Autoverkopen België: Toyota groeit tegen de verdrukking in

0

Afgelopen maand werden bij onze zuiderburen in het totaal 34.752 nieuwe personenwagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer ligt 31,9 procent onder het verkoopresultaat van mei 2019.

De Belgische overheid versoepelde begin vorige maand de lockdown maatregelen. Daardoor waren vanaf 4 mei leveringen aan zakelijke klanten weer mogelijk, terwijl particulieren een week later weer bediend konden worden. De verkoopresultaten over de eerste 5 maanden van 2020 zijn vergelijkbaar. Er werden in België in de periode januari t/m mei 167.464 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat zijn er 92.980 stuks minder (-35,7 procent) dan in dezelfde periode vorig jaar. Brancheorganisatie Febiac gaat er vooralsnog van uit dat ook het jaarresultaat circa 35 procent lager zal uitvallen dan in 2019.

Peugeot voerde afgelopen maand de registratiestatistieken aan bij onze zuiderburen. Dit automerk leverde in mei 3.356 auto’s af; slechts 14 procent minder dan een jaar eerder. Volkswagen staat op de tweede podiumplaats met 3.060 stuks, terwijl BMW de bronzen plak wist te bemachtigen dankzij 2.826 tenaamstellingen. Ondanks dat Peugeot afgelopen maand op de troon mocht zitten, blijft Volkswagen op jaarbasis de verkoopstatistieken aanvoeren met een marktaandeel van 9,5 procent. BMW bezet de tweede plek. Na 5 maanden volgen daarna Renault, Mercedes, Audi, Citroën, Opel, Volvo en Toyota.

Ondanks dat maar weinig automerken in België in feeststemming zijn, zijn er toch partijen die, ondanks de crisis, goede zaken hebben weten te doen. Zo steeg de afzet van Toyota met 6 procent, die van Mini met 23 procent (met dank aan de nieuwe elektrische versie), DS met 30 procent en SsangYong zelfs met 64 procent. Maar met uitzondering van Toyota deden de volumemerken het heel wat slechter. Van de 10 grootste spelers op de Belgische automarkt daalde de afzet van Opel het hardst, met net geen 50 procent (-8.016). Volkswagen (-9.689 exemplaren), Renault (-11.723) en Audi deden het relatief gezien iets beter met een krimp van 40 procent. Mercedes leverde 35 procent in, BMW en Volvo beiden 19 procent en Peugeot met amper 14 procent.

Op jaarbasis (periode januari t/m mei) wist Tesla haar verkopen op te voeren en wel met 92 auto’s naar 1.358 inschrijvingen (+ 7,3 procent). Het tweede merk dat groei kon optekenen in België is ook al een puur elektrisch merk (althans, op het vasteland van Europa): MG. Tot nu toe hebben 60 autoconsumenten in België hun handtekening gezet onder het verkoopcontract voor een ZS EV. Daarna volgt nóg een elektrisch merk, dat eigenlijk nog moet beginnen: Polestar. Dit geëlektrificeerde dochter label van Volvo heeft sinds begin dit jaar 15 auto’s ingeschreven bij onze zuiderburen. Vermoedelijk gaat het daarbij om demonstratie exemplaren van de Polestar 2 want de daadwerkelijke verkoop moet zoals gezegd eigenlijk nog gaan beginnen.

Bij de super exclusieve merken zie we dat zowel Lamborghini als Bentley tegen de stroom in hebben weten te plussen. Groei was er ook voor Infiniti, dat in de eerste 5 maanden van dit jaar 4 auto’s meer op kenteken wist te zetten dan in dezelfde periode van 2019. Maar die winst kan worden verklaard doordat Infiniti eind maart het licht uitgedaan heeft op de West-Europese markt. De laatste auto’s zijn begin dit jaar op kenteken gezet en daarmee is moederbedrijf Nissan een illusie armer. Van een verkoopkater is echter ook bij Rolls-Royce sprake. Dit merk wist slechts 3 auto’s ingeschreven te krijgen, tegenover 21 in stuks in dezelfde periode van 2019.

Reageren is niet mogelijk.