De prijs van de extra ponden: test BMW X1 xDrive25e

0

Waarom de korte test?

BMW breidt haar aanbod aan modellen met stekker hybride technologie gestaag uit. Nu is ook de X1 bestelbaar als ‘plug-in’. Dit betekent dat er met de SUV meer dan 50 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden.

Inmiddels heeft de BMW Groep al bijna 15 geëlektrificeerde modellen in haar brede assortiment (inclusief Mini), dat wil zeggen stekker hybride of volledig emissievrije auto’s. De fabrikant uit München is dus goed op weg met de transitie naar elektrisch rijden. Dat is ook noodzakelijk, want Europese wetgeving verplichten autoproducenten om de gemiddelde uitstoot van CO2 bij hun gamma te verminderen tot maximaal 95 gram/km. Gelukkig constateert BMW een groeiende vraag naar ‘groene’ voertuigen. Maar dat is voor het Beierse automerk geen reden om nu achterover te leunen, want tegen 2030 zal één op de twee wereldwijd verkochte personenwagens van BMW geëlektrificeerd zijn!

 

Wat voor auto is het?

Nu maakt BMW een van zijn bestsellers geschikt voor stekker hybride aandrijftechniek, de X1. Dankzij het modulaire platform kan voor de SUV gebruik worden gemaakt van technologie die al toegepast werd in de 2-serie Active Tourer en in de Countryman van dochtermerk Mini. Het gaat daarbij om een 125 pk sterke driecilinder benzine unit die wordt gecombineerd met een 95 pk sterke elektromotor op de achteras. Het cumulatieve vermogen bedraagt 224 pk en de CO2-uitstoot daalt tot 43 gram/km volgens de WLTP cyclus. De lithium/ion batterij, met een capaciteit van 10 kWh, belooft volgens hetzelfde protocol een actieradius van 57 km. In 2023, als de volgende generatie X1 klaar is, zal BMW ook een volledig elektrisch derivaat, genaamd iX1, aan het aanbod toevoegen.

Visueel zijn de verschillen met een traditioneel aangedreven X1 klein. Ze blijven beperkt tot de aanwezigheid van een ’25e’ logo op de achterklep en de komst van een extra luik voor het opladen, geplaatst in het voorspatbord aan de bestuurderszijde. Behalve wat specifieke informatie in het instrumentarium en op het multimediatablet over energiestromen, actieradius etc., is het interieur hetzelfde.

De bestuurder moet het doen met een dashboard waarvan het ontwerp in vergelijking met de concurrentie behoorlijk verouderd begint te raken, maar de bouwkwaliteit en de ergonomie zijn foutloos. Aan de andere kant levert de hybridisatie van de X1 wat ongemakken op als het gaat om de praktische aspecten. Om te beginnen is de achterbank anders dan bij de conventioneel aangedreven uitvoeringen niet verschuifbaar. De plaatsing van de accu’s onder de achterbank verhindert dat, maar zorgt er ook voor dat het koffervolume met ruim 50 liter daalt naar 450 liter.

 

Is het wat?

Deze test werd uitgevoerd in en om de stad op een gemengd parcours waarvan ook voor bijna 150 km aan snelwegritten deel van uitmaakte. De zogeheten ‘Auto eDrive’ modus, die standaard wordt geactiveerd, zorgt voor het beheer van de energiestromen zonder tussenkomst van de bestuurder om het brandstofverbruik te optimaliseren.

Volgens BMW is dit systeem nog efficiënter met het navigatiesysteem aan, omdat de techniek dan nog meer gegevens tot zijn beschikking heeft om tot een zo efficiënt mogelijke gebruiksmanier van benzine en elektriciteit te komen. Zo kan de X1 xDrive25e dan automatisch overschakelen op de volledig elektrische modus bij het binnenrijden van de stadsgrenzen. In die stand, profiteert de X1, zolang de batterij is opgeladen, van de traditionele voordelen van emissievrij rijden, namelijk een onovertroffen stilte en instant acceleratie. Wanneer er behoefte is aan meer kracht, komt de thermische unit in actie en werken de 2 motoren samen.

