Nieuwstelex: Audi transformeert de TT tot een elektrische cross-over

0

+++ AUDI komt niet met een rechtstreekse opvolger voor de TT. De verkopen van sportwagens staat namelijk wereldwijd onder druk. Wat zijn dan wel groeisegmenten? Die van elektrische auto’s en cross-overs. Audi wil nu niets aan het toeval overlaten en transformeert de TT tot een … elektrische cross-over. Daarbij wordt de modelnaam veranderd in eTTron. Met 4,35 meter wordt hij korter en lager dan de Q3. De eTTron zal worden gebaseerd op het inmiddels van de Volkswagen ID.3 bekende MEB platform. De instapper krijgt een elektromotor van 204 pk die de achterwielen aandrijft. De actieradius bedraagt 350 kilometer. Het topmodel krijgt 2 motoren die gezamenlijk 408 pk leveren; op elke as een exemplaar. Hierdoor ontstaat vierwielaandrijving oftewel een heuse ‘Quattro’. Grotere accu’s zorgen voor een actieradius van 500 km. De eTTron is nog niet tijdens testritten betrapt, dus reken niet op een debuut voor 2023. In Nederland gaat de basisprijs circa 65.000 euro bedragen. +++

+++ De AUTOVERHUUR branche lijdt onder de lockdown en de sluiting van luchthavens. Hertz stevent daardoor op een faillissement af. Avis Budget en Europcar doen het niet veel beter. Hertz kan momenteel zijn 17 miljard dollar aan schulden niet terugbetalen. In april moest het verhuurbedrijf al 10.000 werknemers in Noord-Amerika ontslaan. Hertz is in zwaar weer geraakt omdat de kosten van de leasecontracten voor de huurauto’s gewoon doorlopen, terwijl er amper klanten zijn. Avis Budget hoopt ook op een versoepeling van de corona maatregelen en financiële steun van de Amerikaanse overheid. Anders zou het bedrijf ook snel zijn concurrent kunnen volgen richting een bankroet. Europcar, gebaseerd in Frankrijk, zou iets meer tijd hebben, vooral omdat dit bedrijf eigenaar is van een groot deel van zijn vloot. Bovendien kan deze autoverhuurder rekenen op steun van de Franse overheid, die zich garant heeft gesteld voor 90 procent van een lening van 220 miljoen euro. Mocht een van de hiervoor genoemde bedrijven omvallen, dan zal de occasionmarkt overspoeld worden met tweedehands auto’s die tegen een lage prijs aangeboden gaan worden om zo de curator in staat te stellen een deel van de schulden alsnog af te lossen. +++

+++ BMW gaat haar nieuwe M topmodellen meer vermogen geven. In principe zal daarvoor geen limiet zijn, zo laat de Beierse autofabrikant bij monde van divisie directeur Markus Flasch. Dankzij de extra schep vermogen zal er altijd verschil blijven met de reguliere modellen van BMW. “De M divisie zal nooit concurreren met het moederbedrijf. Wij zijn de overdrijvende factor van rij plezier. M complementeert BMW en dat zal altijd zo blijven”. In de afgelopen 5 jaar zijn de verkopen hard gestegen. In 2019 werden er wereldwijd 135.829 M modellen aan de man gebracht. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de relatief nieuwe BMW M2. Volgens Flasch is dit model, vergeleken met de M3 en de M4, een kleiner, ruiger en scherper product, waardoor er van interne concurrentie geen sprake zou zijn. “Ik ben erg blij met deze set-up en dat moeten wij zo houden”, aldus de divisiedirecteur. Op de vraag of er mogelijk een hybride of elektrisch M model komt, is zijn antwoord: “Als het haalbaar is om het karakter van ons repertoire daarbij te behouden zonder dat er ook maar iets van rij plezier ingeleverd hoeft te worden, dan gaat dat zeker gebeuren”. De laatste jaren stijgt het vermogen van de nieuwste M modellen niet meer zo hard als voorheen. “Dat komt niet door een afspraak die wij hierover hebben gemaakt. Het gaat om het aanbieden van een pakket dat voor iedereen toegankelijk is. Kracht is zinloos zonder controle, toch? Ik kan met de huidige, 600 pk sterke M5 in de winter naar mijn moeder rijden zonder dat zij zich zorgen hoeft te maken. De uitdaging zit er in om een dergelijk vermogen in een auto te integreren die voor iedereen toegankelijk is. Daar is M altijd al goed in geweest. Van een pk limiet is dus geen sprake”. +++

