Nieuwstelex: Citroën heeft haar plannen voor de Indiase automarkt klaar

0

+++ Geen terugroepactie, maar een update zoals wij die kennen van een computer of een telefoon: BMW gaat een softwareaanpassing ‘via de lucht’ uitrollen bij een half miljoen auto’s. BMW klanten waarvan hun auto de Remote Software Update (RSU) functie aan boord heeft, zullen merken dat hun voertuig nieuwe mogelijkheden krijgt. De nieuwe functies zitten vooral in de persoonlijke assistent en bij de parkeerhulp. De update laat ook toe om opties op afstand te installeren via de internetwinkel BMW ConnectedDrive Store, zoals automatisch grootlicht, een geïntegreerde, panoramische dashcam of een actieve snelheidsregelaar met Stop&Go functie. Een melding nodigt klanten van de autofabrikant uit München uit om de update te starten. Die kan rechtstreeks in het voertuig worden uitgevoerd door hem maximaal 20 minuten stil te laten staan. BMW stelt de klant ook in staat om de bestanden thuis te downloaden op de telefoon en ze vervolgens te synchroniseren met de auto. De gegevensoverdracht vereist 800 MB à 1 GB aan data, afhankelijk van het model en de opties. Deze update komt alleen beschikbaar voor exemplaren met het BMW Operating System 7 dat in 2018 werd gelanceerd en nu voor 9 modellen beschikbaar is, van de 1-serie tot de Z4. +++

+++ De omzet van de motor en auto BRANCHE is in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds 2013 gedaald. Oorzaak is de corona crisis en de gedeeltelijke lockdown die erop volgde. Met name de importeurs van auto’s en motoren boekten fors minder opbrengsten omdat veel autofabrieken hun deuren sloten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bedrijven in de motor en autobranche zagen hun omzet in het afgelopen kwartaal met 1,8 % afnemen in vergelijking met een jaar eerder. Importeurs van auto’s en motoren zagen hun inkomsten in maart met 18 % verdampen. Ook bij gespecialiseerde reparatie bedrijven en handelaars in auto-onderdelen liep de omzet terug. Alleen handelaren in, en reparateurs van, personenauto’s lukte het om ondanks de crisis te groeien, namelijk met 4 %, al was die toename veel bescheidener dan de 11 % omzetstijging in 2019. De verkoop van nieuwe auto’s en het onderhoud van personenwagens liepen in het eerste kwartaal en zelfs in maart, ondanks de maatregelen tegen het virus nog gewoon door. Een grote meerderheid (85 %) van de ondernemers verwacht in het lopende kwartaal een daling van de omzet. De eerste voortekenen zijn er al, want in april kromp die bij importeurs van auto’s en motorfietsen met 62 procent. Het gemiddelde omzetverlies voor de hele branche wordt geschat op 40 %. Dit is evenwel minder dan de krimp in het eerste kwartaal (ruim 44 %). Ook verwachten minder ondernemers (60 procent) binnen 3 maanden krediet nodig te hebben. Eerder ging het om 81 % van de ondervraagden. Het aantal faillissementen steeg licht in de periode januari t/m maart. In totaal gingen 23 bedrijven over de kop, terwijl dat er in het laatste kwartaal van 2019 iets (4) minder waren. Het beeld voor de toekomst onder ondernemers in de autobranche is echter gitzwart. In het eerste kwartaal was die met -7,6 punten al negatief, maar 2 weken na de ‘intelligente lockdown’ (aan het begin van het tweede kwartaal) daalde het vertrouwen van ondernemers naar -46,9 punten. Liefst 85 % van de ondernemers in de auto en motor branche verwacht een omzetafname in de huidige 3 maandenperiode. Vorig kwartaal was dat nog minder dan 20 %. Autodealers en onafhankelijke autobedrijven gaan uit van een omzetverlies van respectievelijk 41 % en 35 %. Verder nam het aantal vacatures een duikvlucht. In het eerste kwartaal stonden er nog 2.800 vacatures open, tegenover 4.000 een kwartaal daarvoor. Branchevereniging Bovag komt desondanks met een relatief hoopgevend geluid voor de sector. Eerder deze week constateerde deze organisatie namelijk dat 83 % van de ondervraagde ondernemers in de sector vertrouwen heeft dat hun bedrijf de corona crisis doorkomt. Bedrijven zien de klant namelijk terugkeren. +++

