Renault schrapt 5.000 banen

0

Renault schrapt in de periode tot 2024 tenminste 5.000 banen. Details van het herstructureringsplan van de Franse autofabrikant worden later deze week bekendgemaakt. Doel is een kostenbesparing van 2 miljard euro. Fabriekssluitingen staan ook op de agenda.

Gedwongen ontslagen zullen zoveel mogelijk vermeden worden, zo laat een woordvoerder van Renault weten. Personeelsleden die de wettige pensioenleeftijd bereiken, worden niet vervangen. Op die manier wil Renault haar werknemersbestand inkrimpen. Bij de Franse autobouwer zijn 48.500 mensen in dienst. Renault is voor 15 procent in handen van de Franse staat.

Renault besloot eind vorig jaar sowieso al de broekriem flink gaan te zullen gaan aanhalen vanwege tegenvallende verkopen en het verdampen van de winstbijdrage van alliantiepartner Nissan. De autofabrikant wordt nu extra hard geraakt door de corona crisis. Renault gaat kosten besparen, maar hoopt daarnaast ook een flinke kapitaalinjectie vanuit de Franse regering te krijgen. De overheid staat klaar met 5 miljard euro om het autoconcern uit de brand te helpen, maar stelt wel voorwaarden. Zo moet Renault meer gaan inzetten op milieuvriendelijke (lees: elektrische) mo9dellen.

De Franse minister van Financiën, Bruno le Maire, benadrukte onlangs het belang van deze staatssteun omdat “Renault anders kan verdwijnen”. Hij lijkt te accepteren dat het bedrijf ook fabrieken wil sluiten in Frankrijk. Maar de bewindsman eist wel dat hoog-technologische activiteiten teruggehaald worden naar eigen land. Renault is extra kwetsbaar voor de corona crisis omdat het voor het uitbreken van de pandemie al danig verzwakt was. In 2019 leed de Franse autofabrikant een verlies van 141 miljoen euro. Het was de eerste keer in 10 jaar tijd dat Renault rode cijfers moest schrijven.

Dat Renault de laatste tijd de plank een aantal keer heeft misgeslagen, kan deels worden verklaard door het beleid van de inmiddels beruchte oud-topman Carlos Ghosn. Zijn ego was zo groot dat menig getalenteerde manager zijn heil elders (lees: bij PSA) ging zoeken. Verder heeft Renault zich er zich met de Franse slag van af gemaakt bij de ontwikkeling van een SUV gamma. Alleen de Captur is een eigen ontwerp. De Kadjar is te veel een blauwdruk van de tegenvallende, tweede generatie Nissan Qashqai en wordt in de verkoopstatistieken daardoor compleet overschaduwd door de Peugeot 3008. De Koleos is helemaal een aanfluiting. Een 7-persoons SUV model, waarmee Renault de teruglopende belangstelling voor de MPV types Grand Scénic en Espace zou compenseren, ontbreekt.

Onder leiding van Ghosn is wel geprobeerd om de automarkt van China te veroveren, maar dat eindigde in een soort Waterloo omdat de consument aldaar inmiddels wel bekend is met de op zijn best wisselende bouwkwaliteit van Franse auto’s (dat imago is ook PSA fataal geworden). Inmiddels is de strategie voor de grootste (en sinds het beteugelen van het corona virus weer groeiende) automarkt ter wereld herzien. Het idee is nu om de focus te leggen op lichte bedrijfswagens en elektrische modellen. Renault stopt met de verkoop van de Kadjar en Koleos in China (foto).

Verzachtende omstandigheid is dat Renault afgelopen jaar ook pech heeft gehad. Zo moest de autofabrikant in Iran vanwege een economische boycot van de Verenigde Staten en dreigende taal richting landen die wel zaken bleven doen met dit regime weer staken. Daarnaast is Renault een hoge boom in Turkije, waar de economie vorig jaar grote klappen kreeg, met als gevolg dat de autoverkopen sterk zijn gedaald. Dat er de laatste jaren nog geld werd geïnvesteerd in MPV modellen, kan als een dappere beslissing worden uitgelegd, maar ook als wereldvreemd want dergelijke auto’s slaan al geruime tijd niet meer aan bij de consument. En dat de Talisman geen succes zou worden, kon een kind bij de introductie van kilometers afstand zien aankomen.

De Renault Groep heeft in het eerste kwartaal de omzet met bijna 20 procent zien dalen tot 10,1 miljard euro. Landgenoot PSA is met 15 miljard euro aan kwartaalomzet inmiddels duidelijk een slag groter. Renault en Dacia verkochten in de eerste 3 maanden 672.962 auto’s, oftewel ruim een kwart minder dan in dezelfde periode van 2019. Vooral Dacia, tot voor kort de succesvolle dochter binnen de familie, moest met een afzetdaling van 44 procent een flinke veer laten. In Europa blijft Renault c.s. overigens met een marktaandeel van 11,6 procent na de Volkswagen Groep en PSA de grootste autoproducent.