+++ In CHINA zijn in april ruim 1,4 miljoen nieuwe personenwagens verkocht; een daling van 5,6 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Toch wordt er opgelucht adem gehaald over dit resultaat. In februari lag de verkoop van personenwagens nog 79,0 procent onder het niveau van 2019 en in maart ging het om een min van 40,8 procent. Het aantal leveringen van fabrieken aan dealers zat in april zelfs in de lift: met afgerond 2 miljoen nieuwe auto’s was er sprake van een toename van 0,9 procent. Het is bovendien voor het eerst sinds juni 2018 dat er op jaarbasis sprake is van een stijging van het aantal leveringen door fabrieken aan dealers. Op jaarbasis (januari t/m april) is er nog wel sprake van een flinke achterstand. De teller stond na 4 maanden op 5,67 miljoen leveringen, waarmee het aantal verscheepte auto’s 32 procent lager was dan een jaar eerder. +++

+++ In FRANKRIJK heeft de regering bij monde van de minister van Financiën, Bruno Le Maire, gezegd dat de autoconcerns PSA en Renault op staatssteun kunnen rekenen. Daar moet echter wel iets tegenover staan: overhevelen van productie vanuit het buitenland naar Frankrijk. Le Maire zal deze week met vertegenwoordigers van PSA en Renault om de tafel gaan zitten om de details voor het steunplan te bespreken. Daarover wordt pas op z’n vroegst in augustus duidelijkheid verwacht. Maar nu al is duidelijk dat Le Maire de miljardensteun niet zonder voorwaarden zal verstrekken. “Wij staan klaar om jullie te helpen, om subsidies op de aanschaf van een nieuwe auto in te voeren en om de concurrentiepositie van de Franse fabriekslocaties te verbeteren. Maar in ruil daarvoor willen wij horen wat de plannen voor een terugkeer van de productie naar Frankrijk zijn. Alleen op die manier bouwen we een sterkere nationale auto-industrie”. Verplaatsing van de productie naar Frankrijk zal niet eenvoudig worden aangezien de voorbereidingstijd snel richting de 2 jaar gaat. Bovendien kunnen PSA noch Renault fabrieken elders in de wereld niet zomaar sluiten. Dat daar nu veel auto’s en onderdelen worden gemaakt, heeft alles te maken met een kostenvoordeel. Het terughalen van de productie naar Frankrijk betekent dus niet automatisch een sterker PSA of Renault. +++

+++ In Duitsland zijn er kits beschikbaar om oude dieselmotoren EURO 5 UPGRADE te geven. Maar er kan tot nu toe niet echt gesproken worden van een succes. In 2018 hebben de Duitse autoriteiten een plan ontwikkeld om oudere dieselauto’s (met motoren die aan de Euro 3 en 4 norm voldoen) ‘Euro 5 conform’ te maken. Hierdoor kunnen deze personenwagens dan zones binnenrijden die verboden zijn voor ‘oude’ diesels. Duitsers zijn zodoende niet ‘verplicht’ om een nieuwe auto aan te schaffen. Maar het plan is niet erg warm onthaald door de fabrikanten. BMW en Volvo weigeren deze technologie, die werkt volgens selectieve katalytische behandeling, te gebruiken. Het spreekt voor zich dat fabrikanten liever een nieuwe Euro 6d auto verkopen dan dat zij een oud model oplappen. Daimler en Volkswagen, die anders dan BMW en Volvo wel hebben gefraudeerd met emissietests, hebben vanwege de grote hoeveelheid boter op hun hoofd, het plan niet afgewezen. Het was mogelijk om bij de dealers van deze automerken een upgrade uit te laten voeren voor 3.000 euro. Klanten hebben daar echter feestelijk voor bedankt. De investering zal vermoedelijk nooit worden terugverdiend in de vorm van een evenredig hogere inruilwaarde. Ook zijn er zorgen om de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de ingreep, en is de consument bang voor vermogen verlies en een hoger verbruik. Kortom, het plan is uitgedraaid op een mislukking. Modernisering van oude motoren lijkt de automobilist niet aan te spreken, noch lijkt het goed te werken. +++