+++ CITROEN wil in India namens de PSA Groep een budgetmodel op de markt brengen. Die gaat minder dan 10.000 euro kosten. Bij PSA is sprake van een taakverdeling voor wat betreft de verovering van wereldmarkten, ondanks het floppen van DS in China. Peugeot gaat Noord Amerika voor zijn rekening nemen, Opel doet Rusland en Citroën mag consumenten in India gaan verleiden. Het merk met het visgraatlogo biedt aldaar reeds de C5 Aircross aan, maar om door te breken is een goedkoop model noodzakelijk dat tegen lage kosten valt te produceren. Vermoedelijk wordt het een C segment compacte middenklasser op basis van een versimpelde en makkelijk te vervaardigen versie van het CMP platform van de huidige DS 3 Crossback, Opel Corsa, Peugeot 208 / 2008. Citroën gaat dit onderstel ook gebruiken voor haar nieuwe SUV. Er zijn 3 carrosserievarianten gepland: een crossover, een sedan en een tot 4 meter ingekorte hatchback die vanwege zijn compactere formaat minder zwaar belast wordt door de Indiase overheid. Die laatste gaat een verkoopprijs van minder dan 10.000 euro in India krijgen (omgerekend naar de Nederlandse marktsituatie hebben wij het dan overigens al snel over 14.000 euro). Het C segment trio zal lokaal geproduceerd worden. Mogelijk gaat Citroën het modelontwerp ook gebruiken voor andere opkomende markten in Noord Afrika en Latijns Amerika. +++

+++ Wil jij jouw auto snel CORONA VIRUS vrij hebben? Zet hem in de zon. De auto 20 minuten laten opwarmen dan wel ‘braden’ is voldoende. Met de auto in de zon kan je meer zaken ontsmetten, zoals mondkapjes. Je legt ze gewoon in jouw vierwieler. Het corona virus houdt namelijk niet van warmte. En een auto in de zon bereikt al snel een temperatuur van 55 graden. Bij een temperatuur van 65 graden houdt het virus het slechts 5 minuutjes vol. Op een warme dag met volop zon wordt het in een geparkeerde auto met gesloten raampjes snel bloedheet. Bij een buitentemperatuur van 20 graden is het in de auto dan al snel 45 graden. Als je flink wat boodschappen aan het doen bent, geeft dat genoeg tijd om alles binnenin de auto te ontsmetten, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Georgia. Overigens kan het corona virus in normale omstandigheden (huiskamertemperaturen) een dag in leven blijven op papier of karton. Op een ondergrond van plastic of roestvrij staal vindt het virus het tot 3 dagen aangenaam. +++

+++ DAIMLER haakt aan op de geplande beursgang van de Chinese accufabrikant Farasis. Dat bedrijf levert de komende jaren accucellen voor elektrische auto’s van de automerken Mercedes en Smart. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz en het Chinees/Amerikaanse Farasis Energy sloten een klein jaar geleden een deal voor de levering van accucellen. Mercedes-Benz, dat hard op weg is om het volledig elektrische EQ label flink uit te breiden, is van Farasis afhankelijk voor de levering van lithium/ion accu’s. Nu Farasis voor zo’n 440 miljoen naar de beurs hoopt te gaan, haakt Daimler aan als mede-investeerder bij deze primaire emissie. Voor welk bedrag Daimler zich wil inkopen, is nog niet bekend. De investering moet volgens anonieme bronnen bij het autoconcern ook nog goedgekeurd worden. Eerder werd al bekend dat Farasis, dat ook in Duitsland een kantoor heeft, een fabriek bij onze oosterburen gaat bouwen voor de productie van de accu’s. Farasis heeft daarvoor al een investering gedaan van een slordige €600 miljoen. De accu’s die aldaar geproduceerd worden, worden door Mercedes-Benz in Kamens, Sindelfingen en Brühl samengevoegd in pakketten voor de elektrische modellen van het merk. Ook in China en in de Verenigde Staten heeft Daimler dergelijke ‘accufabrieken’ staan, waar de technologie van Farasis geprepareerd wordt voor gebruik in auto’s. Overigens is de Mercedes-Benz EQ C niet het gedroomde succes. De elektrische cross-over van Das Haus wordt namelijk slechts mondjesmaat verkocht. Terwijl concurrent Audi duizenden orders weet te noteren voor de e-Tron, enige worden verkocht, blijft het aantal bestellingen voor de EQ C steken op enkele honderdtallen. In 2019 zijn er in Duitsland slechts 397 van verkocht en tot en met april dit jaar waren dat er 276. Dat maakt een totaal van 673 eenheden. Dit wordt door de Duitse dealers gezien als een catastrofe en zelfs binnen het hogere management geldt de Mercedes-Benz EQC als een winkeldochter. Oorzaken zijn de weinig sexy vormgeving, het relatief kleine rij bereik en de simpele 1-fase laadtechniek. Mercedes-Benz hoopt dat de EQ V succesvoller zal zijn. Deze luxe personenbus met elektrische aandrijflijn kan nu worden besteld. De EQ V heeft een vermogen van 204 pk en een koppel van 362 Nm. Snel laden kan (onder andere bij Ionity) met maximaal 110 kW, regulier laden kan op 3-fasen met 11 kW. Het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh. Naar verwachting komt het rij bereik uit op ongeveer 400 kilometer. De topsnelheid kan optioneel worden verhoogd van 140 km/u naar 160 km/u. Ook deze Mercedes-Benz luistert naar het commando “Hey Mercedes”. Bediening van het infomediasysteem kan ook via een aanraakscherm dat 10,25 inch meet. De EQ V is te koop vanaf 71.388 euro (excl. BTW). +++

Reageren is niet mogelijk.