Door de grote crisis bij Nissan, dat ook al in het pre-Ghosn tijdperk leek te vechten voor zijn bestaan, is Renault ook zwaar getroffen. De Japanners waren de laatste jaren met het overmaken van miljarden aan dividenden een ware melkkoe voor de Fransen maar daar is abrupt een eind aan gekomen nu ook Nissan rode cijfers schrijft. De alliantiepartners, waartoe ook Mitsubishi behoort, proberen hun samenwerkingsverband te redden, maar door de ellende waar ze alle drie in zitten, zal dat niet makkelijk zijn. Elke partner heeft momenteel eigenlijk genoeg aan zijn eigen sores. Maar vermoedelijk is de corona crisis een extra stimulans om de banden verder aan te halen in de vorm van een nauwere technologische samenwerking en een verdeling wie namens de alliantie een bepaalde marktregio het best voor zijn rekening kan nemen.

Renault had in februari al aangekondigd om 2 miljard euro te gaan besparen en dit plan is nu alleen maar urgenter geworden. Autointernationaal.nl berichtte eerder al dat er wordt gedacht aan de sluiting van liefst 4 autofabrieken in Frankrijk, iets wat voor de corona crisis ongehoord zou zijn. De grootste vestiging die mogelijk opgedoekt gaat worden is de productiefaciliteit in Flins nabij Parijs waar de Zoé en de Micra voor alliantiepartner Nissan worden gebouwd. Geen van beide modellen weten meer dan 100.000 verkopen op jaarbasis te realiseren en zijn daardoor verlieslatend. Maar Le Maire eist echter dat Flins, waar 2.600 mensen werken, open blijft. Renault fabrieken die zo goed als zeker wel dicht gaan, staan in Dieppe (waar de Alpine het levenslicht ziet), Choisy-le-Roy (motoren) en een staalgieterij in Caudan.

Later deze week zal de bestuursvoorzitter van Renault, Jean-Dominique Senard, meer details bekend maken over de reorganisatieplannen. Dat gebeurt tijdens een presentatie in Parijs samen met financieel directeur Clotilde Delbos die tijdelijk CEO is. Zij draagt niet geheel toevallig op 1 juni dat stokje over aan Luca de Meo, de Italiaan die Seat heeft opgestoten in de vaart der volkeren en dat huzarenstuk bij Renault mag gaan herhalen. Zijn eerste taak is echter minder glorieus: puin ruimen.

 

Nationale steun

Inmiddels heeft de Franse president, Emmanuel Macron, bekendgemaakt meer dan 8 miljard euro uit te trekken voor steun aan de auto-industrie in zijn land. Hij wil daarmee van zijn natie de grootste producent van milieuvriendelijke voertuigen in Europa maken. Binnen 5 jaar (dus in 2025) wil Macron de productie van volledig elektrische auto’s, stekker hybride modellen en hybride personenwagens verhogen naar meer dan 1 miljoen per jaar. In ruil beloofden Renault en PSA (Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot) de fabricage van voertigen voortaan zoveel mogelijk op Franse bodem te behouden.

De 8 miljard euro is bedoeld als stimulans voor de branche die door het corona virus compleet op de knieën werd gebracht. Volgens Macron is een deel van het geld (1 miljard euro) bestemd voor koopsubsidies voor elektrische en stekker hybride auto’s. Het gaat daarbij om een stimulans van respectievelijk 7.000 euro en 2.000 euro. Bedrijven die een elektrische auto kopen, krijgen 5.000 euro subsidie. Met ingang van 1 juni komt er ook 3.000 euro steun voor het ombouwen van een benzinemodel naar een minder vervuilende brandstof als LPG. Een ombouw van een auto met verbrandingsmotor tot een volledig elektrisch exemplaar wordt beloond met liefst 5.000 euro.

Macron kondigde tevens aan dat Renault mee moet doen aan een gezamenlijk Frans-Duits project om accu’s te produceren voor elektrische auto’s. Autointernationaal.nl berichtte hier eerder deze week al over. Renault moet zich aansluiten bij dit project (waar ook concurrent PSA aan meedoet) om in aanmerking te komen voor het ​​reddingsplan van Le Maire ter waarde van 5 miljard euro. Dit bedrag staat los van de 8 miljard euro aan steun die de bestedingen van consumenten en bedrijven moeten aanjagen. In Frankrijk zijn de autoverkopen vorige maand met 89 procent gedaald als gevolg van een landelijke lockdown om de verspreiding van het corona virus in te dammen. De auto-industrie in het door Macron geleide land omvat ongeveer 4.000 bedrijven die werk bieden aan 400.000 mensen.

Reageren is niet mogelijk.