Topless Tesla: optimaal genieten van de schone lucht

0

Cabriolet modellen maken van auto’s die daar ogenschijnlijk niet geschikt voor zijn: dat is de specialiteit van Newport Convertible Engineering. Dit betekent dat ook de Tesla Model 3 niet met rust is gelaten. Maar zaagwerk past wel in een lange Amerikaanse traditie.

Vorige eeuw werden namelijk lange, Amerikaanse sleeën regelmatig omgebouwd tot een cabriolet. Met name het repertoire van Lincoln was populair als lijdend voorwerp voor de conversie. De Amerikaanse president John F. Kennedy is dat begin jaren zestig nog noodlottig geworden. Dat de modellen van Lincoln populair waren voor de opbouwklus, had niet in de laatste plaats te maken met de hoekige koetswerken: dat maakt aanpassingen aanbrengen relatief eenvoudig, zeker als er ook sprake is van een lange kofferklep. De Tesla Model 3 is echter uit heel ander hout gesneden. Die combineert ronde lijnen met een korte kont. Dat is geen ideaaluitgangspunt voor het creëren van een cabrioletvariant. Toch was Newport Convertible Engineering bereid om een poging te wagen. Je kan zelf bepalen of die geslaagd is of dat deze creatie als mislukt moet worden beschouwd.

Newport Convertible Engineering heeft letterlijk de zaag gezet in het dak van de Model 3, maar de B stijl wel laten staan om de stijfheid van de carrosserie niet helemaal te ondermijnen. Bovendien kan die rol beugel mooi als steun fungeren om het stoffen dak over te draperen. Alhoewel, mooi: de canvas constructie ziet er zowel in open als gesloten toestand uit alsof je de stoffen kap de eerste de beste keer dat jij de Tesla op zijn staart trapt kwijt zal raken. En die rolbeugel is behoorlijk ontsierend. Maar de B stijl moest sowieso overeind blijven staan omdat daarin het oog zit om je sleutel pasje tegen aan te houden. De linnen kap komt achterop het koetswerk van de Model 3 te liggen, zoals dat vroeger bij de Volkswagen Kever Cabriolet ook het geval was. Open rijden gaat zodoende niet ten koste van de bagageruimte. Althans, er van uitgaande dat Newport Convertible Engineering geen verstevigingsbalken in de kofferruimte heeft gemonteerd.


De operatie van Newport Convertible Engineering kost 29.500 dollar (26.935 euro), of 39.500 dollar (36.160 euro) als je een elektrische bediening voor het dak wil. Dat is zonder de donor leasebak meegerekend. Al met al een fors bedrag, maar aan de andere kant: concurrenten heeft deze Tesla niet. En de aandrang om bij zomers weer met open dak te kunnen rijden, is wijdverspreid. Er zijn goedkopere cabriolet modellen op de markt (uitgaande van de Model 3 Standard Range Plus zou je moeten rekenen op afgerond 75.000 euro), maar de meeste alternatieven bieden onvoldoende plaats voor 4 personen. En geen van allen hebben achterportieren, waardoor ze een stuk minder praktisch zijn.

Uiteindelijk is er dus geen enkele andere autofabrikant die zoiets biedt. Dat het eindresultaat weinig gracieus is, moet je dan maar op de koop toe nemen. De creatie van Newport Convertible Engineering is wellicht polariserend (vooral met gesloten dak), maar veel meer is er waarschijnlijk niet van te maken. Uitgangspunt was immers een aerodynamisch geoptimaliseerde sedan en nu is het een regelrechte windvanger geworden. Het in Huntington Beach (Californië) gevestigde Newport Convertible Engineering haalt op verzoek overigens ook het dak van modellen als de Toyota Prius. Iedereen zal aan zijn water voelen dat die ingreep evenmin schoonheidsprijzen oplevert. Voor de conversie wordt door het bedrijf overigens 2 maanden de tijd genomen. Dus dit jaar nog van het zomerse weer genieten als jij nu een order plaatst, zal dus pas vanaf augustus kunnen. Oftewel als de dagen alweer merkbaar korter worden.

Tesla werkt zelf overigens aan een nieuwe Roadster, maar dat wordt een coupémodel. Als daar later al een cabrioletversie van komt, dan heb je nog steeds geen achterportieren zoals bij deze Model 3. Het ombouwen van een Tesla is de laatste tijd trouwens nogal in trek, want de Nederlandse ontwerper Niels van Rooij maakt van de Model S een Shooting Brake. Die, daar zal menigeen het over eens zijn, wél fraai oogt.

Als jij nu besloten hebt dat een elektrische auto zonder dak helemaal jouw ding is, dan kan jij ook wachten op de volgende generatie Maserati GranCabrio. Die wordt namelijk leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Maar dan ben je zeker 3 keer zo veel geld kwijt. Terwijl jij dan in het verkeer heus niet meer opvalt. Inmiddels is de Model 3 in Nederland net zo gewoon geworden als vroeger de Volkswagen Kever of eerdere edities van de Golf, maar daarvan waren de cabrioletversies ook zeer populair. Zou Newport Convertible Engineering een gat in de markt hebben gevonden?

Reageren is niet mogelijk.