+++ De branchevereniging van Europese autofabrikanten heeft EURO NCAP gevraagd om de introductie van de nieuwe testprotocollen uit te stellen. De reden is het corona virus. De beperkende maatregelen die de overheden hebben ingevoerd om verspreiding van Covid-19 te beperken, zorgen voor vertragingen bij zowel de ontwikkeling als de productie van nieuwe modellen. Daarom heeft de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) gevraagd om de nieuwe testprotocollen die bepalend zijn voor de sterrenscores uit te stellen. Die strengere procedures staan momenteel gepland voor 2022. EuroNCAP wil dan nieuwe veiligheidsaspecten toevoegen aan de beoordeling, waaronder de detectie van zwakke weggebruikers en een verbeterde noodremhulp met autonome uitwijkfunctie. De ACEA stelt nu dat de corona pandemie er voor zorgt dat de verkoopcarrière van diverse automodellen noodgedwongen verlengd zal worden, waardoor zij hun huidige sterren kwijt dreigen te raken wanneer het nieuwe EuroNCAP testprotocul in werking treedt. De branchevereniging zegt ook dat een heleboel projecten noodgedwongen in de diepvriezer belandden (zoals de autonome rij systemen van Ford en waterstofaandrijving bij Mercedes) omdat de als gevolg van de sterk gedaalde inkomsten hiervoor de financiële middelen ontbreken. Productie implementatie van nieuwe systemen voor 2022 is daardoor niet mogelijk. Autofabrikanten zullen hierdoor een goede EuroNCAP score mislopen. +++

+++ Ook GENERAL MOTORS wordt hard geraakt door de coronacrisis, maar ondanks een sterke verkoopdaling wist het Amerikaanse concern wel uit de rode cijfers te blijven. De winstval bedroeg ‘slechts’ 87 procent. General Motors (GM) verkocht in de periode januari tot en met maart bijna 1,5 miljoen voertuigen, oftewel 22 procent minder dan een jaar eerder. Vooral in China werden minder orders genoteerd. De omzet daalde met 6 procent tot een kleine 33 miljard dollar. De winst kelderde zoals gezegd met 87 procent, maar er bleef nog wel 294 miljoen dollar aan de strijkstok hangen. GM had eerder al haar kwartaaldividend en aandelen inkoopprogramma opgeschort. Daarmee hoopt het bedrijf acute betalingsproblemen als gevolg van de coronacrisis te voorkomen. Dat GM tot nu toe niet in de rode cijfers is beland, is te danken aan de sterke verkopen van margerijke pick-ups als de Chevrolet Silverado en de GMC Sierra. Van dit type auto’s werden op jaarbasis zelfs 27 procent meer exemplaren verkocht. +++

+++ Het openbaar ministerie in Turkije heeft 4 piloten aangeklaagd wegens hun vermeende rol bij de spectaculaire vlucht van oud Nissan topman Carlos GHOSN uit Japan. Ook een medewerker van een vliegmaatschappij en 2 stewardessen hangt een gevangenis straf boven het hoofd. Ghosn wist vlak voor de jaarwisseling te ontsnappen uit zijn flat in Tokyo waar hij huisarrest had. Hij vloog toen via Turkije naar zijn geboorteland Libanon. Hij zou daarbij zijn overgestapt in Istanboel op een vliegtuig naar Beiroet. De officier van justitie in Istanboel heeft de piloten en de medewerker er van beschuldigd dat zij illegaal een immigrant het land hebben binnengesmokkeld. De stewardessen worden verdacht van het niet aangeven van een misdrijf. Het gerechtshof in Istanboel moet zich nu beraden over de beschuldigingen en vervolgens een datum voor de behandeling van de rechtszaak vaststellen. Het Turkse luchtvaartbedrijf MNG Jet heeft al eerder toegegeven dat 2 van haar toestellen werden gebruikt voor de ontsnapping van Ghosn. Een kantoormedewerker zou daarbij de vlucht gegevens hebben vervalst zodat zijn naam niet op de papierwinkel te zien was. Hij is samen met de piloten al eerder aangehouden. Het 5-tal verblijft sindsdien in de gevangenis. +++

