Tesla stelt introductie van de Roadster uit

0

Het is al een hele tijd stil rondom de nieuwe Roadster van Tesla en dat blijkt niet zonder reden te zijn: in een interview laat topman Elon Musk weten dat de sportwagen nog eventjes op zich laat wachten. De marktintroductie van andere nieuwe modellen heeft nu voorrang. Het gaat wat ver om te spreken van ‘eerst het zuur, dan het zoet’, maar het is duidelijk dat wij voor de ‘pret Tesla’ nog even geduld moeten hebben.

“De nieuwe Roadster is een soort toetje”, aldus Musk in het interview. “Het vlees, de aardappels en de groenten komen eerst”. De spraakmakende Tesla topman laat ook weten waar dat hoofdgerecht in auto-termen uit bestaat: de hoogste prioriteit heeft het opvoeren van de productie van Model Y, een cross-over op basis van de Model 3 die sinds maart aan Amerikaanse klanten wordt geleverd, maar waarvan de bouwkwaliteit vooralsnog zorgelijk is. Ook de Europese ‘Gigafactory’ nabij Berlijn staat hoog op de wensenlijst van Musk, evenals uitbreiding van de productiecapaciteit in China. De bizarre Cybertruck heeft ook voorrang op de Roadster. Dat is, gezien de enorme populariteit van pick-ups op de thuismarkt van Tesla, niet echt verwonderlijk.

Een concrete datum voor de productiestart van de Roadster geeft Musk dus nog niet. Snelheid fans zullen dat spijtig vinden, want voorlopig blijft het gissen naar hoe het voelt om in 1,9 seconden naar 96 km/u (60 mijl) te knallen. Later volgt er een nog vlottere versie met rakettechniek. Daarmee zou de sportwagen ook kunnen zweven. Tesla omschrijft de Roadster als de snelste auto ter wereld en belooft een topsnelheid van meer dan 400 km/h. Reserveren kan, maar kost een flinke bak geld: 215.000 euro voor een ‘Founders Series’ (4.000 euro direct en de resterende 211.000 euro binnen 10 dagen) of 43.000 euro voor de ‘basisversie’ (4.000 euro direct en de resterende 39.000 euro binnen 10 dagen).

De Roadster, die feitelijk een rasechte Targa is, werd al in november 2017 onthuld. Er werd toen door Tesla geschermd met een 200 kWh batterij, een actieradius van 1.000 kilometer en 3 elektromotoren met een gezamenlijk koppel van 10.000 Nm. Het leek er begin 2018 nog op dat de eerste exemplaren dit jaar op de Nederlandse wegen zouden verschijnen, maar het moge duidelijk zijn dat dit introductietijdstip niet gehaald wordt. Vermoedelijk zullen wij geduld moeten hebben tot minstens 2022. De Roadster moet de opvolger worden van het gelijknamige model uit 2008, waarmee Tesla zijn autoproductie begon. In 4 jaar tijd werden afgerond 2.450 exemplaren gebouwd; allemaal gebaseerd op de Lotus Elise.

Overigens is er nóg een Tesla model dat op marktintroductie wacht: de Semi. Deze eigenzinnige vrachtwagen werd in 2017 enkele uren na de Roadster onthuld en is in de Verenigde Staten wel in gebruik bij de autofabrikant zelf, maar nog niet beschikbaar voor klanten. Musk, een 48-jarige miljardair, laat in het interview weten dat wij de Semi desondanks eerder kunnen verwachten dan de Roadster. Musk reed zelf jarenlang in een donkerrood exemplaar van de eerste generatie. Die auto werd in 2018 met een Falcon Heavy raket van SpaceX de ruimte in geschoten en draait daar nog steeds zijn rondjes. De live stream daarvan op Youtube werd door ruim 2,3 miljoen mensen bekeken.

Reageren is niet mogelijk.