Toyota gaat als grootste autofabrikant waterstof intensief promoten

0

Toyota mag zich na de eerste 4 tumultueus verlopen maanden van dit jaar weer de grootste autofabrikant van de wereld noemen. Het Japanse concern produceerde wereldwijd 2.844.367 voertuigen. Dat is weliswaar bijna 22 procent minder dan in dezelfde periode van 2019, maar de Volkswagen Groep kreeg een veel grotere klap te verwerken.

De verkoop bij de Duitse concurrent daalde namelijk met bijna 29 procent naar 2.479.500 auto’s. Het autoconcern uit Wolfsburg moest daardoor haar toppositie afstaan aan Toyota. De Japanners hebben inmiddels een voorsprong van 365.000 auto’s opgebouwd. Ondanks alle interne problemen weet de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi heel aardig in de buurt te blijven met 2.182.417 verkopen, al ligt dit resultaat wel ruim 35 procent onder het niveau dat in de eerste 4 maanden van 2019 gerealiseerd werd.

Voor alle niet-Chinese autofabrikanten geldt dat de grootste klappen in de maand april vielen. Toen werd in ruim 30 landen, waaronder India, geen enkele nieuwe auto op kenteken gezet. In Europa klapten de autoverkopen in die maand in België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië en Spanje met meer dan 90 procent in. Inmiddels zijn vrijwel overal de showrooms weer open en komt de autoproductie in de fabrieken weer op gang, zij het vrijwel altijd met strikte voorwaarden. De Britse dealers mogen hun deuren na 1 juni weer openen.

 

Waterstof

De Nederlandse importeur van Toyota heeft zich als partner verbonden aan Missie H2: een vereniging die de toepassing van waterstof als energiedrager promoot. Het Japanse automerk sluit zich hiermee aan bij onder meer de Gasunie, Groningen Seaports, Port of Amsterdam, Remeha, Shell en de Stedin Groep. Missie H2 brengt waterstof onder de aandacht door middel van een samenwerking met sportkoepel NOC*NSF, die tot en met de Olympische en Paralympische Zomerspelen van 2021 in Tokio loopt.

“Als enige wereldwijde mobiliteitspartner van zowel de Olympische als de Paralympische Spelen wil Toyota van de spelen in Tokio een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Ook in Nederland zien we een belangrijke rol voor waterstof weggelegd”, aldus Jan-Christiaan Koenders, de managing director van importeur Louwman & Parqui (foto).

Toyota levert met de Mirai een van de twee in Nederland beschikbare waterstofauto’s. De andere is de Hyundai Nexo. Toyota toonde afgelopen januari de tweede generatie Mirai. Die komt in 2021 op de markt. Missie H2 wil waterstof promoten als belangrijke en duurzame energiedrager voor de toekomst. “Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Al in 1997 introduceerden we als eerste automerk de zelf opladende hybride personenwagen, de Prius. Ook waren wij met de Mirai, die in 2014 werd onthuld, de eerste die een op waterstof rijdende brandstofcel sedan lanceerde”, aldus Koenders.

Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie: “Extra mooi is dat met de komst van Toyota Nederland nu alle schakels uit de waterstofketen in Missie H2 zijn vertegenwoordigd. Van producent tot eindgebruiker. Samen maken wij van Nederland Waterstofland. Energietransitie is per slot van rekening teamsport”. Volgens diverse experts is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een uitstekend alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal tankstations in Nederland waar waterstof te verkrijgen is, krijgt eindelijk een stevige impuls. Is het aantal nu nog op 1 hand te tellen, eind dit jaar moet de teller op 17 stuks staan. Dat zou voldoende zijn voor een landelijk dekkend netwerk. In Duitsland wordt het aantal stations waar waterstof getankt kan worden in de komende 2 jaar overigens uitgebreid naar 130. Afgelopen januari 2020 waren dat er ruim 75.

Olympisch kampioenen zoals Marit Bouwmeester en Ferry Weertman gaan zich inzetten als ambassadeurs van Missie H2 om de campagne ‘Samen maken we van Nederland Waterstofland’ extra kracht bij te zetten. De samenwerking tussen bovengenoemd bedrijven consortium en NOC*NSF werd destijds aangegaan voor 1 jaar, namelijk tot en met 2020. Met het uitstel van de Olympische Spelen tot volgend jaar heeft Missie H2 nu het sponsorcontract met een jaar verlengd. “De concrete waterstoftoepassingen tijdens dit sportevenement in Japan zijn van dusdanige relevantie dat de samenwerking helpt bij de energietransitie Nederland Waterstofland”, zo laat Missie H2 weten. Onder meer het Olympisch Dorp en het vervoer in Tokyo maken gebruik van waterstof. Door dit uit te lichten en de voorbeelden uit eigen land te laten zien, mikt het consortium op een hogere bekendheid en acceptatie onder het Nederlandse publiek.

Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF, laat weten erg blij te zijn met het verlengen van het partnership met Missie H2. “Deze steun kunnen wij in deze roerige tijden goed gebruiken. Goed om te zien dat Toyota via Louwman & Parqui, waar wij ook uitgebreid mee samenwerken, zich bij Missie H2 heeft aangesloten. Voor TeamNL is het prachtig dat deze bedrijven de Nederlandse sport en TeamNL ondersteunen en tegelijkertijd zo’n belangrijk maatschappelijk thema als onze verduurzaming onder de aandacht van Nederland weten te brengen. Daar blijven wij graag aan meewerken, vooral in aanloop naar en tijdens de Spelen van Tokyo die zoals bekend nu pas in de zomer van 2021 plaats zullen vinden”.


Toyota wil van de spelen in Tokyo een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Het Japanse automerk is al een van de leveranciers van TeamNL en is sinds 2015 partner in het Olympic Partner Programma van het IOC. Toyota is een van de pioniers op het gebied van waterstofmobiliteit. Het voelt voor importeur Louwman & Parqui dan ook als een logische stap om met dit automerk aan te sluiten bij Missie H2. Binnen het partnership met NOC*NSF en TeamNL is gekozen om nauw samen te werken met de KNZB, KNRB en het Watersportverbond; organisaties die gekoppeld zijn aan water als speelveld. Met iedere partij is Missie H2 voornemens passende waterstofactiviteiten te ontplooien om de boodschap van Nederland Waterstofland kracht bij te zetten.

TeamNL topsporters Kiran Badloe, Marit Bouwmeester, Liesette Bruinsma, Ferry Weertman en Ilse Paulis & Marieke Keijser zetten zich tot en met de Olympische en Paralympische Spelen in als ambassadeurs van Missie H2. “Ik ben super trots dat Missie H2 mij steunt op weg naar mijn doel in Tokio”, zegt Kiran Badloe, Wereldkampioen RS:X. “Ik promoot water over de gehele wereld en kijk er dan ook naar uit Nederland kennis te laten maken met de spetterende energie van waterstof”. Ook Marit Bouwmeester, Olympisch Kampioen Laser Radiaal, gaat zich inzetten voor Missie H2. “Als Olympisch zeilkampioen ben ik mij heel bewust van de kracht van water. Water is de belangrijkste voorwaarde voor het leven op aarde. Het bepaalt hoe we ons voelen en gedragen. Samen met Missie H2 geloof ik in water(stof) als duurzame energiebron”.

Toyota kondigde in 2018 al aan wereldwijde mobiliteitspartner van de Olympische Spelen & Paralympische Spelen in 2020 te worden. Door het coronavirus zijn de Spelen dit jaar afgelast en zijn ze verschoven naar 2021.

Reageren is niet mogelijk.