+++ De JEEP Wrangler is tijdens een crashtest op zijn zijkant beland. De Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), kort door de bocht de Amerikaanse equivalent van ‘onze’ EuroNCAP, voerde onlangs een proef uit met de legendarische terreinwagen. Die viel vervolgens dus door de mand. De Wrangler kwam namelijk na de zogeheten ‘driverside small overlap crash’ op zijn zijkant terecht. Dat is tijdens tests van de IIHS nog niet eerder gebeurd. Bij de proef wordt met een voertuig op hoge snelheid een frontale crash uitgevoerd, waarbij alleen de uiterste zijkant van de neus een betonblok raakt. De Jeep had de twijfelachtige primeur om als eerste auto niet te slagen voor deze test. Omdat de Wrangler op andere onderdelen evenwel goed scoorde, werd de algehele veiligheid van de terreinwagen gewaardeerd met ‘gemiddeld’. EuroNCAP heeft overigens een andere testmethode dan de Amerikaanse zusterorganisatie. Dat komt omdat dit soort specifieke crashes in de praktijk niet vaak zouden voorkomen. Maar goed, dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat andere modellen niet in de problemen bij de test van de IIHS. +++

+++ In april zijn er in vergelijking met dezelfde maand van 2019 bijna 45 procent minder LEASE wagens op kenteken gezet. Alle grote automerken, Kia uitgezonderd, registreerden fors minder exemplaren. In april zijn er 9.350 leasewagens op kenteken gezet. Het totaal aantal leaseregistraties staat na 4 maanden op een kleine 73 duizend stuks, hetgeen 12,4 procent minder is dan in 2019. Kia wist als enige meer exemplaren te registreren. Desondanks blijft Volkswagen deze concurrent nipt voor. Peugeot maakt de leasetop 3 compleet. De daling van het aantal registraties komt onder andere doordat zowel leasemaatschappijen als hun klanten vaker dan voorheen liever contracten verlengen dan een nieuwe auto bestellen. Zoals gezegd ging in april Volkswagen aan kop. Voor dit merk waren er 1.306 registraties. Daarna volgen Kia (1.154), Peugeot (697), Skoda (591), Ford (587), Toyota (581), Opel (501), Renault (477), BMW (464) en Citroën (445). Bij de modellen ziet de top 5 er als volgt uit: Kia Niro 482 registraties, Volkswagen Polo 357, Ford Focus 334, Kia Picanto 295 en Volkswagen Golf 285. +++

+++ BMW stopt deels met haar OPHAALPROGRAMMA . Dit betekent dat het niet meer voor iedereen mogelijk is om de bestelde auto zelf in ontvangst te nemen op de plek waar deze gebouwd is. Eventueel werd het voertuig na de symbolische overhandiging van de sleutels naar de dealer gebracht waar de bestelling had plaatsgevonden. Voorheen was dit tegen meerprijs mogelijk bij BMW Welt. Maar Noord Amerikaanse klanten zijn per direct uitgesloten van dit programma. Reden is dat de grenzen van de Europese Unie vanwege de coronacrisis gesloten zijn voor personen die elders wonen. BMW zal dit jaar fors minder investeren dan in 2019: in plaats van 5,7 miljard euro minder dan 4 miljard euro. Dit betekent dat bepaalde projecten vertraging zullen oplopen. Één daarvan is de bouw van een nieuwe fabriek in Hongarije. Daarvoor zal de eerste steen dit jaar niet meer worden gelegd. +++

