zal de verkoop van nieuwe personenwagens snel hervat kunnen worden. Dan kunnen de bloedrode cijfers een roze tintje krijgen. Tenzij de Belgische autoconsument zijn lust voor de aanschaf van een nieuwe vierwieler verloren heeft en vanwege de berichten over economische rampspoed liever zijn hand op de knip houdt.

 

Vergroening auto van de zaak

Wie in België vanaf 2025 nog op een fiscaal vriendelijke manier met een auto van de zaak wil rijden, zal dat moeten doen met een voertuig dat geheel emissievrij is. Daarover bereikte een gelegenheidscoalitie van CD&V, Open Vld en Groen een akkoord in het federale parlement. Het voorstel wordt volgende week toegelicht in de Kamer.

Terwijl details nog schaars zijn, lekte uit dat het huidige regime voor auto’s van de zaak wordt afgebouwd vanaf 2023. Die regeling wordt door de politiek omschreven als een ‘gunst’. Het gaat immers om een constructie die de Belg die het voorrecht van een auto van de zaak geniet in staat stelt een deel van zijn loon om te zetten in een minder belast voordeel. Hij hoeft immers niet zelf een personenwagen te kopen. Dat de maatregel er oorspronkelijk kwam om de gigantische belasting op lonen enigszins te temperen, is al lang vergeten. België heeft volgens rapporten van het Wereld Economisch Forum de op één hoogste belasting op lonen ter wereld. Alleen de Franse overheid houdt nòg meer in.

De Vlaamse partijen CD&V, Open Vld en Groen willen, wellicht met de steun van de socialisten, een einde aan die ‘gunstregeling’ maken voor zover het auto’s met een motor betreft die fossiele brandstoffen verstookt. N-VA kamerlid Wouter Raskin geeft aan het voorstel niet te zullen steunen vanwege de ongelukkige timing: “De coronacrisis stelt ons voor de zwaarste economische uitdaging sinds de jaren dertig van vorige eeuw. Wij vinden dit niet het moment om zo radicaal in te grijpen in de fiscaliteit van de auto van de zaak”.

Maar dat houdt de andere 3 politieke partijen er niet van om door te gaan met hun plannen. Vanaf 2029 zal er alleen nog fiscaal voordeel zijn voor auto’s zonder uitstoot. Personenwagens die tussen 2023 en 2025 in gebruik genomen worden, zullen nog tot 2029 kunnen genieten van het huidige fiscale regime. Daarna is enig voordeel er uitsluitend nog voor auto’s met nul emissie (lees: elektrisch of waterstof).

 

Reageren is niet mogelijk.