Er is overigens geen fysieke verbinding tussen de 2 assen, wat betekent dat zodra de accu leeg is, je niet langer in een vierwiel aangedreven auto rijdt. In dat geval blijkt de X1 ook minder virulent te zijn, omdat de 3 cilinder dan bijna 1,8 ton moet verslepen, dat wil zeggen een overgewicht van meer dan 250 kg in vergelijking met zijn thermische equivalent (de 18i xDrive uitvoering). De acceleratie is dan subiet een stuk minder stralend en het benzineverbruik stijgt enorm, zoals op de snelweg waar ik 8,3 liter per 100 km noteerde bij 130 km/u. In de praktijk kon ik 46 km volledig elektrisch rijden en kwam het gemiddelde benzineverbruik uit op 4,3 liter per 100 km. De eerste waarde ligt redelijk dicht bij de fabriekswaarde, maar in de folder staat dat de X1 xDrive25e niet meer dan 1,9 liter benzine verstookt. Helaas heeft de transmissiehendel geen B modus voor regeneratief remmen waarmee het gebruik van het rempedaal kan worden beperkt. Energieterugwinning vindt wel plaats tijdens het (af)remmen, maar je hebt als bestuurder geen invloed op de mate waarin dit gebeurt.

Merk op dat de hybridisatie van de X1 de capaciteit van de brandstoftank met 15 liter negatief heeft beïnvloed. In de xDrive25e zal men het moeten doen met 36 liter. Een extra reden om jouw rij behoeften te bestuderen voordat jij een contract bij BMW ondertekent, want zodra de accu leeg is, heb je ook nog eens te maken met een hoger verbruik.

Andere modi (de selectie vindt plaats met de eDrive knop) waarvoor gekozen kan worden, zijn ‘Max eDrive’ (dan wordt de X1 zoveel mogelijk aangedreven door de elektromotor, en is de topsnelheid begrensd op 135 km/u) en ‘Save Battery’ (in deze stand ligt het accent op het gebruik van de verbrandingsmotor en op regeneratief remmen om het elektrische rij bereik te sparen dan wel te vergroten en dat later te kunnen gebruiken; het is een handige modus als jij weet dat jij verderop tijdens de rit een lage emissiezone zal betreden die de komende jaren zullen worden ingesteld. De X1 wordt geleverd met het meest gangbare type 2 stopcontact, namelijk 3,7 kW. Volledig opladen op het thuisnetwerk wordt uitgevoerd in 5 uur en in 3,5 uur met een Wallbox.

Implementatie van stekker techniek in de X1 heeft gevolgen gehad voor het onderstel. De SUV kan bijvoorbeeld niet worden uitgerust met variabele besturing (Direct Drive), noch met adaptieve dempers. Maar wees gerust: ook als xDrive25e behoudt de X1 zijn dynamische karakter en goede wendbaarheid waarvoor het modeltype veel applaus heeft gekregen. De stevigere, gekalibreerde demping om de aanzienlijke gewichtstoename te compenseren, is iets minder vergevingsgezind bij het verwerken van oneffenheden, vooral bij lage snelheden, waar de vering vrij stug bleek te zijn, althans bij de testauto die was uitgerust met 18 inch velgen.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De X1 xDrive25e kost zonder opties 49.837 euro. In vergelijking met andere stekker hybride premium SUV modellen als de Land Rover Range Rover Evoque (55.900 euro) en de Volvo XC40 Recharge T5 (47.495 euro) is dat een redelijke prijs. De stekker hybride uitvoering van de Mercedes-Benz GLA wordt vermoedelijk even duur. Maar kies bijvoorbeeld voor de High Executive afwerking en een handvol opties, en de prijs zal richting de 60 mille klimmen. Standaard wordt de X1 geleverd met 17 inch lichtmetalen velgen, getinte achterruiten, 4 elektrische ramen, 6 airbags, een in 40:20:40 verhouding op te delen achterbankleuning, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, keyless start, een 6,5 multimedia scherm, vermoeidheidsdetectie bij de bestuurder, botswaarschuwing, een elektrisch bedienbare achterklep, cruise controle, een licht & regen sensor, parkeersensoren en 3 rij modi (Eco Pro, Comfort, Sport).

De rivaliserende Volvo XC40 stekker hybride heeft het voordeel van een jeugdigere uitstraling en biedt een moderner interieurdesign in vergelijking met de X1 waarvan het ontwerp dateert uit 2015 (ook al vond vorig jaar een facelift plaats). Zonder een revolutie op de automarkt teweeg te brengen, is de prijs die BMW voor de nieuwe stekker hybride versie van de X1 rekent redelijk correct. Maar kijk goed naar jouw gebruikersprofiel en beslis dan pas of deze uitvoering voor jou van meerwaarde kan zijn. Het meest komt de X1 xDrive25e tot zijn recht al rijdend door de stad en op korte trips buiten de bebouwde kom. Eerlijk gezegd heb je daar helemaal geen vierwielaandrijving nodig. Hoewel de nieuwe stekker hybride variant weinig fout doet, zou mijn advies zijn: bespaar 5.000 euro en ga voor de gewone sDrive18i uitvoering (44.697 euro).

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    2.6

Reageren is niet mogelijk.