+++ Er blijkt veel onduidelijkheid over de risico’s en brandveiligheid van laadpalen in ondergrondse PARKEERGARAGES . De belangenorganisatie voor huiseigenaren adviseert haar leden dan ook de nieuwe NEN normering af te wachten waarin eisen worden opgenomen voor de veilige installatie en plaatsing van laadpalen. Eerder was er ook al media aandacht voor de gevaren van laadpalen in ondergrondse garages en het risico dat de brandweer er vaak heel moeilijk bij kan om te blussen. Volgens het Instituut voor Fysieke Veiligheid kunnen de laadpalen het beste bij de uitgang worden geplaatst zodat hulpdiensten er beter bij kunnen en het voertuig naar buiten kan worden gesleept. De verwachting is dat die aanbevelingen worden overgenomen in de nieuwe NEN norm. Uit onderzoek is gebleken dat momenteel laadpalen geregeld te verspreid in de parkeergarages zijn aangebracht en soms op de privé meterkast van bewoners zijn aangesloten. “Het kan niet anders dat verzekeraars zich kritischer gaan opstellen als meer duidelijkheid komt over de verminderde brandveiligheid van parkeergarages en daarboven gelegen appartementen. Hierdoor zullen de premies van opstalverzekeringen in een krimpende verzekeringsmarkt verder stijgen of in het ergste geval leiden tot uitsluiting onder de polis”, aldus een deskundige. +++

+++ De opmars van de SUV vertraagt de vergroening van het wagenpark. Auto’s worden op zich gestaag milieuvriendelijker. Maar deze ontwikkeling wordt gefrustreerd omdat de consument de voorkeur geeft aan zwaardere en krachtigere modellen. Daardoor daalt de CO2 uitstoot minder hard. Hierbij speelt ook de verminderde populariteit van dieselauto’s een rol. Die stoten gemiddeld minder CO2 uit dan personenwagens met een benzinemotor. Grootste boosdoener is evenwel de SUV. Die zijn gemiddeld niet alleen zwaarder dan ‘lage’ auto’s (1.517 kilo versus 1.370 kilo), maar ook krachtiger (146 pk tegenover 125 pk). Mede daardoor hebben SUV modellen een hoger gemiddeld verbruik en stoten zij ook meer CO2 uit (128 gram per kilometer versus 116 gram). Daarmee lijkt de verplichting van de uitstoot te beperken tot maximaal 95 gram/kilometer, die de Europese Unie oplegde aan de fabrikanten, nu al onhaalbaar. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat 450 miljoen euro investeren in de batterijcellen fabriek die zij samen met het Zweedse Northvolt gaat bouwen in Salzgitter. De joint venture wil in 2014 beginnen met de productie. De aanvangscapaciteit is 16 gW/uur. Volkswagen wil met deze investering haar strategische positie op het gebied van batterijen versterken. Stefan Sommer, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor inkoop en onderdelen, spreekt van een “sleutel technologie”. Hij zit ook in de Raad van Commissarissen van Northvolt. Dit bedrijf, opgericht door de ex-Tesla managers Peter Carlsson en Paolo Cerruti, bouwt al een fabriek voor de productie van vitale grondstoffen, cellen assemblage en recycling in het noorden van Zweden. Daar moet de productie volgend jaar op gang komen. Northvolt en Volkswagen richtten hun joint venture in september 2019 op. Doel is om grootschalige productie van lithium/ion batterijen in Duitsland van de grond te krijgen. Het besluit van Volkswagen om nu zelf ook de fabricage van de cellen te gaan regelen, is de volgende strategische stap, aldus Sommer. Het Duitse autoconcern beschouwt de transitie naar e-mobiliteit als onvermijdelijk. Daarom wil Volkswagen op het gebied van batterijcellen nieuwe standaarden ontwikkelen. De autofabrikanten legt overigens niet alle eieren in 1 mandje. Volkswagen onderhoudt ook relaties met verscheidene batterijproducenten. Daarbij gaat het om de Zuid Koreaanse bedrijven LG Chem, Samsung en SKI, en het Chinese. +++

 

Reageren is niet mogelijk.