CO2-uitstoot nieuwe auto’s stijgt in Europa voor derde jaar op rij

0

Volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap (EEA) is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens in 2019 voor het derde jaar op rij gestegen. Volgens het agentschap ligt de oorzaak bij de keuze van de consument voor grotere en zwaardere auto’s, zoals SUV modellen.

In 2019 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 122,4 gram/km. Dat is een stijging van 1,6 gram/km vergeleken met 2018. Na een continue daling tussen 2010 en 2016 stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot al voor het derde jaar op rij. De cijfers blijven weliswaar onder de doelstelling van 130 gram/km die in 2019 van kracht was, maar liggen ver boven de 95 gram/km die dit jaar is ingevoerd.

Volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) is de toenemende populariteit van SUV modellen de oorzaak van de stijging. In 2019 was 38 procent van de nieuwe autoregistraties een SUV en de meerderheid daarvan had een benzinemotor onder de kap. De gemiddelde CO2-uitstoot van dergelijke personenwagens bedroeg 134 gram/km, aldus het EEA, oftewel bijna 13 gram/km meer dan de uitstoot van andere auto’s met een benzinemotor.

Opmerkelijk is dat het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s tussen 2018 en 2019 met 30 kilogram is toegenomen. Deze ontwikkeling geldt voor alle segmenten en voor alle motor types. Eveneens opmerkelijk is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens met een dieselkrachtbron met 127 g/km nog nooit zo dichtbij de gemiddelde CO2-uitstoot van benzinemodellen heeft gelegen (127,6 gram/km versus (127,0 gram/km)). Dit betekent dat oliegestookte auto’s nog meer dan in 2017 en 2018 hun toegevoegde waarde verliezen.

In 2019 werden er in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 15,5 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. 59 procent daarvan waren benzineauto’s (63 procent als je hybride varianten meetelt) en 31 procent waren diesels (32 procent inclusief hybrides). Stekker hybride personenwagens en volledig elektrische modellen maakten 3,5 procent van de nieuwe inschrijvingen uit, tegenover 2 procent in 2018. De meeste daarvan werden ingeschreven in Noorwegen, Nederland, IJsland en Zweden. Dit waren de weinige landen die de gemiddelde CO2-uitstoot in 2019 zagen dalen.

 

Reageren is niet mogelijk.