Ford en Volkswagen samen aan de slag met bedrijfswagens

0

Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie bedrijfswagens. Dat maakten de Amerikaanse en Duitse automakers deze week bekend. De samenwerking betekent onder meer dat ze bij de productie van bedrijfswagens van elkaars sterke punten gebruik gaan maken. Zo mag Ford het basisontwerp van de Volkswagen Caddy gaan gebruiken voor een lichte bedrijfswagen (de opvolger van de Transit Connect) en zal andersom de nieuwe Crafter gebaseerd gaan worden op Transit techniek.

Met de krachtenbundelingen hopen de autoproducenten de ontwikkelingen waar de autosector voor staat, zoals elektrisch en autonoom rijden, beter bij te kunnen houden. Daar moet namelijk zeer fors in geïnvesteerd worden. Door de krachten te bundelen, kunnen Ford en Volkswagen flink gaan besparen op de hoge kosten voor onderzoek en ontwikkeling van technologieën. Voor wat betreft elektrisch en autonoom rijden gaan beide autofabrikanten overigens ook samenwerken. Zo heeft Volkswagen zich ingekocht bij de Argo AI divisie van Ford dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van techniek voor zelfstandig rijdende voertuigen. Andersom kunnen wij van de Amerikanen een C of D segment elektrische cross-over verwachten die gebaseerd zal worden op het MEB onderstel van de Duitsers.

De nieuwe samenwerking voor het ontwikkelen en bouwen van bedrijfswagens tussen Ford en Volkswagen moet in eerste instantie resulteren in een output van 8 miljoen exemplaren. De eerste resultaten van de krachtenbundeling moeten volgend jaar al zichtbaar zijn. Het gaat daarbij om de gezamenlijke ontwikkeling van pick-ups en (elektrische) bestelwagens. In 2022 komt Ford met een geheel nieuwe Ranger. Volkswagen mag vervolgens met dit basisontwerp aan de slag gaan en zal dan met dezelfde bouwstenen de tweede generatie Amarok lanceren.

Een jaar later begint het elektrische offensief: op basis van Volkswagens modulaire MEB platform zal Ford in eerste instantie een elektrische bestelwagen ontwikkelen. Deze bedrijfsauto is uitsluitend voor de Europese markt bedoeld en deelt zijn techniek met de nieuwe Transporter. Alles bij elkaar moeten tijdens de eerste levensloop van deze nieuwe modellen 8 miljoen exemplaren het levenslicht gaan zien. Van dit totaal neemt de elektrische bestelbus van Ford op het MEB platform van Volkswagen 600.000 eenheden voor zijn rekening. Deze wordt in Keulen ontwikkeld en uiteindelijk ook gebouwd.

De krachtenbundeling van Ford en Volkswagen komt niet als een verrassing. Vorig jaar werd al bekend dat de automakers gaan samenwerken. Volgens Volkswagen topman Herbert Diess (op de foto links) heeft de corona crisis de noodzaak van veerkrachtige allianties alleen maar duidelijker gemaakt. Hij staat onder grote druk om binnen het door hem geleide bedrijf forse bezuinigingen te realiseren zonder dat er al te veel ontslagen gaan vallen. Er wordt namelijk door diverse andere topmanagers bij Volkswagen aan zijn stoelpoten gezaagd. Begin deze week werd bekend dat de Raad van Bestuur besloten heeft dat hij zich geen merkchef van Volkswagen meer mag noemen. Ralf Brandstätter zal de rol van CEO op zich nemen. Andersom zit ook zijn collega Jim Hackett (op de foto rechts) te springen om vordering op het gebied van kostenbesparingen. Daar zijn met name beleggers op gefocust. Ford kampt al tijden met een kwakkelende aandelenkoers.

De grootschalige samenwerking met Ford is voor de Volkswagen topman een belangrijk wapenfeit. Uit vorige alinea zal duidelijk zijn geworden dat het geen koek en ei is tussen Diess en andere leden van de bedrijfstop. De topman heeft zelfs zijn excuses moeten aanbieden tegenover de Raad van Commissarissen. Dit is geen gerucht, maar werd door Volkswagen zelf gecommuniceerd. In een kort bericht laat de autofabrikant weten dat Diess gisteren formeel zijn verontschuldigingen heeft aangeboden voor eerdere uitlatingen tegenover de Raad van Commissarissen. Daarbij gaf hij toe dat zijn uitspraken “ongepast en verkeerd” waren. De Raad van Commissarissen heeft deze excuses aanvaard. Die zegt Diess te zullen blijven steunen. De topman moest zich verontschuldigen omdat hij leden van de Raad van Commissarissen had beschuldigd van het lekken van informatie naar de pers. Hij zou zelfs gesproken hebben van “misdaden”. Deze aantijgingen vielen niet in goede aarde bij de Raad van Commissarissen. Om welke informatie het precies ging, is niet bekend. Een woordvoerder van Volkswagen laat alleen los dat het niets te maken had met de racistische reclame.

 

Reageren is niet mogelijk.